Pepperspray

Auteur Topic: Pepperspray  (gelezen 36763 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #160 Gepost op: 13 mei 2010, 19:18:31
Grizz, toen ik werd gepepperd stond de sprayende docent op 1,5 meter afstand, sprayde ongeveer 2 seconden met een constante straal, van links naar rechts over mijn gezicht. Daarbij kwam de straal net boven mijn ogen terecht (dit omdat de spray dus naar beneden stroomt in je ogen/neus/mond.)
Dat was op de locatie Amsterdam en voorzover ik heb gezien gebeurd dit altijd op deze manier.

gebeurde bij mij op dezelfde manier, in Haaglanden.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #161 Gepost op: 13 augustus 2010, 17:07:42
Maar waarom gebeurt dit überhaupt, als er zoveel mensen zijn die er (tijdelijk) last van hebben? Om je hard te maken voor als het een keer echt gebeurt? Dan mogen ze daar bij de SOSA ook wel mee beginnen, voor ambulancepersoneel dat aangevallen wordt. Ik had er nog nooit van gehoord en ik vind het toch wel belachelijk, als ik het zo lees. Ik weet nu in ieder geval wat ik niet word..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #162 Gepost op: 13 augustus 2010, 19:50:10
Het wordt gedaan omdat de kans heeeeel groot is dat je in de praktijk zelf ook geraakt wordt door pepperspray. En dan is het wel prettig om te weten wat je moet doen.

Dat kan meerdere oorzaken hebben: slecht mikkende collega's , sprayen  in kleine ruimtes, of de wind.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #163 Gepost op: 13 augustus 2010, 21:33:17
Volgens mij doelt hij er meer op hoe het kan dat dit zulke gevolgen had?

Ik heb wel via via nog wat gehoord en met de betrokken collega zou het al weer beter gaan. Het was een onderliggend probleem en de pepperspray heeft hier nauwelijks een aandeel in gehad naar verluid. Ook zou er een advies in de wind zijn geslagen. Het hoe en wat is voor mij ook wat vaag en te veel via via.

Pepperspray is een puur natuurlijk samenstelsel en geen chemische troep zoals traangas. Dat is juist de reden daar voor pepperspray is gekozen. Effectief als het werkt maar wel humaan. Dit is ook nog altijd een incidenteel geval want ik heb echt nooit, maar dan ook nooit, van zulke gevolgen gehoord.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #164 Gepost op: 13 augustus 2010, 21:55:16
Maar waarom gebeurt dit überhaupt, als er zoveel mensen zijn die er (tijdelijk) last van hebben? Om je hard te maken voor als het een keer echt gebeurt? Dan mogen ze daar bij de SOSA ook wel mee beginnen, voor ambulancepersoneel dat aangevallen wordt. Ik had er nog nooit van gehoord en ik vind het toch wel belachelijk, als ik het zo lees. Ik weet nu in ieder geval wat ik niet word..
Chargeren is te makkelijk hoor.... ik ben als ACH überhaupt nog niet in aanraking gekomen met geweld, men vraagt het mij bijna dagelijks, maar ik blijf maar ontkennen en als wachtmeester bij de KMar(voordat die ook met pepper liepen) ben ik diverse malen met de peper in aanraking gekomen.... maar goed, ik heb wel vaker het idee dat je eerst begint met roepen en je daarna in gaat lezen, dus ik hoop dat je nog een keer genuanceerd terugkomt ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #165 Gepost op: 13 augustus 2010, 22:02:36
Chargeren is te makkelijk hoor.... ik ben als ACH überhaupt nog niet in aanraking gekomen met geweld, men vraagt het mij bijna dagelijks, maar ik blijf maar ontkennen en als wachtmeester bij de KMar(voordat die ook met pepper liepen) ben ik diverse malen met de peper in aanraking gekomen.... maar goed, ik heb wel vaker het idee dat je eerst begint met roepen en je daarna in gaat lezen, dus ik hoop dat je nog een keer genuanceerd terugkomt ;)
Misschien was het inderdaad wat overdreven, maar ik lees natuurlijk ook kranten en daar staat niet in hoeveel dagen er zonder geweld gewerkt is ;)

Waar ik nog wel dezelfde mening over heb is de hoofdlijn van mijn post, namelijk de zelfervaring. Ik vind het erg raar dat er pepperspray in iemands gezicht wordt gesprayd. Aan de andere kant kan ik er een beetje begrip voor opbrengen, maar er zouden in mijn opinie dan gekwalificeerde 'spuiters' moeten komen. Dit, omdat ik al een aantal dingen gehoord en gelezen heb over aspiranten die permanent of tijdelijk (soms toch weken of maanden) last hebben van pepperspray die in hun ogen is gekomen en dingen beschadigd heeft. Kortom: doe het goed of doe het niet..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #166 Gepost op: 13 augustus 2010, 22:25:45
Misschien was het inderdaad wat overdreven, maar ik lees natuurlijk ook kranten en daar staat niet in hoeveel dagen er zonder geweld gewerkt is ;)

Waar ik nog wel dezelfde mening over heb is de hoofdlijn van mijn post, namelijk de zelfervaring. Ik vind het erg raar dat er pepperspray in iemands gezicht wordt gesprayd. Aan de andere kant kan ik er een beetje begrip voor opbrengen, maar er zouden in mijn opinie dan gekwalificeerde 'spuiters' moeten komen. Dit, omdat ik al een aantal dingen gehoord en gelezen heb over aspiranten die permanent of tijdelijk (soms toch weken of maanden) last hebben van pepperspray die in hun ogen is gekomen en dingen beschadigd heeft. Kortom: doe het goed of doe het niet..

Ten eerste wordt er gesprayed door "gekwalificeerde" spuiters. Er wordt namelijk gesprayed door de IBT docenten die een opleiding hebben gevolgd.  
Daarbij komt, dat de kans dat je in de praktijk een keer zelf besmet raakt met pepperspray redelijk groot is. Daarom is het gewoon van levensbelang dat je weet wat je wel en niet kan en moet doen. Van te voren wordt er al gezegd dat als je lenzen dragend bent of een probleem aan je ogen hebt dat je niet deel moet nemen.
Ik ben lens dragend en ben gesprayed zonder lenzen omdat ze beschadigd kunnen raken, een andere collega was geopereerd aan staar toen ze jong was en die wilde ook geen risico nemen.  Het gaat 99,9 % van de tijd goed. Dus ik snap de ophef niet...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #167 Gepost op: 13 augustus 2010, 22:34:55
Waar ik nog wel dezelfde mening over heb is de hoofdlijn van mijn post, namelijk de zelfervaring. Ik vind het erg raar dat er pepperspray in iemands gezicht wordt gesprayd. Aan de andere kant kan ik er een beetje begrip voor opbrengen, maar er zouden in mijn opinie dan gekwalificeerde 'spuiters' moeten komen. Dit, omdat ik al een aantal dingen gehoord en gelezen heb over aspiranten die permanent of tijdelijk (soms toch weken of maanden) last hebben van pepperspray die in hun ogen is gekomen en dingen beschadigd heeft. Kortom: doe het goed of doe het niet..

Een mening, niet gehinder door enige kennis van zaken dus. Mensen die weken of maanden last hebben van pepperspray behoren tot de (zeer) zeldzame groep die (zeer) waarschijnlijk al eens oog/slijmvlies problemen heeft gehad.

Gekwalificeerde ''spuiters'' zijn er namelijk, evenals vaste procedure's.

Ik ben nu in het ''real-life'' een aantal keren in aanraking geweest met pepperspray en ben toch erg blij dat ik de zelfervaring heb gehad, waardoor je weet wat het is, hoe (en hoe lang) het werkt en wat de vervolgprocedure's zijn.
De zelfervaring heeft namelijk niet alleen te maken met ''voelen hoe het voelt'' maar ook een stukje procedure's met het geen wat je moet doen als je besmet bent.
Heel toevallig is er laatst een collega, welke bij mij in de groep zat, maar de zelfervaring door een ooglaser-behandeling niet wilde (wel mocht) besmet geraakt met pepper. Zij heeft nu alsnog de zelfervaring aangevraagd en gekregen omdat zij zelf ondervond dat ze niet wist wat en hoe ze het moest doen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #168 Gepost op: 13 augustus 2010, 22:37:39
Ik had het misschien ook van tevoren aan moeten geven, maar het klopt inderdaad dat ik geen totaal kennis van politiezaken heb. Toch lees en hoor ik erover, en ik kan mijn mening niet vormen uit dingen die ik niet weet ;)

Maar oké, als de experts zeggen dat het een hele kleine groep is, dan geloof ik dat :)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #169 Gepost op: 14 augustus 2010, 01:11:23
Denk ook is aan de ophef die ontstaat nu er misschien ooit over tijdje later eens een keertje de taser aankomt. Mensen klagen dat het niet humaan is, roepen op de gevallen dat het fout is gegaan etcetera. Nu ben ik misschien een zeikerd maar als je netjes meewerkt wordt je ook niet getasert/gepepperd of gemept. Waarom nu perse weer humaan? Bovendien mag de taser in Nederland (voor zover ik gebruik bij het AT) maar 1 keer kort ingezet worden en niet zoals in de VS blijven taseren tot iemand eindelijk op zijn buik gedraaid is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein