Pepperspray

Auteur Topic: Pepperspray  (gelezen 36761 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #150 Gepost op: 24 januari 2010, 21:54:37
Onderstaand uit een OCR pdf file... blijkbaar is de Nederlandse leverancier er ook bij betrokken??  ??? Voor betere tekst even op de pdf link klikken.

http://graphics8.nytimes.com/packages/pdf/business/PACER.pdf

(...)

The Netherlands

J. In or about June 200 i, BISTRONG and Products Consultant B, using a
third-part intermediary (the "Dutch Agent"), caused the Products Group to bid on a tender
issued by the National Police Services Agency of the Netherlands ("KLPD") for the supply to the
KLPD of pepper spray.
k. Prior to the tender of the pepper spray contract, a City of Rotterdam police
officer working on procurement matters for the KLPD (the "Dutch Procurement Officer")
provided the Dutch Agent, Products Consultant ß, and mSTRONG with confidential, non-public
KLPD information regarding the specifications of the pepper spray tender.
i. At the request of Products Consultant B and the Dutch Agent, the
Dutch Procurement Officer used his infuence within the KLPD to cause the KLPD to issue a
tender specifying a specific type of pepper spray manufactured by Company A and no other
bidder, as opposed to an alternate tye the KLPD was considering, which was manufactured by a
competitor but not by Company A
m. In or about February 2002, the KLPD awarded Company A the pepper
spray contract, resulting in approximately $2.4 nullon in revenue for Company A and a total net
profit for Company A of approximately $480,000.
n. In or about 2003, BISTRONG and Products Consultant R agreed with the
Dutch Agent that the Dutch Agent, in order to pay the Dutch Procurement Offcer for his
assistance in tailoring the specifications on the pepper spray tender to tàvor Company A, would
issue an invoice to Company A for marketing services allegedly, but not actually, performed by
the Dutch Agent. At the time, BISTRONG, Products Consultant B, and the Dutch Agent knew
that Company A would pay the invoiced amount to the Dutch Agent and that the Dutch Agent
would then pass some or all of that money to the Dutch Procurement Officer.
o. In or about 2003, BISTRONG and Products Consultant B caused
Company A to pay the Dutch Agent approximately $15,000 based on an invoice for marketing
services knowing that the Dutch agent would then pass some or all of that money to the Dutch
Procurement Officer.

(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #151 Gepost op: 25 januari 2010, 16:40:01
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5875570/__Onderzoek_naar__pepperspraycontract___.html

ma 25 jan 2010, 16:32 | lees voor
    
Ministerie onderzoekt 'pepperspraycontract'

DEN HAAG -  Het ministerie van Binnenlandse Zaken is maandag met een onderzoek begonnen naar mogelijke corruptie bij de keus van Korps landelijke politiediensten (KLPD) in 2002 voor een Amerikaans merk pepperspray. Volgens de Amerikaanse justitie heeft een medewerker van de politie Rotterdam tegen betaling vertrouwelijke informatie over pepperspray-aanbesteding aan de fabrikant van de spray doorgespeeld.


 Een woordvoerder van politieminister Guusje ter Horst zei maandag dat medewerkers dezelfde dag al in de archieven waren gedoken. De zaak kwam afgelopen weekeinde in het nieuws.

Het Amerikaanse Openbaar Ministerie stelt dat de Nederlandse politieman niet alleen cruciale informatie doorspeelde, maar er ook bij het KLPD op aandrong in de aanbesteding een specifiek type spray te vermelden, namelijk hetgeen het bedrijf uit Jacksonville fabriceerde.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #152 Gepost op: 11 mei 2010, 08:25:04
'Agent deels blind door pepperspray'
Uitgegeven: 11 mei 2010 07:37
Laatst gewijzigd: 11 mei 2010 07:37

AMSTERDAM - Door een oefening met pepperspray ziet een hoofdagent in opleiding met zijn rechteroog alleen nog een soort rode mist.
 
© ANPHet is volgens De Telegraaf de eerste keer dat een agent in opleiding mogelijk blijvend letsel overhoudt aan de oefening met pepperspray die met alle eerstejaarsstudenten wordt gedaan.

Om zelf te ervaren hoe het is als het geweldsmiddel wordt ingezet, krijgen alle eerstejaars op de politieacademie in Apeldoorn pepperspray in hun gezicht gespoten.



De bedoeling is dat de aspirant-agenten op dat moment hun ogen dichthouden en de adem inhouden.

Bij het 21-jarige slachtoffer van de regiopolitie Gelderland-Midden heeft de spray de gel in zijn oogbal ernstig aangetast. Hij heeft de lessen zelfverdediging moeten staken en mag de straat niet meer op.

De aandoening kan volgens de krant worden geopereerd, maar er is dan wel kans dat de lens wordt beschadigd. Ook is er kans op staar.

© Novum  

www.nu.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #153 Gepost op: 11 mei 2010, 17:52:06
'Agent deels blind door pepperspray'
Uitgegeven: 11 mei 2010 07:37
Laatst gewijzigd: 11 mei 2010 07:37

AMSTERDAM - Door een oefening met pepperspray ziet een hoofdagent in opleiding met zijn rechteroog alleen nog een soort rode mist.
 
© ANPHet is volgens De Telegraaf de eerste keer dat een agent in opleiding mogelijk blijvend letsel overhoudt aan de oefening met pepperspray die met alle eerstejaarsstudenten wordt gedaan.

Om zelf te ervaren hoe het is als het geweldsmiddel wordt ingezet, krijgen alle eerstejaars op de politieacademie in Apeldoorn pepperspray in hun gezicht gespoten.

De bedoeling is dat de aspirant-agenten op dat moment hun ogen dichthouden en de adem inhouden.
Bij het 21-jarige slachtoffer van de regiopolitie Gelderland-Midden heeft de spray de gel in zijn oogbal ernstig aangetast. Hij heeft de lessen zelfverdediging moeten staken en mag de straat niet meer op.
De aandoening kan volgens de krant worden geopereerd, maar er is dan wel kans dat de lens wordt beschadigd. Ook is er kans op staar.

© Novum  

www.nu.nl

Het eerste bericht ooit over oogbeschadiging ... Ook in de UsA volgens mij (volgens google) nog geen gevallen bekend. Misschien eigen topic waardig?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #154 Gepost op: 11 mei 2010, 18:26:39
Tsja heftig.... ik moet zeggen dat ik er zelf wel last van had, maar dat ik het goed kon handelen.... je zicht is alleen uitgeschakeld....

Ik gok dat dit wel een discussie te weeg gaat brengen over het ervaren van.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #155 Gepost op: 11 mei 2010, 19:54:07
Het eerste bericht ooit over oogbeschadiging ... Ook in de UsA volgens mij (volgens google) nog geen gevallen bekend. Misschien eigen topic waardig?

Ja, ik las het bericht vanochtend en vond het ook erg opvallend! Ik zie dat het inmiddels een eigen topicje heeft, ik moest vanochtend direct weer uitloggen.  O0

Ik was benieuwd of andere media het nieuws inmiddels hadden overgenomen, dat is dus het geval. (van nu.nl)
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=agent+blind+pepperspray&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=e129be507fc72e86

En er is inderdaad vrijwel niets te vinden over eerdere gevallen. Al leek het er eventjes op, citaat uit onderstaande link:

Ik heb gelukkig geen pepperspray in mijn gezicht gehad tijdens de opleiding.
Op het moment dat wij de opleiding kregen was er iemand in het land die oogschade had opgelopen en toen werd onderzocht of het door de PP-spray kwam. Tijdens onze opleiding was het tijdelijk verboden om op collegae te spuiten. Dit bleek niet het geval te zijn geweest volgens mij, omdat nu iedereen weer PP-spray in zijn gezicht krijgt.


http://www.politievraagbaak.nl/al-in-opleiding-bij-de-politie/pepperspray-les-wie-heeft-ervaring-amp-tips/pagina4.html


 ???


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #156 Gepost op: 12 mei 2010, 11:04:09
overigens heb ik het vermoeden dat idit te maken heeft met het feit dat de pepperspray gebruik maakt van een ballistische straal... bij oefen situaties wordt dan van ongeveer 20 a 30 cm gespoten om het zodoende goed te krijgen waar het hoort. Terwijl bij normaal gebruik minimaal 100 cm gehandhaaft moet worden....

Maar misschien dat er een student is die hier meer kan vertellen ? Ik ben ook wel erg benieuwd over dit ongeval. Sterkte voor de betrokken collega's!
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #157 Gepost op: 12 mei 2010, 11:15:15
Toen ik de zelfervaring kreeg in Apeldoorn werd er vanaf ongeveer 1,5 tot 2 meter gespoten. Ik zou het raar vinden als er daar van kortaf gespoten mag worden terwijl dezelfde docenten je in de praktijk zover weg laten staan (officieel dan).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #158 Gepost op: 12 mei 2010, 12:07:12
Grizz, toen ik werd gepepperd stond de sprayende docent op 1,5 meter afstand, sprayde ongeveer 2 seconden met een constante straal, van links naar rechts over mijn gezicht. Daarbij kwam de straal net boven mijn ogen terecht (dit omdat de spray dus naar beneden stroomt in je ogen/neus/mond.)
Dat was op de locatie Amsterdam en voorzover ik heb gezien gebeurd dit altijd op deze manier.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #159 Gepost op: 12 mei 2010, 17:26:43
en voorzover ik heb gezien gebeurd dit altijd op deze manier.

Voor zover ik weet ook. Er word altijd een grotere marge genomen als aangewezen. Ik heb ook enkele ten aarde zien storten en behandeld zien worden door ambulancepersoneel. Dat had alleen wel met luchtwegen en (voormalige) luchtwegklachten te maken
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !