ME schilden beschermen niet genoeg

Auteur Topic: ME schilden beschermen niet genoeg  (gelezen 4311 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Gepost op: 23 maart 2006, 11:49:45
bron: Telegraaf internetsite

ME-schilden beschermen niet goed genoeg

AMSTERDAM - De Nederlandse Politiebond (NPB) heeft de alarmklok geluid over de veiligheid van de schilden waarmee de mobiele eenheid (ME) zich verdedigt.

Afgelopen dinsdag verzetten krakers zich tegen ontruimingsacties in Amsterdam met ijzeren pijpen voorzien van scherpe punten die dwars door de schilden van stevig gevlochten bamboe heen boorden. Dan sta je toch raar te kijken...

De vakbond wil onmiddellijk actie om de veiligheid van de ME'ers in de toekomst te waarborgen.

Voor het eerst in de geschiedenis van de mobiele eenheid weerden de verdedigingsborden niet voldoende af, wist een woordvoerder van de NPB donderdag te vertellen. „Dit hebben we nog nooit meegemaakt.” Volgens hem is het wellicht beter over te gaan op de kunststofschilden die collega's in het buitenland gebruiken. Voor zover de zegsman weet, heeft Nederland als enige bamboeborden.

Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Filip

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2006, 13:03:06
Bron: internetsite telegraaf

AMSTERDAM - De Nederlandse Politiebond (NPB) heeft de alarmklok geluid over de veiligheid van de schilden waarmee de mobiele eenheid (ME) zich verdedigt.

Afgelopen dinsdag verzetten krakers zich tegen ontruimingsacties in Amsterdam met ijzeren pijpen voorzien van scherpe punten die dwars door de schilden van stevig gevlochten bamboe heen boorden. De vakbond wil onmiddellijk actie om de veiligheid van de ME'ers in de toekomst te waarborgen.

Voor het eerst in de geschiedenis van de mobiele eenheid weerden de verdedigingsborden niet voldoende af, wist een woordvoerder van de NPB donderdag te vertellen. „Dit hebben we nog nooit meegemaakt.” Volgens hem is het wellicht beter over te gaan op de kunststofschilden die collega's in het buitenland gebruiken. Voor zover de zegsman weet, heeft Nederland als enige bamboeborden.

De politie Amsterdam onderzoekt wat zich dinsdag heeft voorgedaan, liet een woordvoerder weten. „We willen eerst kijken wat er precies is gebeurd. We vinden het nu nog een beetje te kort door de bocht om de schilden direct in het hele land te vervangen, want dit is het eerste incident waaruit blijkt dat ze niet voldoen. Het hangt ook een beetje van de situatie af, als je beneden staat met je schild en er valt een koelkast op, voldoet ie ook niet.”

Volgens de woordvoerder hebben bamboeschilden veel voordelen. „Het is een flexibel materiaal. Op het moment dat er een steen tegenaan komt, waar het bord eigenlijk voor is bedoeld, veert het iets mee. Daarmee wordt je arm ontzien.” De plastic borden die ze onder meer in Groot-Brittannië gebruiken, zijn bovendien veel minder comfortabel en zwaarder, weet de zegsman.

De politiebond ACP vindt dat „de lieden die dit soort wapens tegen de politie gebruiken, moeten worden aangepakt”. Een woordvoerder wijst erop dat de politie daarvoor wapens heeft, zoals traangas. Hij wijst erop dat ook de schilden van kunststof „niet 100 procent perfect” zijn.

Ik heb hier hetzelfde artikel, maar iets wat uitgebreider denk ik.
Het is meer het doel waarvoor het schild bedoelt is, tegen stenen voldoet een bamboe schild beter, maar tegen scherpe voorwerpen waarschijnlijk beter een kunstoffen schil.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2006, 13:26:50
Laagje snijwerend materiaal in de hoes knutselen?

Wel een extreme manier om "je punt te maken" .... gooien met steigerpijp met punten eraan geslepen.... :-\ :-\ Daartegen is bijna geen enkel uitrustingsstuk bestand ben ik bang :o
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2006, 21:14:45
Die manshoge kunststof schilden in het buitenland zijn leuk hoor, je kan er prima een linie meer vormen, maar ik zie ME'ers er nou niet zo gauw mee charcheren. En stuk kunststof tussen het riet en de zwarte 'bekleding' plakken voldoet volgens mij ook. Alleen heeft het schild de absorberende werking dan deels verloren. Er zit toch trouwens ook nog eenstuk schuimrubber tussen de arm en het schild? Dat vangt ook nog een deel op.

Is zo'n situatie in de hogere geweldsspiraal niet waarvoor de BE is opgeleid? Misschien was dit een mooie klus voor hun geweest.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Target77

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2006, 00:41:57
Laagje snijwerend materiaal in de hoes knutselen?

Wel een extreme manier om "je punt te maken" .... gooien met steigerpijp met punten eraan geslepen.... :-\ :-\ Daartegen is bijna geen enkel uitrustingsstuk bestand ben ik bang :o

Dit is dus gewoon poging tot moord  Wat een lief volk die krakers!! Bah!! :o :o

MICK

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2006, 18:42:20
De BE inzetten tsja. Zie het niet snel gebeuren. Trouwens die hebben ook de rietenschilden.
En meteen met de MP 5 er over hen is ook geen optie voor hun denk ik.
Traangas maar dat werkschuw links tuig heeft ook de gasmaskers ondenkt.
Laten we eens een peletoon van die russen los laten bij die krakers. Dan is het zo over.
Wel eerst even de pers verwijderen

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2006, 21:54:18
De BE inzetten tsja. Zie het niet snel gebeuren. Trouwens die hebben ook de rietenschilden.
En meteen met de MP 5 er over hen is ook geen optie voor hun denk ik.
Traangas maar dat werkschuw links tuig heeft ook de gasmaskers ondenkt.
Laten we eens een peletoon van die russen los laten bij die krakers. Dan is het zo over.
Wel eerst even de pers verwijderen
Ik zeg guardia civil..... eerst slaan, dan opsluiten, dan praten... ::)

BE is inderdaad ook niet bedoeld voor dit soort inzetten....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

MICK

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2006, 08:48:14
jvo ik denk dat de BE wel bedoeld is voor dit soort inzetten maar wie verwacht nu dat krakers met spieren gaan gooien. Voor dat dan eens de BE tp is. Ach ik zal zeggen de luchtmacht bellen
(Zullu Apachie u heeft groen licht tot vuren :D) of draai ik nu door denk het wel

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2006, 15:56:45
of draai ik nu door denk het wel

Dat valt wel mee denk ik, Apache's worden steeds vaker ingezet voor politietaken. Ik heb al een aantal keer op een site van de luchtmacht gelezen dat een Apache hielp bij een opsoring of een achtervolging o.i.d. Niet gek, want Apache's hebben de beste vuisuele apparatuur aan boord van alle Nederlandse helicopters geloof ik. Het camerasysteem en het snelvuurkanon draaien bijvoorbeeld mee met de bewegingen van het hoofd van de waarnemer, dmv. laserstraaltjes die de bewegingen van het hoofd waarnemen. Misschien wel even een Nightsun in plaats van het snelvuurkanon ophangen, anders wordt de verleiding te groot ;D

http://www.thundermaster.com/306reunie/apache-c.jpg

Voor krakersrellen is het een minder goed idee, krijg je zoveel protest na afloop :P
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Michelle1983

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2006, 09:05:59
De BE lijkt me inderdaad wat overdreven aan de ene kant, aan de andere kant kan een AT denk ik nog wel wat bereiken in zo'n pand. De vraag is alleen hoever willen we gaan ...