Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar

Auteur Topic: Vijftien minutennorm ambulances onbetrouwbaar  (gelezen 6236 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2006, 23:52:06
Nou, op zich wel logisch dat het soms langer dan 15 minuten duurt, die busjes halen de 160 Km/h geen eens. Je bent nog het beste af met zo'n E klasse, die halen de 200 km/h bijna. Mag op mijn part wel eens wat meer power in die dingen.

Met 200 km/u een A1 rit rijden is je reinste zelfmoord en het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel aan de medeweggebruikers... Ik denk niet dat je helemaal weet hoe een en ander in elkaar steekt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


wicher

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2006, 19:00:06
Nou, op zich wel logisch dat het soms langer dan 15 minuten duurt, die busjes halen de 160 Km/h geen eens. Je bent nog het beste af met zo'n E klasse, die halen de 200 km/h bijna. Mag op mijn part wel eens wat meer power in die dingen.
nou mr Freeze, uit dit schrijven begrijp ik dat jij nog nooit in een Chevrolet hebt gereden met A1 urgentie. Beter af als je 200 km per uur rijd?. Ben jij levens moe oid? Harder dan 160 km per uur is hard zat voor een cheev, en de patiënt is er echt niet bij gebaat om zo harder te rijden. Het ziekenhuis wel"de maag van de patiënt is helemaal leeg, de inhoud ligt nl achter in de auto op de grond!!!!!! ;D
En wie mag die bende weer opruimen??????


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2006, 19:38:25
De hoge snelheid van een auto is slechts 1 kleine factor in het halen van de 15 minuten norm.

Ik denk dat een snelle aankomst op het plaats van het incident er veel meer andere factoren zijn, dan de topsnelheid van een ambulance..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #13 Gepost op: 8 april 2006, 21:11:31
Joffrey en Wincher,

kijk eens naar het onderschrift van "Freeze".

Citaat
*HBO-V
Geneeskunde Bachelor
Geneeskunde Master
Artsexamen
Vervolgopleiding: traumatologie (snijdend)

Hieruit blijkt wel weer dat deze persoon totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken zijn visie geeft. Nou dat kan leuk worden als hij/ zij een staige mee mag op het gele 112 busje. Eens kijk of ie dan z'n visie bijdraait.

RR (die houdt van snelheid, maar 160 km/h met een busje van 4 ton is genoeg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Karim

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 8 april 2006, 21:31:01
En ik ben van overtuigd BLS First Responders, Rapid Responders met welk vervoersmiddels ze ook komen een toegevoegde waarde hebben.


In Engeland denken ze ook zo.

Daar heb je :

1) de gewone A&E ambulance's (Accident & Emergency, dus enkel A1 ritten) bemand door 2 emt's (of 2 para's, of 'n mix).



De A&E ambulance's moeten volgens protocol binnen 8 minuten terplaatse zijn.


2) RVU (RVV) - Rapid Reponse Unit's (vehicles)

Emt's of paramedics die in hun eentje de 1e zorg toedienen bij de spoedmeldingen, en die hoofdzakelijk rondrijden in bepaalde gebieden of op speciale vertrek punten staan om zo snel mogelijk uit te kunnen rukken.

De bedoeling is dat ze minstens binnen 6 minuten terplaatse zijn, en indien ze alleen (dus zonder dat er tegelijkertijd een ambu wordt meegestuurd) op het incident zijn afgestuurd dan moeten ze ook bepalen of er alsnog een ambulance nodig is.

Ze zijn zowel per auto, motor als per fiets inzetbaar.








3) en dan heb je ook nog in heel veel plaatsen de zogenaamde "community first responders".





Dat zijn "vrijwilligers", die niet perse uit de gezondheidszorgen hoefen te komen, die een opleiding van/via de ambulancedienst gekregen te hebben om de 1e zorg te verlenen bij de echte accute situatie's (bijv. een reanimatie) binnen een zeer korts tijdsbestek (3-4 minuten).
Deze first responders worden dus getrained door de ambulancedienst (en moeten uiteraard die training bijhouden) en worden dan door hun (cq de NHS) van materiaal en 'n jasje ter herkenbaarheid voorzien.

Een community first responders mag geen verkeersregels e.d. overtreden of rijden met signalen of wat dan ook, maar gezien de afstanden waarop ze worden ingezet is dat ook niet echt nodig en volstaat daarom een fiets of al rennend te gaan.


Vrouw belt 999 voor d'r man, dispatch stuurd 'n ambulance en alarmeerd ook direct een CFR die de 1e zorg toedient totdat de ambulance het overneemt.

En door dit gehele systeem heb je dus in bijna alle gevallen (boven de 90%) hulp binnen de paar minuten, en professionele hulp binnen de 8 minuten. Boven de 8 minuten limiet wordt gesproken over een 14 minuten limiet (voor de soort A2 ritten).
Alle A1 ritten die niet binnen die 8 minuten limiet gehaald worden worden dus sowieso wel binnen de 14 minuten gehaald.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 8 april 2006, 21:48:16
Erg mooi systeem. Is het alleen niet vreselijk kostbaar?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 9 april 2006, 10:59:55
Erg mooi systeem. Is het alleen niet vreselijk kostbaar?

Nee, veel goed koper dan de oude nederlandse systeem..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 9 april 2006, 12:30:45
Joffrey en Wincher,

kijk eens naar het onderschrift van "Freeze".

Hieruit blijkt wel weer dat deze persoon totaal niet gehinderd door enige kennis van zaken zijn visie geeft. Nou dat kan leuk worden als hij/ zij een staige mee mag op het gele 112 busje. Eens kijk of ie dan z'n visie bijdraait.

RR (die houdt van snelheid, maar 160 km/h met een busje van 4 ton is genoeg)

Inderdaad, wat een bachelor en masters in geneeskunde allemaal niet meebrengt aan visie .....  ???
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Karim

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 9 april 2006, 14:22:06
Inderdaad, wat een bachelor en masters in geneeskunde allemaal niet meebrengt aan visie .....  ???

Als je naar z'n andere posts kijkt kan je volgens mij enkel concluderen dat ie nu bezig is met de HBO-V, daarom staat er daar ook een sterretje voor, en dat ie daar die bachelor en master in de geneeskunde enzo wilt gaan halen  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 9 april 2006, 14:39:13
Als je naar z'n andere posts kijkt kan je volgens mij enkel concluderen dat ie nu bezig is met de HBO-V, daarom staat er daar ook een sterretje voor, en dat ie daar die bachelor en master in de geneeskunde enzo wilt gaan halen  ;)

Mmm dan heeft ie nog heel wat leerpuntjes  ;D ;) maar komt tijd komt raad.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod