Pepperspray

Auteur Topic: Pepperspray  (gelezen 36781 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:45:18
Dit stond vandaag in Trouw:

Politie gebruikt illegale vangstok
Pepperspray vult gat tussen wapenstok en pistool niet
door Louis Cornelisse
De politie ziet zich gedwongen bij het inrekenen van gewelddadige gestoorden naar niet-wettelijke middelen, zoals bijvoorbeeld ’vangstokken’, te grijpen. Met een vangstok wordt een gestoorde op afstand tegen een muur ’gefixeerd’. Pepperspray, dat het gat tussen wapenstok en pistool moet vullen, heeft bij deze verwarde mensen geen uitwerking. In de praktijk blijkt dat agressieve gestoorden juist nog razender worden. Het gaat met name om coke-gebruikers, die vaak ongevoelig zijn voor de sterke peperprikkeling. Politiedeskundige dr. Jaap Timmer van de Vrije Universiteit in Amsterdam vindt het niet vreemd dat dienders zoeken naar alternatieve methoden om heftige arrestanten onder controle te krijgen. ,,De politie krijgt steeds meer met deze groep te maken. Als andere technieken falen, wordt gegrepen naar alternatieven.” De alternatieve overmeestertechniek is nu als volgt: twee leden van een arrestatieteam (AT) komen met kogelwerende schilden en helmen op de gestoorde af. Een derde AT’er zet hem vast tegen de muur met een stok waarop een halve ring is gemonteerd. Er kan ook gekozen worden voor een stok met een mega boei die kan vastklikken om een been. Als die vastzit, wordt de arrestant onderuitgetrokken. Beide instrumenten behoren niet tot het legale arsenaal van de politie. Ook worden wel brandblussers ingezet. Voor zover Timmer kan overzien, heeft de toevoeging van pepperspray aan de uitrusting van de politie er niet toe geleid dat andere geweldsmiddelen veel minder worden benut. De pleidooien voor invoering van de pepperspray waren meer gebaseerd op emoties en anekdotes dan op gedegen onderzoek, weet de criminoloog. Het lijkt zo mooi, zonder veel geweld en schade een arrestant voor een paar minuten lamleggen. Maar pepperspray heeft de lacune tussen slaan en schieten niet helemaal kunnen vullen. Timmer: ,,Het zou misschien verstandiger zijn als de politie was uitgerust met een uitschuifbare wapenstok. Met een langere wapenstok kun je mensen op afstand houden, porren en effectief klappen uitdelen”. De politiedeskundige pleit ook voor invoering van de Taser, een stroomstootwapen. ,,Die schakelt mensen een tijdje uit zonder letsel te veroorzaken.”
------------------------------------------------

Ik zou zeggen: zoek de fouten

Dat van die uitschuifbare wapenstok vind ik wel een goed idee.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


firemanr

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:46:56
Die Taser lijkt me ook wel wat..... :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:51:49
Daar heb je de eerste fout dus al. Er zijn zelfs mensen overleden door het gebruik van de taser.

De politiedeskundige pleit ook voor invoering van de Taser, een stroomstootwapen. ,,Die schakelt mensen een tijdje uit zonder letsel te veroorzaken.”

Ik dacht het niet dus. Ik ben overigens niet tegen de taser, de politie gebruikt het niet zomaar, maar als door dat apparaat doden vallen krijg je weer gezeur met processen en dat niet alleen. Iemand omleggen gaat de betrokken politieagent ook niet in de koude kleren zitten lijkt me.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


firemanr

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2005, 23:58:12
Daar heb je de eerste fout dus al. Er zijn zelfs mensen overleden door het gebruik van de taser.

Ik dacht het niet dus. Ik ben overigens niet tegen de taser, de politie gebruikt het niet zomaar, maar als door dat apparaat doden vallen krijg je weer gezeur met processen en dat niet alleen. Iemand omleggen gaat de betrokken politieagent ook niet in de koude kleren zitten lijkt me.

Had wel gedacht dat er zo'n reactie zou komen.....Verder ben ik persoonlijk van mening dat je het aan jezelf te danken hebt dat je met zo'n stok of apparaat wordt geport. Dan doe je iets wat niet mag, dus heb je helemaal aan jezelf te danken. Ik ben nog nooit tegenover een peleton ME' ers komen te staan, maar dat ligt misschien een beetje aan je opvoeding.

Gewoon de Taser invoeren en gebruiken, en niet zeuren over processen.
Slappe gedoe hier in Nederland.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2005, 00:04:18
Mee eens. Aanpakken die handel.
Ik vind ook dat er niet gelijk een onderzoek moet komen als een agent schiet en er gaat iemand dood. Zo heb je als agent ook geen zekerheid meer.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2005, 00:24:44
Mee eens. Aanpakken die handel.
Ik vind ook dat er niet gelijk een onderzoek moet komen als een agent schiet en er gaat iemand dood. Zo heb je als agent ook geen zekerheid meer.
Ik vind wel dat er bij politiegeweld onderzocht moet worden.... dat is namelijk de basis van de rechtsstaat waarin wij leven...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2005, 14:46:42
Ik vind wel dat er bij politiegeweld onderzocht moet worden.... dat is namelijk de basis van de rechtsstaat waarin wij leven...

Zinloos geweld, ook bij de politie, moet uiteraard altijd onderzocht worden. Mijn punt is alleen: dat je als "normale, niet agressieve persoon" niet met de politie in aanraking komt, maar zoek je het op of je bent erop uit. En DIE personen mogen van mij part gerust hard aangepakt worden.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2005, 22:10:07
Ik vind wel dat er bij politiegeweld onderzocht moet worden.... dat is namelijk de basis van de rechtsstaat waarin wij leven...

Ja, dat wel, ik weet niet echt hoe ik het moet verwoorden wat ik bedoel.
Vaak als een agent iemand gedood heeft komt er iets heel negatiefs over de politie, ook wel door de media, pormotiekansen worden kleiner enz. De agent schiet niet voor de lol, soms komt het op mij over als een betraffing op het rechtmatig uitvoeren van de politietaak of een bestraffing op zelfverdediging.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jandra

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2006, 16:27:42
Onalngs ben ik inraking gekomen met Pepperspray (illegaal gebruikt tijdens een feest), Ik heb als EHV'er een aantal slachtoffers van dit goedje geholpen.
Het schijnt dat de Politie over een anti middel beschikt, wie kan hier meer over vertellen.


MICK

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2006, 16:32:21
De politie heeft in alle voertuigen een middelliggen die het brandend gevoel van peperspray onttrekt. Dit is echter een nood oplossing. OP het buro krijgt de ve de mogelijkheid zich afte spoelen. volgens mij gewoon met water. Maar laat een agent maar meer vertellen.