Waar ik nog wel dezelfde mening over heb is de hoofdlijn van mijn post, namelijk de zelfervaring. Ik vind het erg raar dat er pepperspray in iemands gezicht wordt gesprayd. Aan de andere kant kan ik er een beetje begrip voor opbrengen, maar er zouden in mijn opinie dan gekwalificeerde 'spuiters' moeten komen. Dit, omdat ik al een aantal dingen gehoord en gelezen heb over aspiranten die permanent of tijdelijk (soms toch weken of maanden) last hebben van pepperspray die in hun ogen is gekomen en dingen beschadigd heeft. Kortom: doe het goed of doe het niet..
Een mening, niet gehinder door enige kennis van zaken dus. Mensen die weken of maanden last hebben van pepperspray behoren tot de (zeer) zeldzame groep die (zeer) waarschijnlijk al eens oog/slijmvlies problemen heeft gehad.
Gekwalificeerde ''spuiters'' zijn er namelijk, evenals vaste procedure's.
Ik ben nu in het ''real-life'' een aantal keren in aanraking geweest met pepperspray en ben toch erg blij dat ik de zelfervaring heb gehad, waardoor je weet wat het is, hoe (en hoe lang) het werkt en wat de vervolgprocedure's zijn.
De zelfervaring heeft namelijk niet alleen te maken met ''voelen hoe het voelt'' maar ook een stukje procedure's met het geen wat je moet doen als je besmet bent.
Heel toevallig is er laatst een collega, welke bij mij in de groep zat, maar de zelfervaring door een ooglaser-behandeling niet wilde (wel mocht) besmet geraakt met pepper. Zij heeft nu alsnog de zelfervaring aangevraagd en gekregen omdat zij zelf ondervond dat ze niet wist wat en hoe ze het moest doen.