Bron: internetsite telegraaf
AMSTERDAM - De Nederlandse Politiebond (NPB) heeft de alarmklok geluid over de veiligheid van de schilden waarmee de mobiele eenheid (ME) zich verdedigt.
Afgelopen dinsdag verzetten krakers zich tegen ontruimingsacties in Amsterdam met ijzeren pijpen voorzien van scherpe punten die dwars door de schilden van stevig gevlochten bamboe heen boorden. De vakbond wil onmiddellijk actie om de veiligheid van de ME'ers in de toekomst te waarborgen.
Voor het eerst in de geschiedenis van de mobiele eenheid weerden de verdedigingsborden niet voldoende af, wist een woordvoerder van de NPB donderdag te vertellen. „Dit hebben we nog nooit meegemaakt.” Volgens hem is het wellicht beter over te gaan op de kunststofschilden die collega's in het buitenland gebruiken. Voor zover de zegsman weet, heeft Nederland als enige bamboeborden.
De politie Amsterdam onderzoekt wat zich dinsdag heeft voorgedaan, liet een woordvoerder weten. „We willen eerst kijken wat er precies is gebeurd. We vinden het nu nog een beetje te kort door de bocht om de schilden direct in het hele land te vervangen, want dit is het eerste incident waaruit blijkt dat ze niet voldoen. Het hangt ook een beetje van de situatie af, als je beneden staat met je schild en er valt een koelkast op, voldoet ie ook niet.”
Volgens de woordvoerder hebben bamboeschilden veel voordelen. „Het is een flexibel materiaal. Op het moment dat er een steen tegenaan komt, waar het bord eigenlijk voor is bedoeld, veert het iets mee. Daarmee wordt je arm ontzien.” De plastic borden die ze onder meer in Groot-Brittannië gebruiken, zijn bovendien veel minder comfortabel en zwaarder, weet de zegsman.
De politiebond ACP vindt dat „de lieden die dit soort wapens tegen de politie gebruiken, moeten worden aangepakt”. Een woordvoerder wijst erop dat de politie daarvoor wapens heeft, zoals traangas. Hij wijst erop dat ook de schilden van kunststof „niet 100 procent perfect” zijn.
Ik heb hier hetzelfde artikel, maar iets wat uitgebreider denk ik.
Het is meer het doel waarvoor het schild bedoelt is, tegen stenen voldoet een bamboe schild beter, maar tegen scherpe voorwerpen waarschijnlijk beter een kunstoffen schil.