Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26158 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2006, 23:10:18
WE DWALEN ECHT HELEMAAL AF!!

ik vind een goei dicussie leuk maar laten we elkaar nie persoonlijk aanvallen.

goh wijs gesproken voor een 1ste klasser he!!!

nee maar maak gewoon gebruik van elkaars capaciteiten dan voelen we ons toch allemaal beter op ons plek. toch??
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2006, 09:33:35
Oke als eerste een antwoord op shave,wij assisteren inderdaad de ggd,volgens de methode kusters,wat inhoud voor nummer 4,
zorgen dat het s.o. er niet slechter,maar als het kan beter er uit wordt gehaald,daarbij heeft de gewondeverzorger als taak,om het so te begeleiden en te vertellen wat erallemaal gaat gebeuren,bv nu gaan ze  bij jou been het metaal wegknippen ,dat kan herrie geven ,etc niet meer en niets minder,als de situatie veranderd,bv so geeft bloed over,dan informeer ik ggd,en hun handelen en beslissen inderdaad.

En rouleren is wel leuk,maar wij hebben echt niet elke week een beknelling[gelukkig]
 en dan is het nog altijd zo dat wij een team zijn die de klus samen klaren,en zo goed mogelijk het so bevrijden.

Firefamke,sorry dat ik ongewenst iets vanje privesite hebt geplaats,mijn bedoeling hiermee alleen was,
om laten zien dat we niet altijd alles weten.

je vond dat ik geen allrounder ben,en ik voelde mij zo aangevallen.

sorry,
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2006, 21:15:12
Heb het hele verhaal nog eens gelezen en snap niet wat nu het probleem is.

Er is iemand die al 8 jaar lang nummer 4 speelt bij uitrukken met ongevallen. Deze persoon is daar dik tevreden over. Zij blij heel het korps blij want dit baantje kan zij mooi en goed doen.......

Maar hoe wil je het doen als je met vakantie bent, ziek bent, even niet thuis bent? gaat het dan ook gewoon door of wachten ze tot je er bent? Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat dat niet het geval is. zou toch vervelend zijn voor de persoon die even moet wachten......

Ik vind dat een bevelvoerder best wel mag kijken naar welke mensen hij bij zich heeft maar dit wel tot een zekere hoogte. Je volgt een opleiding tot, laten we voor het gemak maar hbt zeggen, om een allround brandweerman/vrouw te zijn. Tijdens deze opleidingen word je opgeleid om alle taken uit te kunnen voeren. Van brandbestreiding tot hulpverlening.

Bij een hulpverlening zit je met 4 personen achter in een ts. Deze 4 personen mogen/moeten het karwei zien te klaren onder het oog van een bevelvoerder. Wanneer je bij een uitruk altijd hetzelfde nummer hebt is het voor de persoon die dat nummer draait misschien wel makkelijker om te doen als iemand die dat "nooit" doet. maar ook deze persoon komt er een keer voor te staan! En vind je dat je ergens ontzettend goed in bent is het juist de kunst om een andere collega ook probeert op een hoger nivo te krijgen. zodat hij/zij ook allround brandweerman/vrouw word!

wat ik dus mee probeer te zeggen is dat je wel moet kijken naar welke mensen je bij je hebt maar ook eens een ander nummer durf te pakken want zoals ik het verhaal een beetje lees is het misschien wel een stukje "faalangst" om een keer hard met een spreider of schaar te moeten werken. Dit is voor de meeste ongevallen. Wanneer je een keer echt bij een hele rare klapper komt te staan ja dan vraag ik ook even aan een collega monteur van kijk eens snel even hoe het het "beste" op te lossen is. MAAR!!!!!! er worden dan aanwijzingen gegeven en niet door die persoon geknipt.
En tuurlijk is het o zo makkelijk om een kaderinstructeur ehbo in je ploeg te hebben voor het geval je iets met personen hebt maar iedereen heeft zijn basis levensreddende handelingen en krijgt daar als het goed is ook ieder jaar 1 of 2 lessen herhaling in. Voor de ONDERSTEUNING die we de ggd kunnen bieden op de plaats van een ongeval is dit meer dan voldoende! En 9 van de 10 keer is het niet meer dan achter de persoon in de auto klimmen en nek fixeren. Hierbij is het trouwens lastig om te zien dat hij/zij ergens gaat bloeden.... de ggd heeft daar zicht op die aan de voorkant met de persoon bezig is!

nu hebben we het over een nummer 4 bij een uitruk bij een hulpverlening maar dit geld natuurlijk ook vaar alle andere nummers! Zorg dat je voldoende doordraait. Iemand die alleen maar p is en dit al 15 jaar doet kan misschien een perfecte p zijn maar nog nooit een fatsoenlijke binnenbrand hebben gehad waarbij hij/zij ook eens een keer moet werken/zweten. dan ben je tenminste een alround brandweerman met alleen maar "buiten" ervaring!

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 1 september 2006, 15:19:55
Het is even stil gevallen hier dus nog maar eens een vraag hoe het bij andere korpsen is geregeld met betrekking tot het verdelen van nummers of het rouleren hierin??

fireman77

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 1 september 2006, 18:40:42
Nou ja het zou wel handig zijn als enkele nu antwoord geven, die hadden eerst het hoogste woord toen ik alleen volgens hun een afwijkende mening had over dit onderwerp en nu hoor je ze ineens niet. Jammer is dat..........

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 september 2006, 19:21:44
ja ik ben tot nu toe ook nog niet verder gekomen als 1 reactie.....????? en toen reageerde niemand meer.
Heb ik iets verkeerds gedaan?????????

fireman77

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 1 september 2006, 19:50:58
ja ik ben tot nu toe ook nog niet verder gekomen als 1 reactie.....????? en toen reageerde niemand meer.
Heb ik iets verkeerds gedaan?????????

Nee.

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #37 Gepost op: 1 september 2006, 22:17:42
bij ons gaat het dus als volgens(en nee ben nie stil gevallen er moet ook gewerkt worden!!!!!)
wij rukken bij een ongeval met beknelling uit met 8 man op de ts dus 6 man achterin en een hv2 met 2 personen. onder het aanrijden worden de taken verdeelt wie doet dit wie doet dat. voelt de nummer vier zich nie helemaal lekker bij zijn taak wordt iemand anders aangewezen of als er iemand in zit die da altijd doet en da goed kan gaat hij het doen zelfde geldt voor 1 en 2 en 3. 5 en 6 zijn gewoon de extra handjes voor bijv eventueel wegafzetting/ dak aanpakken enz.

maar de taken worden verdeeld en niet nummer 1 is nummer 1 en nummer 2 is nummer 2

vind wel een beetje jammer dat er gelijk wordt gezegd ze durven nu niet meer te reageren enzo. WAT EEN BULLSHIT!!!! tuurlijk durf ik te reageren vind een beetje heel triest dat er over zoiets zo achterlijk wordt gedaan. zo dat moest er effe uit!!!!

succes ermee fireman77!!!!! of moet ik zeggen SUPERMAN!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

fikkie

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 1 september 2006, 22:55:28
arie,

even een vraag maar wat doe jij dan als taak? als handtekening onder je verhaal staat dat je domme kracht bent........ hoevaak hebben we die nodig op een uitruk? als dit is waar je goed in bent?  ;) ;) :-X :-X ;D ;D

als niet nummer 1 nummer 1 is waarom worden er dan toch nummers verdeeld? taken zitten toch aan nummers "gekoppeld"? het kan toch niet zo zijn dat nummer 3 knipt en dat 1 de weg aan het afzetten is? ik ga ervan uit dat de bevelvoerder niet gaat zeggen van jij knipt jij doet glasmanagement jij stabiliseerd en jij plaats pilonen. Het zal toch wel snel zijn van jij 1 jij 2 jij 3 etc etc tot hij heel de toeringcar gehad heeft ;)
moet eerlijk zeggen vind het niet echt super om iemand die ergens goed in is altijd dat te laten doen. Je kunt niet op 1 of 2 personen bouwen bij een brandweer organistatie. en dan maakt het niet uit of je beroeps of vrijwilliger bent.

Gast48368

• Gast
Reactie #39 Gepost op: 1 september 2006, 23:56:35

het is nog altijd de bevelvoerder,tenminste bij ons ,die tijdens de uitruk achteromkijkt en de indeling maakt ,en de bevelen geeft die is nummer 1 etc, en daarbij is het gewoon zo,dat die mij altijd 1 maken,door mijn ervaring van ehbo,ambulance etc.
ik zit heus wel eens op een ander nummer ,maar ja.......................en wat de ggd betreft,ik zit in de auto bij een s.o. en praat hier mee,de ggd blijft buiten het voertuig,ik geef aan als er veranderingen zijn,en hun nemen hierop actie,bijvoorbeeld aansluiten van infuus etc...

en ik zat echt niet te zoeken in andermans weblog ,ik ben er al wel eens meer geweest en heb toen ook wat in haar gastenboek geschreven,,wordt alleen niet graag afgezeken,dat is namelijk nooit moeilijk...........................niet allround brandwacht,nou ja. >:(

Nogmaals..........

Ik heb geschreven dat ik iemand niet een allrounder vind als diegene altijd dezelfde taak krijgt zoals beschreven.........dus in het ALGEMEEN.........dat kan dus iedereen zijn, en daar bedoel ik niet speciaal jou mee maar een ieder in zo'n geval.

Ik blijf dan ook bij mijn mening.  :)

Het gaat er bij mij echt niet in dat je net zo goed 1,2, of 3 kunt zijn bij een ongeval.
Je hebt dan immers als brandwacht 1e klas of whatever een zeer minimale praktijkervaring, of ben ik daar mis mee???

Een oefening kan namelijk de praktijk niet evenaren.......en bij een ongeval al helemaal niet........heb ik zelf ook ervaring mee dat je het real live pas echt leert............