Aangepast of onaangepast?

Auteur Topic: Aangepast of onaangepast?  (gelezen 3645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 25 december 2008, 16:35:28
De wet kent geen minimale snelheid zoals je zlef al had aangegeven. Je moet idd wettelijk 60 km kunnen halen wil je de snelweg op mogen.

Kun je letterlijk aangegven wat er op je kentkenbewijs van je 4wd staat:
Geremde aanhanger: 3500 kilo
Samenstel: ?? kilo
max gewicht auto ?? kilo

En op het kentekenbewijs van je aaanhanger?:
leeg gewicht aanhanger?
max beladen gewicht aanhanger?

Daarbij hoeveel kogeldruk mag je trekhaar hebben?

Kloppen die gegevens allemaal dan is er op grond van het voertuigen regelement(VR) en het RVV geen probleem. Neem aan dat je ook een rijbewijs BE bezit.

Enige probleem zou kunnen zijn artikel 5 WVW(het verkeer hinderen of in gevaar brengen. Maar dat is situatie afhanelijk.

mvg
Mike


Homocaballus

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 25 december 2008, 21:29:14
Ik mag alles wat geen vleugels heeft besturen Mike  ;)

Voertuig, trekhaak, aanhanger is allemaal volgens welk norm ook goedgekeurd.

De vraag spits zich volledig toe op artikel 5 WvW op een snelweg met 'dynamisch' verkeer en levende have achterin de trailer.
Minder snel is dan veiliger voor de dieren ivm met grotere voertuigbeheersing en geringere gevolgschade.
Te langzaam is hinderlijk voor het overige verkeer.
Wat is té hinderlijk. 20 km/uur langzamer dan het máximum? 15?
Straks met 90 wordt dat 10 km/u belangrijker dan nu.
Nu rij je met 70 slechts 10 km/u harder dan het máximum. Straks 20. Als nu 60 niet kan, kan straks 70 dan nog wel?

Zeker in het geval van de helemaal niet extreme voorbeeld-situatie uit de topic starter = volledig binnen alle normen net geen 3500 kilo achter een 2400 kilo zware trekauto is dat??? Je mág er mee de snelweg op maar je moet er wel te hard mee rijden?

Kortom; van wélke 'situatie' is dat afhankelijk?

hc


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 25 december 2008, 21:55:43
Kortom; van wélke 'situatie' is dat afhankelijk?


Van de algehele situatie, verkeersdrukte, rijgedrag, snelheid, weer etc. etc.

  Art. 5.

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Volledig afhankelijk van de situatie dus! Lees ook het ''kan''  ;)

Met 60 km op een 120 weg kan gevaarlijk zijn als het druk is, of als ander verkeer rare fratsen moet uithalen om jouw in te gaan halen, dan veroorzaak je dus zowel hinder als gevaar.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #13 Gepost op: 25 december 2008, 23:00:49
Artikel 5 blijft moeilijk, ligt aan heel veel dingen. Ligt aan de ambtenaar die proces-verbaal opmaakt(hoe omschrijft hij het in zijn PV). Ligt aan de OVJ die wel of niet gaar vervolgen. Ligt aan de rechter die wel of geen veroordeling uitspreekt.

Ligt ook aan de verkeersituatie. Als je overdag 60 of 70 rijdt met al die drukte is het na mij idee veel minder gevaarlijk dan bij een hele lege weg(mensen rijden hard dus snelheids verschillen worden groter.

En zo kunnen we wel even door gaan. Is geen pas klaar antwoord op te geven.

mvg
Mike

ps Mischien aan Koos Spee vragen??


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 25 december 2008, 23:04:25
Artikel 5 blijft moeilijk, ligt aan heel veel dingen. Ligt aan de ambtenaar die proces-verbaal opmaakt(hoe omschrijft hij het in zijn PV). Ligt aan de OVJ die wel of niet gaar vervolgen. Ligt aan de rechter die wel of geen veroordeling uitspreekt.

Ligt ook aan de verkeersituatie. Als je overdag 60 of 70 rijdt met al die drukte is het na mij idee veel minder gevaarlijk dan bij een hele lege weg(mensen rijden hard dus snelheids verschillen worden groter.

En zo kunnen we wel even door gaan. Is geen pas klaar antwoord op te geven.

ps Mischien aan Koos Spee vragen??

Inderdaad (dat hoef ik jouw niet uit te leggen  ;D) is het noodzaak dat de verbalisant alles uitgebreid moet omschrijven in zijn PV en ligt het aan het oordeel van de officier cq. rechter.

Mijnziens is er dan ook geen antwoord van ''dit mag wel'' of ''dit mag niet'' maar moet je jezelf wel afvragen of je dus handig bezig bent (en niet onnodig hinder cq. gevaar veroorzaakt).

groet

Jeroen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Homocaballus

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 december 2008, 23:59:29
Ligt ook aan de verkeersituatie. Als je overdag 60 of 70 rijdt met al die drukte is het na mij idee veel minder gevaarlijk dan bij een hele lege weg(mensen rijden hard dus snelheids verschillen worden groter.

Op een lege rechte weg is er zoals ik al schreef geen reden om geen 80-90 te rijden.
Het grappige is dat je op een hele lege weg geen verkeer hindert ;-)

Waar het in ieder geval op neerkomt is dat zeg met 65-70 aanpassen van met een trailer vol paarden rijden bij het dynamische van redelijk druk verkeer niet onaangepast is en bij netjes rijden voor aanhouding geen aanleiding is.

hc


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 26 december 2008, 00:20:47
Op een lege rechte weg is er zoals ik al schreef geen reden om geen 80-90 te rijden.
Het grappige is dat je op een hele lege weg geen verkeer hindert ;-)

Waar het in ieder geval op neerkomt is dat zeg met 65-70 aanpassen van met een trailer vol paarden rijden bij het dynamische van redelijk druk verkeer niet onaangepast is en bij netjes rijden voor aanhouding geen aanleiding is.

hc


Dat lijkt me een goeie conclusie...

Maar stel dat je toch met een 4-paards aanhanger zou willen rijden, dan lijkt me een B-E Combinatie een veel werkbaardere oplossing dan een 4-wheeldrive die het net mag trekken....

-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-