Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar

Auteur Topic: Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar  (gelezen 6265 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 23 maart 2006, 11:16:08
Snelle jongens die zeeuwen en Utrechters......  ;D ;D ;D En in drente kan je beter maar geen ongeval krijgen  ;)

http://www.nvbr.nl/fe/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1197&ContentId=741

Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar

Het Ministerie van Volksgezondheid heeft geen inzicht in de tijd die ambulances nodig hebben om tijdig bij een ongeval te arriveren. De gemiddelde aanrijtijd van twaalf minuten waarvan wordt uitgegaan, is gebaseerd op onvolledige en onjuiste cijfers.
Dat blijkt uit gegevens van het departement over spoedeisende ambulanceritten, van het moment dat een melding binnenkomt tot de aankomst bij het ongeval. Daardoor is ook onduidelijk of de regionale ambulancediensten de landelijk geldende 'vijftien minutennorm' wel halen. Dat is de tijd waarbinnen ieder slachtoffer bereikt moet zijn. De diensten worden op deze norm afgerekend.
Niet juist

Volksgezondheid krijgt de cijfers aangeleverd van de 24 ambulanceregio's in Nederland. Die cijfers kloppen van geen kanten. In de provincies Utrecht en Zeeland zouden de ambulances er in 2004 bijvoorbeeld in zijn geslaagd om in gemiddeld twee minuten een melding te verwerken, uit te rukken én op de plek des onheils te arriveren.Drenthe zegt hiervoor juist langer dan een uur (gemiddeld 63 minuten) nodig te hebben.

Opmerkelijk is verder dat Utrecht en Zeeland langer doen over alleen de ambulancerit (respectievelijk 7 en 8 minuten), dan over rit en melding samen (2 minuten). De regio's Noordoost-Gelderland, Zuid-Gelderland, Gooi- en Vechtstreek en Haaglanden hebben over 2004 helemaal geen gegevens aangeleverd.

Tot nu toe verstrekken de provincies de vergunningen aan de ambulancediensten. Minister Hans Hoogervorst vindt dat zijn ministerie dit moet gaan doen. Volgens een woordvoerster is het aanleveren van betrouwbare cijfers in beginsel een verantwoordelijkheid van de regio's zelf. 'Maar als het ministerie de vergunningen gaat verstrekken, zullen we ook werk maken van een eenduidige registratie.'
Debat

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de op handen zijnde veranderingen in de ambulancezorg. CDA-Kamerlid Siem Buijs pleit voor defibrillatoren (reanimatie-apparatuur) in politie- en brandweerwagens, omdat die vaak sneller bij een ongeval zijn dan de ambulances.

De Raad voor Volksgezondheid en Zorg vindt dat de 15-minutengrens naar acht minuten moet. Dat zou jaarlijks 1000 tot 2000 doden schelen. Uit onderzoek blijkt ook dat 95 procent van de ritten van ambulances geen spoedritten, maar 'gewoon' vervoer betreft dat door de zorgverzekeraars wordt gedekt.




Lifeliner

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2006, 14:23:20
gelukkig worden er nu in die nieuwe ambu's die kasten gebouwd :P kunnen ze nakijken hoeland ze er over gedaan hebben  ;D

Ik merk in Zuid-Holland Zuid dat ze gemiddeld 6 a 8 minuten nodig hebben om te arriveren. ( hangt van de post af waar de ambu vandaan moet komen ;) )

Gr Stephan


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2006, 16:14:23
gelukkig worden er nu in die nieuwe ambu's die kasten gebouwd :P kunnen ze nakijken hoeland ze er over gedaan hebben  ;D

Ik merk in Zuid-Holland Zuid dat ze gemiddeld 6 a 8 minuten nodig hebben om te arriveren. ( hangt van de post af waar de ambu vandaan moet komen ;) )

Gr Stephan

een kast bedoelt stephan een black box mee ;)
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


wicher

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2006, 13:09:02
Wat vergeten word door de journalist :
de 2 minuuten waar die het over heeft is "de opstart tijd van melding op de mka tot allarmering ambulance " :P
het uur zoals in drente : dit is de gemiddelde tijd van de totale rit!!!! ;)

Toch jammer dat  er weer een journalist is die maar met een half oor luistert en dan ook nog alleen dingen wil horen waarover negatief geschreven kan worden.  >:( 8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2006, 17:36:00
precies Wicher,

Ik begrijp, en corrigeer me maar, dat ook hier niet altijd de definities even helder zijn.

En alleen daardoor krijg je al van die rare verschillen in de cijfers..
plus je kan niet zomaar tijden bij elkaar op tellen..  De wijze van registratie is ook nog per regio zo verschillend en waarschijnlijk per RAV ook, eenduidige registratie nog maar langzaam vorderd.

In sommige veiligheidregios zitten wel 3 of meer ambulancediensten, met elk zijn eigen methode om iets te registreren.  
Maar aan de andere kant, komt het wel eens voor, dat een ambu terplaatse gemeld staat, terwijl die het nog een paar minuten lopen naar de patient is.. En de zorg eindelijk kan starten..
Dus met welke tijd meet je nu eigenlijk..  De aanrijtijd, of de tijd dat effectief bij de patient bent en je zorg aan de patient kan starten..

Ik ken genoeg voorbeelden, waarbij het ambu-team, zelfs meer dan 10 minuten moeten lopen, voor dat ze daadwerkelijk bij de patient zijn ?
En geloof me, dan zijn ze meestal niet echt meer vrolijk.. Ik kwam nabij Venlo, zo'n stekje tegen..echt ligt 5 minuten van snelweg, maar dan.. hellinkje af, en hellinkje op, daar kan je ambu echt niet rijden..ruim 10 minuten lopen, met je spoedkoffer en de rest..
Is de norm trouwens, dat er binnen 15 minuten vervoerscapaciteit moet zijn, of mag het ook ingevuld worden met een rapid responder ? of moet de rapid responder er dan echt eerder zijn ?, zijn daar al normen over bekend ?


Ambuman

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2006, 06:22:32
Uiteraard is de Rapid Responder sneller. En zo niet, dan toch. Weer een project dat perse moet slagen.
Net als motorambulances, MMT's en hulpambulances.
Alles moet slagen en de onderzoeken worden zo gemanipuleerd dat het ook op papier slaagt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2006, 09:03:53
Uiteraard is de Rapid Responder sneller. En zo niet, dan toch. Weer een project dat perse moet slagen.
Net als motorambulances, MMT's en hulpambulances.
Alles moet slagen en de onderzoeken worden zo gemanipuleerd dat het ook op papier slaagt.



Maar is de ambulance zorg daar bij gebaad? Als de ambulance zorg zich zo blijft evolueren, zal er meerdere soorten van ambulance zorg komen. Met verschillende, streng gescheiden kampen, waarbij kamp 1 de spoedeisende hulp is, waar niks te gek is en alles kan en mag, als het maar gebeurt binnen 15 minuten. En het andere kamp is het ziekenvervoer. Waar niks iets mag kosten en uiteindelijk de kwaliteit ten koste gaat door onderricht, materiaal, logistiek etc.

RR (zo deden ze dat anno 1919 ook)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2006, 09:51:44
Ik vind dat werkelijk te negatief..

De ondernemende ambulancediensten, kijken hoe ze met beperkte middelen de hulpverlening kunnen verbeteren.
En ik ben van overtuigd BLS First Responders, Rapid Responders met welk vervoersmiddels ze ook komen een toegevoegde waarde hebben.

Dan kan in het verbeteren van de aanrijtijden, maar ook dat voor vele zaken handig en vaak een must is om extra deskundige handjes te hebben..
Echter als je 1 van de criteria waarop we dan kwaliteit meten van de ambulance zorg is dat de vijftien minuten grens nog zoveel onduidelijkheid is hoe ga de dan echt meten..

Is de 15 minuten grens, als je de straat in rijdt, en men zich ter plaatse meld, terwijl het huisnummer nog lang niet gevonden is..?
Is de 15 minuten grens als je voor het huis staat, of de voordeur binnenloopt ?
Is de 15 minuten grens bereikt als je aan de rand van het evenementen terrein staat..
Is de 15 minuten grens als je echt met de eerste beoordeling van de patient bent begonnen ?

Kortom we hebben weer een definitie discussie ? wanneer ben je echt terplaatse en wanneer start je zorg aan de patient.
Ik weet inmiddels niet meer wat de gestelde eis is.. Want ik zie zoveel verschillende uitleg..

Ik heb liever dat binnen 7 minuten deskundige handjes aan de patient staan met middelen, en dat de vervoerscapaciteit er met 20 minuten is, Dan dat ik pas over 15 minuten deskundige handjes heb met vervoerscapaciteit..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2006, 11:13:34
Kortom we hebben weer een definitie discussie ? wanneer ben je echt terplaatse en wanneer start je zorg aan de patient.
Ik weet inmiddels niet meer wat de gestelde eis is.. Want ik zie zoveel verschillende uitleg..

Ik heb liever dat binnen 7 minuten deskundige handjes aan de patient staan met middelen, en dat de vervoerscapaciteit er met 20 minuten is, Dan dat ik pas over 15 minuten deskundige handjes heb met vervoerscapaciteit..

En Rescue,

waar moet die deskundigheid dan uitbestaan? Een motorpleeg die als eerste bij een aanrijding op een snelweg is en direct van zijn motorgereden wordt, omdat er geen veilige werkplek management gepleegd kan worden, of een First Responder van een reddingsbrigade die bij een trauma niets meer kan doen dan manuele fixatie, terwijl dat reeds door een omstander werd gedaan (want dat had ie wel eens op tv gezien). Ik denk dat je beter kunt stellen, dat het slachtoffer de adequate hulp krijgt die deze nodig heeft. Dat zou inhouden bij kleine incidenten => pleister plakken => First responder, fors multi trauma => MMT, reanimatie => ALS => ambulance.

De laatste drie voorbeelden zuig ik nu ff snel uit mijn duim, maar de intentie is waarschijnlijk wel duidelijk.

RR (die het nog net snapt wat er staat)

Ben het overigens wel met je eens dat de "intrepetatie" van aankomst geheel is zoals jij het schetst.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2006, 22:33:23
Nou, op zich wel logisch dat het soms langer dan 15 minuten duurt, die busjes halen de 160 Km/h geen eens. Je bent nog het beste af met zo'n E klasse, die halen de 200 km/h bijna. Mag op mijn part wel eens wat meer power in die dingen.
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.