wij hebben "verstand" van zaken als het over bevrijdingen gaat
alsutblieft als u het precies weet hoe het werkt hier is de schaar spreider en de rest van de hv en succes ermee!!!!!!!!!
Ik weet niet waar dat gezegde vandaan komt van schoenmaker blijf bij je leest? jij wel?
Hier is het nog steeds zo dat de ambulance overlegt met de bevelvoerder of het nu eruit of niet meer eruit is..... of je hebt ongeveer x tijd en ik wil hem er graag horizontaal uit hebben of juist zittend en de brandweer bepaald dan wel hoe dat ze deze ruimte gaan maken.
En nog even terugkomen op een eerdere vraag van wat als er 4 mensen uit de wagen geslingerd zijn. Dit is afhankelijk van de melding van wanneer er niemand bekneld zit is de ambulance vaak zo "eigenwijs" om op eigen mensen te wachten terwijl er op een korte termijn een aantal mensen tp kan zijn met levensreddende handelingen........ ofwel durf daar de brandweer ook voor te vragen!!!! en kom je met je brwwagen aan en er is geen beknelling dan kan iedereen levensreddend handelen! Dus met het levensreddend handelen van de brw zit het wel goed! en ja misschien zit dan een snelverband niet op afstudeerkwaliteit maar dicht is dicht!!!!!!!!!!!
Kijk en dit soort uitlatingen doet de brandweer de das om. Precies die attitude. En als een vrijwilliger dus aangeeft dat die liever nr 4 wil zitten, vanwege zijn of haar achtergrond, moet je die vrijwilliger stimuleren om náást het nr 4 zitten, ook de andere aspecten van de hulpverlening te onderrichten. Maar als ik ter plaatse kom en krijg een nette overdracht van een nr 4 van de brandweer, terwijl het slachtoffer manueel gefixeerd wordt, geheel volgens het aangeleerde ABC, heb ik dat liever, dan: "Volgens mij ademt ie niet meer, maar kijk maar ff" terwijl de betreffende brandweerman naast de auto staat. Liever een gemotiveerde vrijwilliger, dan een beroeps die z'n uren moet maken.
Ik weet niet over welke regio jij het hebt, maar hier, dat zal je dus wel weten, wordt een hulpverlening multidisciplinair opgelost. De toon wordt wel gezet door de bemensing van de aanwezige disciplines. Maar ik laat niemand werk doen waar hij/ zij niet toe in staat is. Politie agenten zijn uitermate geschikt om infusen omhoog te houden (dat is niet lullig bedoeld) terwijl de brandweer vaak hand en span diensten kunnen leveren. Want hoe vaak gaat het om een mechanische beknelling?
Ik begrijp best wel en weet ook wel dat er bij aanname van brandweerpersoneel naar hun vakopleiding gekeken wordt. Alleen die vakopleiding is één, terwijl ervaring in de richting van die opleiding twee is. En meestal komen de nieuwe brandweermensen direct van school en hebben geen ervaring in die richting. Dus op papier kennen ze het, maar in de praktijk kunnen ze er niks van. Tja wat moet je als auto monteur nu nog bij de brandweer qua onderhoud doen. De huidige voertuigen zijn zo onderhoudsvrij, dat er een lampje gaat branden als je koelwater te laag komt, of olie te kort begint te geraken, want peilen kan je niks meer. En dat lampje vervangen kan iemand van kantoor ook doen. Nee, een vrijwilliger, die naast het brandweermens ook automonteur is, heeft ervaring in die auto´s, niet een beroepsman- vrouw, die ´s morgens een rondje loopt langs een auto en een plasje olie ziet en vervolgens een bonnetje schrijft om deze ion te leveren bij de chef van dienst en dan toestemming krijgt om . . . . . . de auto naar een garage te brengen. En daar staat dan die vrijwilliger. Ik weet het is niet leuk, maar wel de realiteit. Want het vak brandweer man/ vrouw wordt steeds meer uitgekleed.
En ja heren, ik werk al 27 als hulpverlener op het Zandvoortse strand. Al bijna 20 jaar als ambulance medewerker, werk van daaruit al bijna 10 jaar voor de GHOR en van daaruit ook als 5 jaar Brandweer chauffeur, dus als jullie dat willen omschrijven als een . . . . . , be my guest. Geeft alleen aan dat sommige hulpverleners een breedere horizon hebben, dan de poortdeuren van hun kazerne.
RR
(niet doen alsof je beter bent dan de rest)