Juridische regels medische hulpverlening in vliegtuigen

Auteur Topic: Juridische regels medische hulpverlening in vliegtuigen  (gelezen 4734 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 26 maart 2006, 14:04:40
Deze week een interessant artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde over de juridische richtlijnen wanneer je als arts of verpleegkundige betrokken bent bij een medische noodsituatie in een vliegtuig. Hoewel de titel alleen over artsen rept gaat het in het artikel zelf over artsen en verpleegkundigen.

Kort samengevat komt het hierop neer:
-Een medische noodstituatie komt voor bij 1 op de 11.000-14.000 passagiers, en door de langere vliegreizen en vergrijzing is de verwachting dat dit alleen maar zal toenemen.

-Meestvoorkomende klachten zijn: gastro-intestinale klachten (>25%), cardiale klachten (10%), neurologische klachten (10%), vasovagale klachten (8%) en respiratoire klachten (5%)

-In ongeveer 15% van de gevallen wordt een vroegtijdige landing ingezet, meestal bij cardiale klachten

-Het wetboek van strafrecht bepaalt dat het onthouden van hulp aan personen in levensgevaar strafbaar is (artikel 450), de toepassing van dit artikel gebeurt, in Nederland, echter zelden. (dit in tegenstelling tot bv Frankrijk)

-Het tuchtrecht is echter ook van toepassing en dat bepaald dat je in beginsel verplicht bent om ingeval je gevraagd wordt hulp en bijstand te verlenen je zo spoedig mogelijk naar de zieke te begeven. Echter uit een uitspraak van het centraal medisch tuchtcollege valt op te maken dat dit niet geldt indien a) onmiddelijke aanwezigheid niet vereist is, of b) een ander is beter in staat hulp te bieden

-Aansprakelijkheid wordt beperkt door de bijzondere situatie waarin hulp geboden wordt, dit geldt dus als verzachtende omstandigheid.

-Civiele claims worden zelden ingediend en vaak is er ook speciale wetgeving om de hulpverlener te beschermen (zoals de Good Samaritan-laws in de VS), ook hebben een aantal luchtvaartmaatschappijen een vrijwaring van aansprakelijkheid voor te hulp schietende artsen en verpleegkundigen

-Wanneer zich een medische noodsituatie voordoet is het bij de meeste maatschappijen de gebruikelijke procedure dat indien het cabinepersoneel het probleem niet kan oplossen er gevraagd wordt of er een arts of verpleegkundige aan boord is. Deze stelt zicht op de hoogte van de toestand van de passagier en overlegt met de gezagvoerder over de te nemen maatregelen, evt na consultatie van een grondgebonden medische dienst die bij steeds maar maatschappijen 24/7 beschikbaar is. De gezagvoerder blijft uiteindelijk verantwoordelijk voor de beslissing een tussenlanding te maken of niet.

-Adequate verslaglegging is, zoals gebruikelijk, een vereiste voorzover dit uiteraard mogelijk is.

Concluderend wordt er gesproken dat in principe een hulpverleningsplicht geldt en dat indien er achteraf een tucht- of civielrechtelijke claim ingediend wordt de arts of verpleegkundige, gelet op de bijzondere omstandigheden, niet snel onzorgvuldig medisch handelen kan worden verweten.

Linthorst. G.E.; Ploem, M.C. Hulpverlening door artsen aan boord van een vliegtuig Ned Tijdschr Geneeskd. 2006;150:660-4




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2006, 16:38:41
-Het wetboek van strafrecht bepaalt dat het onthouden van hulp aan personen in levensgevaar strafbaar is (artikel 450), de toepassing van dit artikel gebeurt, in Nederland, echter zelden. (dit in tegenstelling tot bv Frankrijk)
In nederland zaten er vorig jaar 2005 op basis van dit artikel 3 mensen vast, dus voor het niet verlenen van eerste hulp, terwijl ze dat wel konden.. Bron : Juridisk


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2006, 20:07:26
In nederland zaten er vorig jaar 2005 op basis van dit artikel 3 mensen vast, dus voor het niet verlenen van eerste hulp, terwijl ze dat wel konden.. Bron : Juridisk


Dat was misschien iets te sterk samengevat, het artikel had het over artsen die obv dit artikel aangeklaagd worden, weet niet of de drie mensen die vast hebben gezeten afgelopen jaar artsen zijn of leken die iemand na een ongeval in de steek gelaten hebben oid.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2006, 20:17:47
Dat was misschien iets te sterk samengevat, het artikel had het over artsen die obv dit artikel aangeklaagd worden, weet niet of de drie mensen die vast hebben gezeten afgelopen jaar artsen zijn of leken die iemand na een ongeval in de steek gelaten hebben oid.

Van een casus weet ik dat het eerste hulpverleners waren,  van de andere weet ik de achtergrond niet.. Dat laat de bron niet los..


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2006, 20:56:10
Ik doe repatriëringen (ambulance, vliegtuig). Een advies is om hulp te verlenen, zoals je dat in Nederland gewend bent te doen.
Hiermee bedoel ik dat de handelingen, waarvoor je volgens de Nederlandse wetgeving bekwaam bent, mag verrichten. Let wel: in noodsituaties. Bedenk daarbij ook dat de Nederlandse wetgeving niet geldt in het buitenland en je dus in principe strafbaar kan zijn.
Het probleem is dat je niet weet welke wetten je overtreedt.
In een Nederlands vliegtuig bevindt je je in principe op Nederlands grondgebied, dus geld de Nederlandse wetgeving.

Ik realiseer mij goed dat het wat anders is als je privé in een vliegtuig zit en niet in een uniform. Maar als ik retour ga (soms breng je buitenlanders naar hun land van herkomst)  ben ik in burger, weliswaar met een rugzak met medisch materiaal (intubatie, medicatie - is wel een probleem om als cabine bagage mee te nemen sinds 9/11). Ik zie dan ook altijd opgeluchte gezichten van de cabin crew.

Als er om hulp gevraagd wordt en je maak je niet kenbaar als arts/ verpleegkundige, hoe kan men je dan aanklagen voor geen hulp verlenen?
Ik heb inmiddels vele malen hulp verleend bij acute situaties onderweg.En dan spreek ik niet over de patiënt die ik aan het repatriëren ben, maar over ongevallen die je tegenkomt of personen die door een acute aandoening getroffen worden.  Evenzoveel malen zijn mijn NAW gegevens genoteerd. De hulpverleningen hebben tot nu toe niet tot problemen geleidt. Men is allang blij dat er iemand actie onderneemt. Het heeft uiteindelijk alleen maar tot bedankbriefjes geleidt.
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2006, 15:52:02

Als er om hulp gevraagd wordt en je maak je niet kenbaar als arts/ verpleegkundige, hoe kan men je dan aanklagen voor geen hulp verlenen?
Ik heb inmiddels vele malen hulp verleend bij acute situaties onderweg.En dan spreek ik niet over de patiënt die ik aan het repatriëren ben, maar over ongevallen die je tegenkomt of personen die door een acute aandoening getroffen worden.  Evenzoveel malen zijn mijn NAW gegevens genoteerd. De hulpverleningen hebben tot nu toe niet tot problemen geleidt. Men is allang blij dat er iemand actie onderneemt. Het heeft uiteindelijk alleen maar tot bedankbriefjes geleidt.


Zelfs de amerikanen, die voorop staan als het gaat om schades te claimen, kennen de "good sametarian law" die omstanders beschermd als zij naar eer en geweten in het belang van slachtoffers hulp proberen te verlenen


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2006, 20:15:35
was het ook niet zo dat amerikaanse verzekeringsmaatschappijen juist nederlandse verpleegkundige wilden voor de repat. omdat ze het amerikaanse systeem kennen maar ook onderbouwd er vanaf kunnen wijken.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2006, 01:25:20
The Good Samaritan Laws komen uit Amerika. Die zijn daar geintroduceerd omdat op gegeven moment niemand hulp durfte te verlenen vanwegen de letselschade advocaten, die de slachtoffers al bij de ingang van de SEH stonden op te wachten.
Overigens is ook deze wet geen garantie om niet"gesuwed"te worden.

Overigens is het verhaal van Rick mij onbekend, maar het kan mogelijk zijn.
VSAZ ambulancezorg