Gewondenverzorger bij de brandweer.

Auteur Topic: Gewondenverzorger bij de brandweer.  (gelezen 26335 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #70 Gepost op: 9 september 2006, 09:06:03
ik hoop voor je dat je er inderdaad iets aan gaat doen.
maar met 3 vrouwelijke collega's erbij kan het nog wel eens "vechten" worden om die nummer 4 plaats ;) ;D ;) ;) :-X :-X jij bent dan met een paar jaar brw ervaring iemand die een ander juist mee op sleeptouw moet nemen. succes ermee.

even  inderdaad nog vraagje net als f77 heb je met brand ook altijd hetzelfde nummer of doe je hier wel alle taken zonder "faalangst"? put hier dan moed uit om dit ook met hv te doen!

Ik doe alle nummers,maakt mij ook niet uit wat ik moet doen,en ga niks uit de weg.
nummer 4 is er denk ik ongemerkt ingeslopen..............

en hv engeltje,ik kan je vertellen dat zelfs de ggd eens blij is geweest dat ik vrouw was,omdat er bij een joyriding een meisje achter de stoel van haar (dode) vriend vastzat,accuzuur in haar gezicht had gekregen en ze krijste alles bij elkaar,gelukkig lukte het mij welom haar rustig te krijgen.
en ik denk in dit geval,(dat komt dus ook niet zo vaak voor),
dat ze zich beter op haar gemak voelde  omdat ik een vrouw was.... ;)

karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #71 Gepost op: 9 september 2006, 10:10:41
Ondertussen dit topic "ff" bijgelezen. In mijn optiek, als ambulance bemanning, heb ik het liefst iemand die mijn taal spreekt. Er zijn brandweermensen die dat absoluut niet kunnen, terwijl er ook vrijwilliggers zijn, zoals "Brandweervrouw" die die taal makkelijk kunnen vertalen. De beroeps brandweermensen leven uitsluitend in hun brandweerwereldje en hebben alleen ervaring in praktijk. Want de beroeps als vrijwilligers hebben dezelfde opleidingen, dus daar verschilt niks in. Vrijwilligers zijn vaak dus breeder opgeleid, brandweer én eigen opleiding, en ik zou als bevelvoerder zeker over mijn schouder kijken over "het vlees" dat er achter in mijn TAS zit.

Nu is dit uiteraard wel gerelateerd aan het te bestrijden incident. We hebben het hier telkens over een beknelling. Maar een ongeval waarbij de 4 inzittenden uit het voertuig zijn geslingerd en door de regionale paraatheid zijn er te weinig ambulances, zal elke brandweermedewerker aan de slag moeten als nr 4.

Hoe zou een bevelvoerder het vinden als deze ter plaatse komt bij een incident en de ambulance broeder speekt hem aan en zegt: "Ik wil een airbaghoes over het stuur, windbeschermende zeilen voor het voertuig, een voorwaartse omslag en retractie via de achterzijde. U heeft 15 minuten."

RR (ik praat toch nederlands?)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #72 Gepost op: 9 september 2006, 10:47:24
RR,

Ik kan het lezen dus je spreekt inderdaad Nederlands, het gene wat je schrijft spreekt me niet zo aan eerlijk gezegd! Beroepsbrandweermensen hebben in jou ogen minder kennis van zaken omdat ze niet zo breed opgeleid zijn als een vrijwilliger? Iedereen in Nederland heeft een burgeropleiding gevolgd zowel beroeps als vrijwillig. Daarnaast de aanvullende brandweeropleidingen. Komt daar nog eens bij dat bij beroeps iedereen wisselende taken heeft, dus alle taken binnen een team moet kunnen vervullen. Daarnaast oefenen wij vaak met de GGD als beroeps, kom je ze in de praktijk tegen en wisselen we informatie uit tussen brandweer, politie en ambulance dienst. De GGD komt hier vertellen wat hun werkwijze is, wat zij van de brandweer verwacht en visa versa. De brandweer gaat instructie geven bij de ggd en politie. Kennisoverdracht dat wil je niet weten………………! De stelling dat een vrijwilliger dus beter in te zetten omdat zij meer ervaring hebben, zoals ik dit uit jou woorden opmaak, maai ik dus even onderuit. Het slaat kant nog wal. Laat staan dat we de praktijk ervaring mee nemen in het hele verhaal.

Dit geldt niet alleen voor HV maar ook voor brand. Bij een gemiddelde brand staat er nog geen ggd voor de deur. De brandweer is dus de eerste instantie die de slachtoffers redt of buiten opvangt. Dit kan 1 persoon zijn maar ook 5 of 10! Iedereen komt dan levensreddend in actie daar waar nodig……..ik denk dat bij een gemiddeld vrijwilligerskorps het aantal branden met slachtoffers vele malen lager ligt dan bij een beroepskorps……….dus over de praktijkervaring zullen we het dan maar niet meer hebben.

Je laatste stukje over hoe een bevelvoerder het zou vinden om ter plaatse te komen en dan te horen krijgen dat binnen 15 minuten iets uitgevoerd moet zijn begrijp ik je vraag ook niet helemaal. Afhankelijk van het soort ongeval lijkt het me een duidelijke boodschap en is het kiezen of delen………….bij een “load en go” zoals wij dat hier noemen heb je geen tijd meer om alles volgens het boekje te doen. Als je maar 15 minuten meer heb en dan is het eruit op de wervelplank of langer bezig zijn en 6 planken bestellen, dan heb je weinig keus………………….ben toch benieuwd wat je nu met die stelling of vraag bedoelde. Zo vreemd is dit namelijk niet!

Shave (ik praat toch vaktaal??)

fireman77

• Gast
Reactie #73 Gepost op: 9 september 2006, 19:06:29
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten bij jou verhaal shave..........

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #74 Gepost op: 9 september 2006, 21:06:02
Brandweervrouw,

natuurlijk moet je gebruik maken van je talenten. En je vaardigheden... Maar verschuil je asjeblieft niet achter het vrouwzijn. Ik heb teveel vrouwlijke collega's gezien die dat wel doen. En dan krijg je van die dingen dat ze aan een man vragen om een stuk gereedschap te tillen omdat het zo zwaar is.  :'( Of vervullen alleen maar bepaalde taken omdat een vrouw beter kan 'verzorgen en zorgen'. Zorg er gewoon voor dat je een brandweerprofessional bent. En natuurlijk liggen bepaalde dingen me ook beter dan andere. Ik vindt het heerlijkst om een binnenaanval te doen en dan aan de straal te staan. Hulpverleningen hebben we niet zo vaak, dus echt veel ervaring heb ik er niet mee. Maar ik zorg er wel voor dat we alles oefenen.
En mijn collega (vrouw) had laatst ook veel moeite met de spreider en de motorkettingzaag. Ze kreeg het ding niet eens aangetrokken. Overkomt mij ook wel... Maar zorg ervoor dat je goed oefent en dat je eerlijk bent in je sterke en zwakke punten. Dat is beter voor je collega's maar met name voor jezelf ;)
Maar als ik je posts zo lees gaat dat helemaal goed komen! :)
It's me!

scheurneusje

• preventie
  • Forum gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 10 september 2006, 11:09:19
Brandweervrouw,

natuurlijk moet je gebruik maken van je talenten. En je vaardigheden... Maar verschuil je asjeblieft niet achter het vrouwzijn. Ik heb teveel vrouwlijke collega's gezien die dat wel doen. En dan krijg je van die dingen dat ze aan een man vragen om een stuk gereedschap te tillen omdat het zo zwaar is.  :'( Of vervullen alleen maar bepaalde taken omdat een vrouw beter kan 'verzorgen en zorgen'. Zorg er gewoon voor dat je een brandweerprofessional bent. En natuurlijk liggen bepaalde dingen me ook beter dan andere. Ik vindt het heerlijkst om een binnenaanval te doen en dan aan de straal te staan. Hulpverleningen hebben we niet zo vaak, dus echt veel ervaring heb ik er niet mee. Maar ik zorg er wel voor dat we alles oefenen.
En mijn collega (vrouw) had laatst ook veel moeite met de spreider en de motorkettingzaag. Ze kreeg het ding niet eens aangetrokken. Overkomt mij ook wel... Maar zorg ervoor dat je goed oefent en dat je eerlijk bent in je sterke en zwakke punten. Dat is beter voor je collega's maar met name voor jezelf ;)
Maar als ik je posts zo lees gaat dat helemaal goed komen! :)

Ik was in 1989 de eerste vrouw,en geloof me ik verschuil me niet achter het vrouw zijn,ik doe en til alles zelf.
Ik heb me nooit uitgezonderd van iets omdat ik zogenaamd vrouw ben,ik ben brandweer.......(toevallig vrouw)
De spreider/schaar kan ik ook goed bedienen .
Maar het feit is dat ik ehbo etc heb,en dat verder bijna niemand ehbo heeft,alleen bhv  en dat is summier hoor in vergelijking met ehbo.

Nu moet ik toegeven dat het gewoon er ingeslopen is (nummer 4),en mischien was dat voor hun ook makkelijker ,en ik doe het graag,vandaar.

MAAR DENK ALSTUBLIEF NIET DAT IK ME ACHTER VROUW ZIJN VERSCHUIL,WANT IK ZIE MEZELF ALS  BRANDWEERCOLLEGA.

ps ik doe aan kracht en conditietraining ,en met wedstrijden til ik gewoon alle slachtoffers mee op etc. etc.....

karin
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............

hv-engeltje

• brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #76 Gepost op: 10 september 2006, 11:21:33
Natuurlijk ga ik er vanuit dat je je werk wel aan kunt. Maar het is in een ploeg heel makkelijk om degen met de ehbo ervaring (meestal is dat de enigste vrouw op de post) nummer 4 te maken. Het is nu eenmaal een feit dat (ook ik) makkelijker bij slachtoffers wordt neergezet omdat ik als vrouw daar beter mee om zou kunnen gaan ::) Is niet zo, mijn collega's kunnen dat ook heel goed. Wat ik bedoel is dat je moet oppassen dat het niet te vaak voorkomt.
En dat stuk over het hanteren van zwaardere aspecten van het werk... dat zie ik vaker gebeuren en slaat niet zozeer op jou maar op vrouwlijke collega's in het algemeen (het komt helaas nog voor).
En maak je niet al te druk over dingen die je niet aan zou kunnen, of maak je niet te druk over de dingen die fout kunnen gaan. Dingen gaan fout (anders had de brandweer erg weinig werk ;D). Wat ik bedoelde te zeggen is, vertrouw op je eigen kunnen en zorg ervoor dat je zelf weet waar je nog aan moet werken en oefenen. En dat geldt voor alle brandweerprofessionals ;)
It's me!

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #77 Gepost op: 10 september 2006, 11:27:07
Shave,

heb jij een cursus "uit z'n verband trekken" gevolgd?? Wat je schrijft is wel dusdanig scheef, dat er geen rechte lijn meer van te maken is. Ik bedoel simpelweg dat er bij vrijwillige korpsen brandweermedewerkers zitten die een breedere opleiding hebben dan uitsluitend brandweer geörienteerde. Er zitten net als Brandweervrouw, ziekenverzorgenden, verpleegkundigen, maar ook auto monteurs, electriciëns en ga zo maar door. De beroeps hebben in deze toch hun "beperkingen", qua specifieke beroepsgerelateerde opleidingen. Vandaar stel ik simpelweg dat je vrijwilligers soms specifieker op bepaalde plekken kunt zetten dan het vaste roullatie systeem van de beroepsbrandweer mensen.

Hoe zou een bevelvoerder het vinden als deze ter plaatse komt bij een incident en de ambulance broeder speekt hem aan en zegt: "Ik wil een airbaghoes over het stuur, windbeschermende zeilen voor het voertuig, een voorwaartse omslag en retractie via de achterzijde. U heeft 15 minuten."[/i]
Als jij, als bevelvoerder, op een plaats incident aan komt, en hier de ambulance er vaak vóór de brandweer ook bij brand, en de ambulance bemensing geeft je een dergelijke overdracht, neem ik aan dat je dat prettiger zou vinden, dan dat je eerst je eigen verkenning, die je toch gaat doen, en dan pas met een plan van aanpak komt. Op deze manier heb je tijdswinst en kan je direct je bemensing aansturen. Of zie ik dat verkeerd?

RR (heb toch nog wat opgestoken bij ICET)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 10 september 2006, 11:37:09
Shave,

heb jij een cursus "uit z'n verband trekken" gevolgd?? Wat je schrijft is wel dusdanig scheef, dat er geen rechte lijn meer van te maken is. Ik bedoel simpelweg dat er bij vrijwillige korpsen brandweermedewerkers zitten die een breedere opleiding hebben dan uitsluitend brandweer geörienteerde. Er zitten net als Brandweervrouw, ziekenverzorgenden, verpleegkundigen, maar ook auto monteurs, electriciëns en ga zo maar door. De beroeps hebben in deze toch hun "beperkingen", qua specifieke beroepsgerelateerde opleidingen. Vandaar stel ik simpelweg dat je vrijwilligers soms specifieker op bepaalde plekken kunt zetten dan het vaste roullatie systeem van de beroepsbrandweer mensen.

RR (heb toch nog wat opgestoken bij ICET)
Ik geloof dat we hier al een hele poos over aan het discusieren zijn,maar dat het bij sommige niet helemaal door wil dringen. :D

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #79 Gepost op: 10 september 2006, 20:21:49
Citaat van: Rescue Ranger op  9 September 2006, 10:10:41
Hoe zou een bevelvoerder het vinden als deze ter plaatse komt bij een incident en de ambulance broeder speekt hem aan en zegt: "Ik wil een airbaghoes over het stuur, windbeschermende zeilen voor het voertuig, een voorwaartse omslag en retractie via de achterzijde. U heeft 15 minuten."[/i]

alsutblieft als u het precies weet hoe het werkt hier is de schaar spreider en de rest van de hv en succes ermee!!!!!!!!!
Ik weet niet waar dat gezegde vandaan komt van schoenmaker blijf bij je leest? jij wel?

Ik zal het maar even heel kort samenvatten:
bij ons worden alle beroeps alleen met een vakopleiding! aangenomen.
Laat nu het toeval zijn dat er hier ook mensen bij zijn, gek genoeg,die automonteurs zijn en ja een hele rare insteek hebben ze bij ons hoor maar het is makkelijker iemand met een specifieke opleiding en daarbij algemeen technisch inzicht! om te scholen naar brandweerman/vrouw als iemand die heel goed verbandjes kan leggen en daarmee ineens heel technisch moet gaan worden. Uitzonderingen daar gelaten. Maar wat doet nu het geval dat er bij ons in zelfstudie ook nog mensen bij zijn die nu kaderinstructeur ehbo zijn. over interresse buiten de brandweer om gesproken.
maar nee iemand heeft een nummer en daar blijft het bij. informatie vragen aan elkaar (of in sommige gevallen aan de ambulance  bemanning als die toch al weten hoe de bevrijding moet gebeuren ;)) hoe het beste te handelen is.

Hier is het nog steeds zo dat de ambulance overlegt met de bevelvoerder of het nu eruit of niet meer eruit is..... of je hebt ongeveer x tijd en ik wil hem er graag horizontaal uit hebben of juist zittend en de brandweer bepaald dan wel hoe dat ze deze ruimte gaan maken.

En nog even terugkomen op een eerdere vraag van wat als er 4 mensen uit de wagen geslingerd zijn. Dit is afhankelijk van de melding van wanneer er niemand bekneld zit is de ambulance vaak zo "eigenwijs" om op eigen mensen te wachten terwijl er op een korte termijn een aantal mensen tp kan zijn met levensreddende handelingen........ ofwel durf daar de brandweer ook voor te vragen!!!! en kom je met je brwwagen aan en er is geen beknelling dan kan iedereen levensreddend handelen! Dus met het levensreddend handelen van de brw zit het wel goed! en ja misschien zit dan een snelverband niet op afstudeerkwaliteit maar dicht is dicht!!!!!!!!!!!