Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26156 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 5 september 2006, 08:39:20
arie,

Ik denk dat we dan een heel eind hetzelfde denken. komt toch wel goed uit.....

Maar zoals je omschreef dat er 4 nieuwe in de ts kunnen zitten vind ik persoonlijk niet echt verstandig maar dat staat weer los van deze discussie!
Dat een bevelvoerder omkijkt en dan nummers verdeeld is voor een vrijwilligerskorps zeker niet verkeerd en dat hij daarbij rekening houd met ervaring en geen ervaring is op zich goed! alleen zorg er dan wel voor dat diegene met weinig ervaring het werk doen en die met ervaring hem daarmee helpt! anders is geen ervaring over 10 jaar nog weinig ervaring! en nogmaals!!!! wissel wel van nummer en heb niet altijd 1 of altijd 4.

En dan nog even een vraagje over het met 6 man achterin uitrukken. wachten jullie echt tot de bus vol is of duurt het wat langer voor de bevelvoerder/chaufeur er is voordat je weg kunt? het lijkt mij namelijk als "klant" zijnde verdomd lastig om te moeten wachten tot er 10 man zijn voor er uitgerukt kan worden.
mij lijkt het niet meer dan normaal dat als er 6 op de ts aanwezig dan rijden en heb je er door omstandigheden een paar meer achterin dan is dat meegenomen maar er op wachten lijkt me iets teveel van het goede! landelijk waar ze geen losse hv hebben gaan ze naar een ongeval met 1 ts met totaal 6 personen. jullie gaan met 10 dat is bijna eens zoveel?

en dat zijn 10x2 = 20 handen...........waar halen we al dat materiaal vandaan om vast te houden ::) ;D ;) ;)

brw arie

• Senior gebruiker
  • one misson one goal
Reactie #51 Gepost op: 5 september 2006, 11:19:46
WE ZIJN ER!!!!! EINDE DISCUSSIE dat is het hele eieren eten!!!!! ;D ;D ;D
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 5 september 2006, 11:38:05
oke heb even alles bijgelezen,had wederom geen e-mail gekregen terwijl ik notificatie aan had staan.

Eerder heb ikjulie al verteld dat er gelukkig niet super veel beknellingen zijn,dat wil zeggen ik heb er wel al verschillende meegemakt,maar de laatste waar ik bij was dateerdal van december 2005.

Ik heb na zitten denken over alles wat er gezegd is.

Ik blijf vinden dat het goed is dat de bevelvoeder de indeling maakt,want die weet wat hij in huis heeft,
en ik blijf vinden dat je samen de klus moet klaren.
Maaar ik vind inderdaad dat het qua ervaring opdeonhet niet verkeerd is om een ander nummer te zijn,ben alleen benieuwd als de pieper gaat,met info beknelling en bevelvoerder zegt karin nummer 4,en ik zeg nee wil 1,2 of 3 wat er dan gebeurd? :-\

normaal gesprokken,tenminste bij ons wel is er toch sprake van een gespannenheid,en als ik dan ook nog zal zeggen nee ik wil niet nummer 4 zijn ,denk dat een bevelvoerder toch ook altijd een zekere zekerheid wil hebben van wie wat wel niet kan...

Denk dat ik dit eens ga bespreken ,dat als het mischien niet zo"n super erge beknelling is,om alvast de rollen te verwisselen.
En ze aan het idee te laten wennen,want niet dat ik niks anders wil,
Maar zit denk ik vastgeroest he in het spelen van nummer 4,dat is bekend en dan voel je je zeker,zo is het toch.

tja....
groetjes Karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 5 september 2006, 11:40:05
iedereen doet toch graag iets waar hij/zij goed in is    :) ;D :D
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Rene112

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 5 september 2006, 21:09:08
Denk dat ik dit eens ga bespreken ,dat als het mischien niet zo"n super erge beknelling is,om alvast de rollen te verwisselen.
Maar zit denk ik vastgeroest he in het spelen van nummer 4,dat is bekend en dan voel je je zeker,zo is het toch.

tja....
groetjes Karin

Goede reactie Karin  ;)     (respect van mijn kant hiervoor!)

Als je een goede bevelvoerders/ploegchef hebt moet je dit zeker vooraf kunnen bespreken. Dan hoef je het niet op het laatste moment (onderweg naar een ongeval) aan te laten komen om een keer het vaste patroon te doorbreken.

groeten,
René de Caluwé

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #55 Gepost op: 5 september 2006, 23:45:31

tja....
groetjes Karin

Een goede zaak dat je het bespreekbaar gaat maken maar waar het probleem nu werkelijk ligt betwijfel ik nog een beetje, want om nummer 1 te spelen mag het ook wel een ernstige beknelling zijn. Ik snap niet helemaal wat je nu bedoeld met als het mischien niet zo"n super erge beknelling is,om alvast de rollen te verwisselen.

En ik neem aan dat je je ook zeker voelt als je nu nummer 1,2 of 3 zou moeten 'spelen" 8) ;)

Misschien moet je bij jezelf de onzekerheid wegnemen en het gewoon doen............dan laat je zien wat je waard bent ;)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #56 Gepost op: 6 september 2006, 19:24:34
oke heb even alles bijgelezen,had wederom geen e-mail gekregen terwijl ik notificatie aan had staan.

Eerder heb ikjulie al verteld dat er gelukkig niet super veel beknellingen zijn,dat wil zeggen ik heb er wel al verschillende meegemakt,maar de laatste waar ik bij was dateerdal van december 2005.

Ik heb na zitten denken over alles wat er gezegd is.

Ik blijf vinden dat het goed is dat de bevelvoeder de indeling maakt,want die weet wat hij in huis heeft,
en ik blijf vinden dat je samen de klus moet klaren.
Maaar ik vind inderdaad dat het qua ervaring opdeonhet niet verkeerd is om een ander nummer te zijn,ben alleen benieuwd als de pieper gaat,met info beknelling en bevelvoerder zegt karin nummer 4,en ik zeg nee wil 1,2 of 3 wat er dan gebeurd? :-\

normaal gesprokken,tenminste bij ons wel is er toch sprake van een gespannenheid,en als ik dan ook nog zal zeggen nee ik wil niet nummer 4 zijn ,denk dat een bevelvoerder toch ook altijd een zekere zekerheid wil hebben van wie wat wel niet kan...

tja....
groetjes Karin

Karin,

Ben blij dat je de hele discussie nog gevolgt hebt! En leuk om te lezen dat je zelf herkent dat je een beetje "vastgeroest" zit op nummer 4! (niet negatief bedoeld!!!!!)
Ik zou het als ik je verhaal een beetje gevolgd heb niet eerst bij een uitruk met een super erge beknelling want helaas weet je dit in de auto er naar toe nooit..... maar gewoon eens bij een oefening zeggen. he baas zoek eens voor vanavond een andere nummer 4 ik wil een keer 1 of 2 spelen. En dan zou ik voor 1 kiezen met iemand die meer ervaring heeft als nummer 2 en er eens een leuke knipavond van maken met wat kan er allemaal met schaar en spreider. of eigenlijk liever gezegd wat kan er niet!!!!! gewoon proberen ik denk zelfs dat je collega's dit alleen maar kunnen waarderen! en als je dit liever niet in de grote groep verteld doe het dan eens een keer voor een oefenavond met je bevelvoerder alleen. kan hij rekening mee houden met indelen van zijn oefenploeg!

succes ermee en ik hoor graag hoe het ook alweer was om eens met schaar/spreider etc te stoeien!

fireman77

• Gast
Reactie #57 Gepost op: 6 september 2006, 19:36:37
Karin,

Ben blij dat je de hele discussie nog gevolgt hebt! En leuk om te lezen dat je zelf herkent dat je een beetje "vastgeroest" zit op nummer 4! (niet negatief bedoeld!!!!!)
Ik zou het als ik je verhaal een beetje gevolgd heb niet eerst bij een uitruk met een super erge beknelling want helaas weet je dit in de auto er naar toe nooit..... maar gewoon eens bij een oefening zeggen. he baas zoek eens voor vanavond een andere nummer 4 ik wil een keer 1 of 2 spelen. En dan zou ik voor 1 kiezen met iemand die meer ervaring heeft als nummer 2 en er eens een leuke knipavond van maken met wat kan er allemaal met schaar en spreider. of eigenlijk liever gezegd wat kan er niet!!!!! gewoon proberen ik denk zelfs dat je collega's dit alleen maar kunnen waarderen! en als je dit liever niet in de grote groep verteld doe het dan eens een keer voor een oefenavond met je bevelvoerder alleen. kan hij rekening mee houden met indelen van zijn oefenploeg!

succes ermee en ik hoor graag hoe het ook alweer was om eens met schaar/spreider etc te stoeien!

Ja volgens mij werken we al een tijdje met het leidraad oefenen en wordt als het goed is alles keurig bijgehouden in een soort van "brandweerpaspoort" wat je geoefendheid is, lijkt mij dat het  toch wel eens moet gaan opvallen dat iemand altijd dezelfde rol krijgt toebedeeld.

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 6 september 2006, 19:49:35
Ja volgens mij werken we al een tijdje met het leidraad oefenen en wordt als het goed is alles keurig bijgehouden in een soort van "brandweerpaspoort" wat je geoefendheid is, lijkt mij dat het  toch wel eens moet gaan opvallen dat iemand altijd dezelfde rol krijgt toebedeeld.

Natuurlijk werk ik met oefenavonden met alles,en heb natuurlijk al veel gestoeidmet zowel schaar als spreider.
maar de discussie hier was dat ik dat ook in de praktijk eens moet gaan doen,i.p.v. nummer  4 te zijn.

En shave,als het een super erge beknelling is,daar bedoel ik mee als de druk heel erg hoog is,om zo vlug mogelijk iemand te bevrijden.

groetjes Karin :)

Gast48368

• Gast
Reactie #59 Gepost op: 6 september 2006, 20:05:55
Een supererge beknelling hoeft niet per definitie te betekenen dat alles snel moet.......een minder erge beknelling kan ook best eens betekenen dat je snel moet en andersom.......dit is natuurlijk nooit vantevoren te bepalen.

En je gaat toch op voorhand nrs uitdelen als bevelvoerder?

By the way> uitrukken worden toch ook bijgehouden qua welk nr en taak je hebt gehad? Gaat zoiets niet opvallen bij de korpsleiding??