handboeien kan ik nog inkomen voor bijvoorbeeld een winkelsurveillant of mobiele surveillant enz maar wapens vind ik persoonlijk bij de overheidsdiensten moeten blijven. als het echt risico-objecten zijn moet je maar een hondengeleider inzetten en/of zorgen voor backup vind ik persoonlijk. het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, das niet om lullig te doen naar de beveiligers maar omdat de selectie voor agenten vele malen strenger is en er dus ook minder uitschot tussen (zou moeten) zit(ten). hierdoor verklein je de kans op misbruik.
Je antwoord nu heel simpel met dan moet je maar een hondengeleider inzetten en of zorgen voor backup, maar denk je dat een opdrachtgever hiervoor gaat betalen? Je eigen baas ook niet hoor want het kost hem ook meer geld. We hebben het heel erg vaak aangegeven dat het uit de hand aan het lopen was e.d. maar dat intresseerde ze niet het ging hun allemaal om het geld.
Daarbij komt in de 2 jaar dat ik dit werk gedaan heb tot nu toe ben ik 4 keer ernstig bedreigd met een wapen;
1 x met vuurwapen
2 x met mes/schroevendraaier op mijn keel
1 x met een hele grote groep tegenover mij
Gelukkig alle3 die keren er goed vanaf gekomen maar ik ken mensen waar ik mee heb samengewerkt die zijn in elkaar getrapt durven het huis niet meer uit en een van hen heeft lange tijd in coma gelegen en heeft nu een blijvend letsel......
De maatschappij is aan het veranderen en sneller dan dat je denkt de agressie word steeds erger en men schrikt niet meer om zomaar een mes o.i.d. te trekken, ik vind dat bepaalde groepen zich hieraan moeten aanpassen denk aan ov controleurs, conducteurs, beveiligers.
ov controleurs(boa) hebben in sommige steden al beschikking over diverse wapens, verschillende van stad/bedrijf.
conducteurs hebben boa maar er zijn gesprekken gaande dat ze boa met geweldsinstructies zouden gaan krijgen met handboeien pepper en wapenstok.
beveiligers, wij worden zogenaamd ingezet voor de veiligheid op objecten of voor openbare orde handhaving en wat hebben wij? niks....terwijl het risico dezer dagen alleen maar groter word, genoeg collega's dragen k/s werende vesten omdat ze zich niet meer veilig voelen en terecht laatst hebben ze weer een proberen te steken maar hij had gelukkig een vest aan. Ook een voorbeeld zijn de geldtransporteurs het is gewoon belachelijk wat de laatste tijd voor een overvallen op die jongens plaats vinden, laat hun net als de collega's in belgie een schietcursus volgen en geef ze een geweer. Voor de rest vind ik dat beveiligers meer bevoegdheden moeten krijgen die bij deze tijd passen inclusief de wapens. En de screening moet dan gewoon veel strenger worden net als de opleiding.