Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26533 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fireman77

• Gast
Reactie #60 Gepost op: 6 september 2006, 20:14:10
Moet je niet lullig opvatten dit maar is jou onzekerheid niet de voornaamste factor dat jij altijd deze functie krijg, want in 9 van 10 gevallen is de ambulance al ter plaatse en zoniet dan zijn ze binnen enkele minuten nadat de brandweer gearriveert is ter plekke en dan gaat het personeel van de ambulance over het slachtoffer en dan bestaat je taak hooguit uit het hoofd stabiliseren en contact blijven houden met het slachtoffer. Als er iets verandert dan zullen zij dit in 9 van 10 gevallen eerder opmerken dan jan de brandwacht. Het is een belangrijke taak maar je moet deze taak ook weer niet te belangrijk gaan maken, want dat gevoel heb ik er wel een beetje bij zoals jij het opvat.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 6 september 2006, 20:22:47
Natuurlijk werk ik met oefenavonden met alles,en heb natuurlijk al veel gestoeidmet zowel schaar als spreider.
maar de discussie hier was dat ik dat ook in de praktijk eens moet gaan doen,i.p.v. nummer  4 te zijn.

En shave,als het een super erge beknelling is,daar bedoel ik mee als de druk heel erg hoog is,om zo vlug mogelijk iemand te bevrijden.

groetjes Karin :)

ik begrijp wel wat je bedoeld, maar snap niet helemaal waarom je een minder erge beknelling wel zou knippen en een zware beknelling niet. Je kan er ook aan beginnen en als het werkelijk te zwaar wordt de schaar over geven.........

F77.....correct ;)

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #62 Gepost op: 6 september 2006, 20:59:12
antwoord op firefamke,

natuurlijk is dat van tevoren niet te bepalen,maar kan toch van te voren afspreken dat mocht er eentje bij zitten die op een rustig tempo kan gebeuren,ik eens een andere rol ga vervullen. ;)

antwoord op fireman77,
is niet iedereen even belangrijk?
ongeacht welk nummer?
je bent altijd een team,een aaanvulling op elkaars kwaliteiten.toch...
Mischien komt het zo over bij jou ,dat kan maar ik  vind het absoluut niet belangrijker dan nummer 1 of etc...
het gewoon iets wat ik door mijn ehbo etc. heel erg graag doe.
wat dat betreft zou ik wel een first responder willen zijn,maar helaas is dat hier nog niet nodig.

antwoord op shave
tja,als de druk hoog is,en je bent onzeker,dan ben ik bang dat ik fouten ga maken...........
of god weet wat er allemaal mis kan gaan :-[

Karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Gast48368

• Gast
Reactie #63 Gepost op: 6 september 2006, 21:54:26
antwoord op firefamke,

antwoord op shave
tja,als de druk hoog is,en je bent onzeker,dan ben ik bang dat ik fouten ga maken...........

Karin

..................da's nou juist de essentie van het hele verhaal................ :)

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #64 Gepost op: 7 september 2006, 09:10:30
Fouten maken we allemaal. Maar we zitten niet alleen in die rode bus... samen met je collega's kom je er wel ;)
It's me!

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #65 Gepost op: 7 september 2006, 10:00:45

Karin

Hier hebben we volgens mij 7 pagina's over gedaan om je dit duidelijk te maken ;)
en wanneer het moeilijk is is het ook niet erg om te vragen (kort en bondig antwoord wel gewenst natuurlijk!) waar te knippen en hoe ruimte te maken. zelf gewoon een keer doen en je zult zien dat het niets anders is dan met een normale oefening om die deur eruit te halen. op zich zelfs nog "makkelijker" want als er nu iets niet helemaal gaat zoals de bedoeling is dan grijpen er wel een aantal mensen in die met een oefening zoiets hebben van kijk maar wat er gebeurt.

nog even een andere vraag. je zegt dat je er wel een wil proberen wanneer het tempo niet zo snel hoeft. bedoel je hier een dodelijk slachtoffer mee? hier zit (en ik denk dat ik dit hier op dit forum nog wel mag plaatsen) voor een hulpverlener een voor en nadeel aan. voordeel: klant zegt geen auw meer als het niet helemaal naar wens gaat en nadeel is dat hoogstwaarschijnlijk eerst politie een en ander aan onderzoek gaat doen voor persoon uit het voertuig mag. Hierbij heb je dus ongeveer 1 uur om je "voor te bereiden" op hetgeen wat je voor het "eerst"(in jouw geval) gaat doen. hier gaan dan niet de meest fijne momenten door je hoofd. wanneer je een ongeval hebt van nu de deur eruit of de deur hoeft er niet meer uit..... dan werk je gewoon en zie je naderhand wel van hé dat heb ik nu eens goed gedaan. (gratis tip ;))

en nee ik weet niet wat er allemaal fout kan gaan ;) :D ;D ::) :P :-X

gewoon een keer proberen!!!!!!! en ja in die bus heeft iedereen wel een belangrijke taak. maar het belangrijkste is dat de klant zo snel mogelijk geholpen word!

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 7 september 2006, 13:32:59
gewoon een keer proberen!!!!!!! en ja in die bus heeft iedereen wel een belangrijke taak. maar het belangrijkste is dat de klant zo snel mogelijk geholpen word!

Tja en hierom probeer ik al zes pagina'"s uit te leggen,dat daarom     ..........

altijd de makkelijkste weg genomen wordt,door te zeggen die is daar goed in in die daar, dus karin nummer 4  . ;D

en dat is wat meestal hier gebeurd,en ik denk dat dat bij heel veel korpsen wel zo zal gaan toch.........

mischien komt dat ook omdat ik de enigste vrouw was,
maar vanaf 1 september heb ik er drie vrouwlijke collegas bij  ;D

Maar goed ik weet het inmiddels en geef jullie gelijk dat ik vastgeroest zit.
ik ga hier ook echt wat mee doen,en laat jullie ter zijner tijd wat weten. ;)

groetjes Karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

fireman77

• Gast
Reactie #67 Gepost op: 7 september 2006, 13:59:56
Citaat
of god weet wat er allemaal mis kan gaan

Dan ben ik toch benieuwd als "de slachtoffers aan de dakgoot hangen" bij een brand hoe jij dan zal reageren!

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #68 Gepost op: 7 september 2006, 14:09:28
Heeft dat wat met vrouw zijn te maken? Ik ben niet altijd gewondenverzorger, ik krijg alle rollen binnen een hulpverlening. En heel vaak ben ik de enigste vrouw op de pomp! Nee, het moet niets uitmaken welke rol je krijgt, of dat je bang bent fouten te maken. Iedereen is hetzelfde opgeleid en kan hetzelfde werk doen.

En het is ook wel eens leuk om wat anders te mogen doen... altijd maar nummer 1 zijn is ook niet altijd leuk ;D
It's me!

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #69 Gepost op: 7 september 2006, 19:58:11
mischien komt dat ook omdat ik de enigste vrouw was,
maar vanaf 1 september heb ik er drie vrouwlijke collegas bij  ;D

ik hoop voor je dat je er inderdaad iets aan gaat doen.
maar met 3 vrouwelijke collega's erbij kan het nog wel eens "vechten" worden om die nummer 4 plaats ;) ;D ;) ;) :-X :-X jij bent dan met een paar jaar brw ervaring iemand die een ander juist mee op sleeptouw moet nemen. succes ermee.

even  inderdaad nog vraagje net als f77 heb je met brand ook altijd hetzelfde nummer of doe je hier wel alle taken zonder "faalangst"? put hier dan moed uit om dit ook met hv te doen!