Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #40 Gepost op: 1 september 2006, 23:58:55
arie,

even een vraag maar wat doe jij dan als taak? als handtekening onder je verhaal staat dat je domme kracht bent........ hoevaak hebben we die nodig op een uitruk? als dit is waar je goed in bent?  ;) ;) :-X :-X ;D ;D

als niet nummer 1 nummer 1 is waarom worden er dan toch nummers verdeeld? taken zitten toch aan nummers "gekoppeld"? het kan toch niet zo zijn dat nummer 3 knipt en dat 1 de weg aan het afzetten is? ik ga ervan uit dat de bevelvoerder niet gaat zeggen van jij knipt jij doet glasmanagement jij stabiliseerd en jij plaats pilonen. Het zal toch wel snel zijn van jij 1 jij 2 jij 3 etc etc tot hij heel de toeringcar gehad heeft ;)
moet eerlijk zeggen vind het niet echt super om iemand die ergens goed in is altijd dat te laten doen. Je kunt niet op 1 of 2 personen bouwen bij een brandweer organistatie. en dan maakt het niet uit of je beroeps of vrijwilliger bent.

Ik kan het ook niet helemaal volgen waarom iemand nummer 1  heeft en dan de taken van nummer 3 gaat doen.............Ik kan me voorstellen dat wanneer je niet lekker in je vel zit zegt tegen de bevelvoerder dat je liever een andere taak wil. Maar..........als iemand 1 is dan doet hij die taken als nummer 1 en staat hij niet het verkeer te regelen..........Ik zou het in ieder geval niet accepteren om als nummer 1 de werkzaamheden van nummer 3 te moeten doen............ :-X

Maar goed rouleren moet kunnen als daar een gegronde reden voor is, niet omdat iemand het vaker gedaan heeft want zo blijf je achter de feiten aan lopen...........als je op de achtergrond wil blijven kun je beter in een theater gaan werken, achter de schermen of zo ;) Hier gaat het erom dat je vaardig bent met alles en dat bereik je niet door je nummer af te geven lijkt mij 8)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #41 Gepost op: 2 september 2006, 09:48:19
arie,

even een vraag maar wat doe jij dan als taak? als handtekening onder je verhaal staat dat je domme kracht bent........ hoevaak hebben we die nodig op een uitruk? als dit is waar je goed in bent?  ;) ;) :-X :-X ;D ;D

als niet nummer 1 nummer 1 is waarom worden er dan toch nummers verdeeld? taken zitten toch aan nummers "gekoppeld"? het kan toch niet zo zijn dat nummer 3 knipt en dat 1 de weg aan het afzetten is? ik ga ervan uit dat de bevelvoerder niet gaat zeggen van jij knipt jij doet glasmanagement jij stabiliseerd en jij plaats pilonen. Het zal toch wel snel zijn van jij 1 jij 2 jij 3 etc etc tot hij heel de toeringcar gehad heeft ;)
moet eerlijk zeggen vind het niet echt super om iemand die ergens goed in is altijd dat te laten doen. Je kunt niet op 1 of 2 personen bouwen bij een brandweer organistatie. en dan maakt het niet uit of je beroeps of vrijwilliger bent.

domme kracht is wel erg makkelijk af en toe als je ef snel een deurtje moet openen!! en dan de verkeerde deur hebben!

maar dat erzijde


maar stel he shave. we krijgen alarm ongeval met beknelling en er stappen 4 nieuwe (da kan bij ons) op toevallig en op 5 en 6 zitten 2 oudgediende wat doe je dan zeg je dan tegen hun ja jongens succes zetten jullie die weg maar af. of ga je dan ook schuiven.

nogmaals vind niet dat  je aan die nummers vast hoeft te houden. je moet uitgaan van elkaars kwaliteiten en daarmee een hv snel en vakkundig oplossen. en je zult echt niemand horen zeiken hoor als iemand zegt ja je zit nu op 1 maar je kunt beter 3 doen want dan wordt er gewoon geschoven!! ik denk en hoop eigenlijk dat dat overal zo is.
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


fireman77

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 2 september 2006, 16:17:39

domme kracht is wel erg makkelijk af en toe als je ef snel een deurtje moet openen!! en dan de verkeerde deur hebben!

maar dat erzijde


maar stel he shave. we krijgen alarm ongeval met beknelling en er stappen 4 nieuwe (da kan bij ons) op toevallig en op 5 en 6 zitten 2 oudgediende wat doe je dan zeg je dan tegen hun ja jongens succes zetten jullie die weg maar af. of ga je dan ook schuiven.

nogmaals vind niet dat  je aan die nummers vast hoeft te houden. je moet uitgaan van elkaars kwaliteiten en daarmee een hv snel en vakkundig oplossen. en je zult echt niemand horen zeiken hoor als iemand zegt ja je zit nu op 1 maar je kunt beter 3 doen want dan wordt er gewoon geschoven!! ik denk en hoop eigenlijk dat dat overal zo is.


Nu zeg je toch iets anders dan in je eerste verhaal, in je eerste reactie zeg je dat nummer 1 niet nummer 1 is. Daar klopt natuurlijk niets van, maar als jou bevelvoerder achterin kijkt dan deelt hij toch de personen in en dan weet je wat jou taak is op dat moment. Aan elk nummer zijn een aantal taken verbonden en die voert iedereen gewoon uit. Lijkt me simpel.

Ik kan me nog voorstellen dat je onderweg tijdens het aanrijden zegt, kan jij mijn taak even overnemen!

Maar tijdens een incident blijft iedereen bij zijn taak en wordt er niet geschoven met nummers en de daarbij behorende taken. Zo blijft het voor iedereen overzichtelijk en loopt niemand elkaar in de weg.


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #43 Gepost op: 2 september 2006, 20:16:00
dan denk ik dat we toch het zelfde bedoelen maar door een spraakverwaring andere dingen zeggen. natuurlijk ga je onder een incident niet wisselen. de taken van nummer 1 blijven voor de nummer 1 maar wie nummer 1  is wordt in het voertuig gekeken is niet altijd degene die als eerste opstapt.

dus dan denken we misschien toch hetzelfde fireman77. fijn he!!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #44 Gepost op: 3 september 2006, 09:37:56
arie,

Ik denk dat we dan een heel eind hetzelfde denken. komt toch wel goed uit.....

Maar zoals je omschreef dat er 4 nieuwe in de ts kunnen zitten vind ik persoonlijk niet echt verstandig maar dat staat weer los van deze discussie!
Dat een bevelvoerder omkijkt en dan nummers verdeeld is voor een vrijwilligerskorps zeker niet verkeerd en dat hij daarbij rekening houd met ervaring en geen ervaring is op zich goed! alleen zorg er dan wel voor dat diegene met weinig ervaring het werk doen en die met ervaring hem daarmee helpt! anders is geen ervaring over 10 jaar nog weinig ervaring! en nogmaals!!!! wissel wel van nummer en heb niet altijd 1 of altijd 4.

En dan nog even een vraagje over het met 6 man achterin uitrukken. wachten jullie echt tot de bus vol is of duurt het wat langer voor de bevelvoerder/chaufeur er is voordat je weg kunt? het lijkt mij namelijk als "klant" zijnde verdomd lastig om te moeten wachten tot er 10 man zijn voor er uitgerukt kan worden.
mij lijkt het niet meer dan normaal dat als er 6 op de ts aanwezig dan rijden en heb je er door omstandigheden een paar meer achterin dan is dat meegenomen maar er op wachten lijkt me iets teveel van het goede! landelijk waar ze geen losse hv hebben gaan ze naar een ongeval met 1 ts met totaal 6 personen. jullie gaan met 10 dat is bijna eens zoveel?


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #45 Gepost op: 3 september 2006, 11:22:10
als wij een goede melding hebben zit het achterin net zosnel vol als voorin. en als het echt lang duurt rijden we wel aan met 4 man maar een als er ongeval met bekenning staat dan zit hij erg rap vol. het is natuurlijk wel zo dat extra handjes altijd makkelijk zijn. en als ze voor die mensen niks te doen is is het gewoon wachten bij ts.

maar ik ben blij dat we het toch nog eens zijn geworden haha
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


fireman77

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 3 september 2006, 14:48:40
Ja ik mis toch nog steeds een paar mensen die volop aan deze discussie meededen in het begin maar nu een beetje stil zijn, zoals peter71, target77 en onze brandweervrouw.............


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 3 september 2006, 15:37:49
Ja ik mis toch nog steeds een paar mensen die volop aan deze discussie meededen in het begin maar nu een beetje stil zijn, zoals peter71, target77 en onze brandweervrouw.............
Ik heb m,n zegje gedaan,maar jij schijnt de zaken veel beter te snappen dan iemand anders.Dus dan laat ik zo,n persoon graag in z,n waarde.Alleen personen zoals jij,zullen er ooit achter komen dat ze met de tunnelvisie die men heeft het minder ver zullen schoppen dan ze nu denken.En dan zelf zullen gaan twijfelen aan hun profesionaliteit


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #48 Gepost op: 3 september 2006, 16:59:25
dank je wel peter voor deze post. ik deel je mening van harte!!!!!
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #49 Gepost op: 5 september 2006, 08:36:37

domme kracht is wel erg makkelijk af en toe als je ef snel een deurtje moet openen!! en dan de verkeerde deur hebben!

maar dat erzijde


maar stel he shave. we krijgen alarm ongeval met beknelling en er stappen 4 nieuwe (da kan bij ons) op toevallig en op 5 en 6 zitten 2 oudgediende wat doe je dan zeg je dan tegen hun ja jongens succes zetten jullie die weg maar af. of ga je dan ook schuiven.

nogmaals vind niet dat  je aan die nummers vast hoeft te houden. je moet uitgaan van elkaars kwaliteiten en daarmee een hv snel en vakkundig oplossen. en je zult echt niemand horen zeiken hoor als iemand zegt ja je zit nu op 1 maar je kunt beter 3 doen want dan wordt er gewoon geschoven!! ik denk en hoop eigenlijk dat dat overal zo is.


Arie ik heb in de tussentijd even de discussie weer bijgelezen en zie dat het nu helemaal duidelijk is bij je. Jullie rukken met 6 man uit achterin en verbinden de zitplaats aan het uitruknummer begrijp ik....Het is wel even een andere discussie maar past hier wel aardig in denk ik.........Als er vier nieuwe achterin zitten en de twee ouwe rotten komen niet opdagen hebben we dan een probleem of niet??

Laat een van die nieuwe gasten maar samen met een "ervaren" manschap werken, zo leren ze meer dan van het lintje vasthouden.......daar hebben we andere diensten voor ;) ;D ;D