Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar

Auteur Topic: Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar  (gelezen 6207 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 9 april 2006, 15:21:50
Maar even,  wat meten we nu eigenlijk met de 15 minuten norm..

Wat is de definitie van de begin tijd van de meting.

Is dat het moment van binnenkomst van alarmering op de 112 centrale, of van af het moment dat er word doorgeschakeld naar de Meldkamer ambulance zorg ?, of van het moment dat de ambulance bemanning gealarmeerd wordt ?

En wat is de eindtijd van de meting ?,

Is dat het moment dat de ambulance de straat in rijdt ?
Is dat het moment dat de ambulance de straat de situatie op afstand inschat ?
Is dat het moment dat de ambulance de daadwerkelijke zorg aan de patient begint ?
Is dat het moment dat er echt vervoerscapaciteit is  of is een First Responder of Rapid Responder ook goed ?

Geld de norm alleen voor de 1e ambulance of  geld het voor elke ambulance die ter plaatse moet komen ?

Waar staat dit exact beschreven..


wicher

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 9 april 2006, 16:26:20
Maar even,  wat meten we nu eigenlijk met de 15 minuten norm..

Wat is de definitie van de begin tijd van de meting.

Is dat het moment van binnenkomst van alarmering op de 112 centrale, of van af het moment dat er word doorgeschakeld naar de Meldkamer ambulance zorg ?, of van het moment dat de ambulance bemanning gealarmeerd wordt ?

dit is vanaf het moment dat de rit wordt door gegeven aan de MKA , daarom vinden ze het prettig dat er op de juiste wijze wordt geallarmeerd, en dus kort wordt gehouden, scheelt weer tijd. ;


Maar even,  wat meten we nu eigenlijk met de 15 minuten norm..

Wat is de definitie van de begin tijd van de meting.

En wat is de eindtijd van de meting ?,

Is dat het moment dat de ambulance de straat in rijdt ?( WAT DENK JE NU ZELF??DOMME REDENATIE!!!!!!)
Is dat het moment dat de ambulance de straat de situatie op afstand inschat ?( HOEZO OP AFSTAND?)
Is dat het moment dat de ambulance de daadwerkelijke zorg aan de patient begint ?( NOU WAT DENK JE ZELF?)
Is dat het moment dat er echt vervoerscapaciteit is  of is een First Responder of Rapid Responder ook goed ?(ALS EEN FR OOK MET A1 URGENTIE MOET RIJDEN GELDEN DEZE REGELS OOK VOOR DE FR!!!!)

Geld de norm alleen voor de 1e ambulance of  geld het voor elke ambulance die ter plaatse moet komen ?( VOOR ELKE AMBULANCE OF FR DIE MET A1 URGENTIE RIJDEN!!!!!!)

Waar staat dit exact beschreven..( AFSPRAKEN MET DE ZORGVERZEKERAARS, WORDT JE OP BEOORDEELD !!!!! )



Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 9 april 2006, 17:24:41
dit is vanaf het moment dat de rit wordt door gegeven aan de MKA , daarom vinden ze het prettig dat er op de juiste wijze wordt geallarmeerd, en dus kort wordt gehouden, scheelt weer tijd. ;

Is dat het moment dat de ambulance de straat in rijdt ?( WAT DENK JE NU ZELF??DOMME REDENATIE!!!!!!)
Is dat het moment dat de ambulance de straat de situatie op afstand inschat ?( HOEZO OP AFSTAND?)
Is dat het moment dat de ambulance de daadwerkelijke zorg aan de patient begint ?( NOU WAT DENK JE ZELF?)
Is dat het moment dat er echt vervoerscapaciteit is  of is een First Responder of Rapid Responder ook goed ?(ALS EEN FR OOK MET A1 URGENTIE MOET RIJDEN GELDEN DEZE REGELS OOK VOOR DE FR!!!!)

Geld de norm alleen voor de 1e ambulance of  geld het voor elke ambulance die ter plaatse moet komen ?( VOOR ELKE AMBULANCE OF FR DIE MET A1 URGENTIE RIJDEN!!!!!!)

Waar staat dit exact beschreven..( AFSPRAKEN MET DE ZORGVERZEKERAARS, WORDT JE OP BEOORDEELD !!!!! )

De Begintijd lijkt mij helder en vermoede ik al.  Echter dat betekend dat de 112 centrale dus een extra vertraging kan zijn, die niet gemeten wordt ?

Mijn vorige vraag zal waarschijnlijk moeten verhelderen.. maar ik dacht dat voor jou toch zeker helder zou moeten zijn..

Is dat het moment dat de ambulance de straat in rijdt ? Vroeger werden wel eens ambulances terplaatse gemeld, terwijl nog lang niet bij de ongevalslocatie waren ?,
Is dat het moment dat de ambulance de straat de situatie op afstand inschat ? Dus zodra die naast de ambulance parkeert (ter plaatse ), en naar de betreffende ongevalslocatie of voordeur moet lopen, soms is dat meer dan 5 minuten lopen, voor dat je toegang hebt tot de patient ? Ik neem aan dat in het benaderen van de locatie de situatie word ingeschat ?

Is dat het moment dat de ambulance de daadwerkelijke zorg aan de patient begint ?( NOU WAT DENK JE ZELF?), Dat nu juist mijn vraag ?  Tussen het moment van het parkeren van de ambu, in de buurt van de patient ? kan er nog wel even duren voor dat er met de daadwerkelijke zorg en eerste beoordeling van patient begonnen kan worden.
Denk even aan flat gebouwen ?

Als ik jou antwoord goed begrijp geld dit dus als maximale aanrijtijd.. dat het daarna nog 5 minuten lopen is voor dat je toegang hebt tot de patient dat word dus niet meegemeten ?  
De reden waarom ik het precies vraag is ? en niet met gedachtenspinsels wil opgezadeld wil worden..

Dat dus de tijd voor dat de hulpverlening door Ambulances echt kan starten dus veel langer kan zijn dan die 15 minuten, terwijl de ambulancedienst wel netjes binnen die 15 minuten aankomst geboekt kan zijn..
Hmmm dus zo scherp en helder is die serviceparameter dus niet echt..  Nu weet ik uit ervaring dat jullie in IJsselvecht er vaak veel sneller zijn, dan die 15 minuten en dan ook meestal echt al kunnen starten met de hulpverlening.  Maar als je iets wil meten, moet je naar mijn mening ook nauwkeurig meten.

Want als patient kan het dus veel langer zijn dat ik moet wachten op de noodzakelijke hulpverlening, dan die 15 minuten.. Dus ik moet niet ergens onder een scheepsruim gaan liggen.. want dan zijn jullie wel snel ter plaatse, maar het zou in vergelijkbare casus ook rustig een half uurtje langer duren voor dat jullie echt wat kunnen doen.

De zorgverzekeraar maakt met jullie contracten, maar als die zorgverzekeraar zegt, ach voor mijn patienten mag je er ook wel 20 minuten over doen ? Lijkt me dat IGZ gaat stijgeren. Dus moet er nog iemand iets over die 15 minuten norm roepen.. ?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 9 april 2006, 21:28:49
Rescue,

je hebt helemaal gelijk om te zeggen dat je een duidelijke parameter wilt hebben. Helaas is die er niet en zal je genoegen moeten nemen met de gegevens die er nu zijn, hoe beinvloedbaar ze ook zijn. Het delay van de straat naar de zorgvrager is er gewoon. Dat zelfde geldt bijvoorbeeld voor een slachtoffer op het naaktstrand van Zandvoort. Als de melding binnen komt bij het MKA en zij alarmeren direct de reddingsbrigade en de dichtst bij rijdende ambulance en de motor, kan het hulpverleningsvoertuig van de reddingsbrigade binnen 8 minuten zijn. De motor doet er ongeveer 11 minuten over om op het fietspad te komen en dan nog 5 minuten lopen door duinen en berg je op en bergje af. De ambulance doet er ongeveer 13 minuten over om bij het aanrijpunt te komen en vervolgens nogmaals die 8 mintuten om bij het slachtoffer tekomen. Wat is nu de aankomst tijd van de juiste hulp?

Alles leuk en aardig, maar GMS statust dat de reddingsbrigade met 8 minuten ter plaatse.
Na 11 minuten verlaat de motorpleeg z'n motor en status "aankomst" en gaat vervolgens 5 minuten lopen.
Na 13 minuten statust de ambulance "aankomst" op het aanrijpunt en moet dan nogmaals 8 minuten rijden naar het slachtoffer.

Maar wat is nu de juiste en adequate hulp? De reddingsbrigade, de motorpleeg of de ambulance die het slachtoffer behandelt en vervoert naar een ziekenhuis en de uiteindelijk de totale behandeling leverd. Ik denk de laatste, omdat de reddingsbrigade en motor niet een complete hulpverlening kunnen bewerkstelligen.

RR (die graag op het strand werkt)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2006, 21:32:45
Kijk dat is een helder antwoord.. Ik vermoede al zo iets, maar wist het dus niet zeker..


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2006, 21:51:31
Binnen de regio waar ik werk wordt er maandelijks gemeten mbt A1 overschrijdingen.
De tijd aankomst patient, dus status 2, wordt ingedrukt op het moment dat men voor het adres staat, en de ambu verlaten wordt.
Overigens begint de tijd te lopen op het moment dat de centralist een ritbon aanmaakt, dus de telfoon opneemt en gaat uitvragen......bij ons wordt ook het meldkamer delay (dus tijdstip melding tot opdracht ambulance, mag 1,5 minuut zijn) Vervolgens mag opdracht MKA tot vertrek (stauts 1) ambulance 1 minuut duren.  dus uiteindelijk heeft de ambulance effectief 13,5 minuut om plaats incident te bereiken, althans zo gaat het in onze regio.  Tijden worden automatisch weggeschreven en kunnen in principe niet aangepast worden zonder verantwoording naar leiding gevenden.
Uiteindelijk is natuurlijk de tijd maar een objectief meetmiddel maar eigenlijk voor de zorg van de patiënt erg subjectief........soms is 2 minuten aanrijtijd te veel en soms kan men rustig lopen naar de patient na 18 minuten aanrijdtijd en is er niet aan de hand........tsja wat willen we meten....?!!?

ooooh en wat betreft die snelheid, ook ik kom graag 's avonds weer thuis....dus 160 met 3,5 ton is ook voor deze pleeg hard genoeg.....

Gegroet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Freeze

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 78
Reactie #26 Gepost op: 11 april 2006, 20:58:20
Joffrey en Wincher,

kijk eens naar het onderschrift van "Freeze".

Hieruit blijkt wel weer dat deze persoon totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken zijn visie geeft. Nou dat kan leuk worden als hij/ zij een staige mee mag op het gele 112 busje. Eens kijk of ie dan z'n visie bijdraait.

RR (die houdt van snelheid, maar 160 km/h met een busje van 4 ton is genoeg)

Het feit dat ik heb gezegd dat sommige ambu's wel wat meer power mogen hebben en daarbij als ondersteuning aangeef wat voor topsnelheid die dingen halen, zegt niet meteen, dat ik vindt dat je met die dingen daadwerkelijk 200 moet gaan rijden.
Dat is namelijk nergens in mijn post terug te vinden.
Dat het een ongelukkige vergelijking was, ok daar kan ik me in vinden, ik had misschien beter een power to weight ratio kunnen pakken, want ik doelde namelijk meer op het optrekken en het vermogen. (iets wat jullie ter verduidelijking, hadden kunnen vragen, i.p.v meteen conclusies te trekken.)
Nee, ik heb nog nooit in die dingen gereden, maar weet wel dat ze verdomd traag weer op gang komen, wanneer ze ergens moeten afremmen, als ze worden gehinderd. Begrijp me niet verkeerd, absoluut alle respect voor de chauffeurs van ambu's die zulke dingen in bedwang kunnen houden..lijkt me loeizwaar en moeilijk, maar om nou te zeggen, dat die dingen wendbaar zijn en een goede power to weight ratio hebben...nee.

En het feit, dat als je een ambu 200 laat gaan ipv 160, maakt het niet meteen een moordwapen of klinklare zelfmoord. Het is de chauffeur die bepaald hoe gevaarlijk een rit is, want het is de chauffeur die zijn voet op het gaspendaal heeft en het stuurwiel in zijn/haar handen. Het is de chauffeur die bepaald hoe ver hij wil gaan, of de ambu nou 100 of 300 gaat.

Dankje Karim, idd er staat een ster voor HBO-v, dat idd betekend dat ik nog met die studie bezig ben...maar ik heb toekomstplannen :D
Hominem ad deos nulla re propius accedunt quam salutem hominibus dando, In nothing do men more nearly approach the gods, than in giving health to men.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 11 april 2006, 21:31:12
Nog een lange weg te gaan dus, en genoeg tijd hopelijk om wat bij te leren.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Bart S

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 11 april 2006, 21:44:30
Nee, ik heb nog nooit in die dingen gereden, maar weet wel dat ze verdomd traag weer op gang komen, wanneer ze ergens moeten afremmen, als ze worden gehinderd. Begrijp me niet verkeerd, absoluut alle respect voor de chauffeurs van ambu's die zulke dingen in bedwang kunnen houden..lijkt me loeizwaar en moeilijk, maar om nou te zeggen, dat die dingen wendbaar zijn en een goede power to weight ratio hebben...nee.

Tja, maar wat mij betreft sla je hier toch wel de plank mis. De ambulances hebben tegenwoordig doorgaans zat vermogen om vlot op te trekken. Onze nieuwste auto, een VW Transporter T5, is zelfs zo snel dat je menig personenauto verbaasd achter je laat bij het verkeerslicht ;). Je wil echter lang niet altijd vlot en snel optrekken omdat dat gewoon verre van comfortabel en prettig is voor je patient en collega(s) achterin.


Karim

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 11 april 2006, 22:14:39
Tja, maar wat mij betreft sla je hier toch wel de plank mis. De ambulances hebben tegenwoordig doorgaans zat vermogen om vlot op te trekken. Onze nieuwste auto, een VW Transporter T5, is zelfs zo snel dat je menig personenauto verbaasd achter je laat bij het verkeerslicht ;). Je wil echter lang niet altijd vlot en snel optrekken omdat dat gewoon verre van comfortabel en prettig is voor je patient en collega(s) achterin.


Precies, en niet alleen die T5.

Ik rij in 'n heel scale aan ambulance's (sprinters, chevy,'s lage e, peugeot, renault) en zeker de wat nieuwere modellen zijn toch echt wel heel rap, ook met optrekken e.d.

Toen ik nog bij de HAP reed moesten wij 'n keer 's nachts uitrukken voor een reanimatie, samen met 'n ambulance (was 'r maar 1 beschikbaar, daarom moesten wij mee), en we vertrokken vanaf dezelfde post (zitten in 1 gebouw).
wij (arts en ik) redenin 'n mercedes A klasse, 1.9 benzine en de ambulance die tegelijk met ons vertrok was er gewoon 'n mercedes sprinter.

Maar ik kon die ambulance dus echt niet bijhouden met dat kleine lichte mercedesje (weegt bijna niks, maar had wel veel pk's), zowel in de BBK als op de snelweg reed die ambulance me dus echt helemaal eruit. En dat al 'n jaar of 3 geleden, met 'n ambulance die alweer vanvangen is door 'n nieuwer model.

Dus van 't verhaal dat ambu's traag zijn en langszaam optrekken enzo klopt niet veel.