Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23819 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 9 april 2006, 19:17:23
Ik ga een heel eind mee in je zorgen, maar ik denk dat het vooral de rode kruizen zijn die de verwachtingen wekken en niet zo zeer de toeters en bellen.
Dus zouden alle chauffeurs tenminste EHBO moeten hebben.

Ook dat is iets waar ik het volkomen mee eens ben en slechts in weinig afdelingen wordt doorgevoerd, helaas...

PdR,

dit verhaal betreffende het gebruik van optische en geluidssignalen loopt exact gelijk aan het reddingsbrigade verhaal. Alleen met dien verstanden dat reddingsbrigades geen officiële hulpverlenende instantie zijn en het Rode Kruis wel. Zodat het Rode Kruis wel de legale dekking heeft volgens art. 29. en de reddingsbrigades op die voet niet.
Maar beide rijden in opdracht van . . . , beide krijgen een ritnummer, beide hebben directe communicatie.
Wat betreft de instructie, volgens de letter van de Wet kan ik je dat in 2 minuten geven en ben je klaar. Is dat voldoende? Nee, daarom  krijgen de dames en heren extra instructie, ook praktijk.

Maar ondanks aansturing van CPA, communicatie en ritnummer, is het dan zo dat dat wettelijk is ingedekt? Een niet officieel opgeleide chauffeur van het RK die met OGS rijdt? Ik hoop het niet! Ik neem aan dat aan die extra instructie ook een erkend diploma hangt?

Wicher noemt al heel wat punten, die duidelijk maken dat als het fout gaat, er een behoorlijk probleem is, openbare weg of evenemten terrein. Dingen waar een afdeling/vrijwilliger indien niet goed verzekerd aan ten onder kan gaan.

Laat het duidelijk zijn, een zorgvrager dient zo snel mogelijk de hulp te ontvangen die hij/zij nodig heeft, maar wel moet de veiligheid van de overige weggebruikers/festivallers gegarandeerd zijn.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 9 april 2006, 21:06:35
Maar ondanks aansturing van CPA, communicatie en ritnummer, is het dan zo dat dat wettelijk is ingedekt? Een niet officieel opgeleide chauffeur van het RK die met OGS rijdt? Ik hoop het niet! Ik neem aan dat aan die extra instructie ook een erkend diploma hangt?

PdR,

das dus direct het probleem voor het rijden met OGS. Een ieder die instructie gehad heeft, mag met OGS rijden. Volgens de wet, Art. 2 Optische en geluidssignalen, staat verder niet omschreven waar de instructie precies aan moet voldoen. Dus dat laat al snel de ruimte tot een eigen interpetatie. Na deze instructie moet de persoon worden aangewezen zijn door de kentekenhouder als bevoegd bestuurder. En klaar.

Ja hoe gaat het nu met de aansprakelijkheid? Er wordt wel gezegt we rijden niet op de openbare weg, dus geen opdracht van de MKA. De centralist van de verbindingsdienst heeft je wel opdracht gegeven op met OGS terplaatse te gaan, maar in hoeverre zijn zij bevoegd om deze opdracht te geven?

Wicher,

Niet bevoegd. Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd. Om die toestemming wel te krijgen, moet je dus in opdracht rijden van de MKA. En krijg je dus je ritnummer etc. en een gekoppelde ambulance voor de logistieke ondersteuning voor het vervoer naar het ziekenhuis.

En vervolgens blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Dus rij je er een voor z'n pannetje tijdens het gebruik maken van OGS, zal de andere partij (slachtoffer) altjd de eerste schuldvraag krijgen, aangezien het slachtoffer geen ruimte heeft gegeven aan een voorrangsvoertuig. Totdat men daarna gaat onderzoeken of het voertuig wel gebruik van OGS mocht maken, of de chauffeur wel bevoegd was en getraind, etc. etc. Een lange lijdensweg waar niemand beter van wordt.

RR (tis zo simpel als er niks gebeurt!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


wicher

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 9 april 2006, 22:06:34
Wicher,

Niet bevoegd. Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd. Om die toestemming wel te krijgen, moet je dus in opdracht rijden van de MKA. En krijg je dus je ritnummer etc. en een gekoppelde ambulance voor de logistieke ondersteuning voor het vervoer naar het ziekenhuis.

En vervolgens blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Dus rij je er een voor z'n pannetje tijdens het gebruik maken van OGS, zal de andere partij (slachtoffer) altjd de eerste schuldvraag krijgen, aangezien het slachtoffer geen ruimte heeft gegeven aan een voorrangsvoertuig. Totdat men daarna gaat onderzoeken of het voertuig wel gebruik van OGS mocht maken, of de chauffeur wel bevoegd was en getraind, etc. etc. Een lange lijdensweg waar niemand beter van wordt.

RR (tis zo simpel als er niks gebeurt!)
[/quote]

Dit is dus absoluut niet waar!!!! :-\
ik heb diverse grootschalige evenementen meegemaakt , en daar werd dus niet gereden in opdracht van een MKA!!!  
En bij diverse evenementen word er niet in opdracht van een MKA gereden dus................
Het is inderdaad zo  dat centralisten van de politie, brandweer en de ambulance de opdracht om OGS te gebruiken, mogen geven. Maar de centralist van de plaatselijke afdeling dan? Voor het RK zou dat dan een verpleegkundige moeten zijn, nou ik weet uit ervarig dat dit heeel vaak niet zo is.
We hebben het hier over een evenement waar de plaatselijke rk afdeling met een groep hulpverleners dienst doet. De rk bus die over OGS beschikt wordt ook ingezet, dit is volgenmij de vraag in deze topic( als ik het verkeerd begrijp verbeter mij dan AUB).
Uit ervaring weet ik dat decentralist van de verbindingsdienst wel ik contact staat met de MKA , maar voor een rit met de bus geen toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van OGS bij de MKA.
Rescue Ranger kan jij mij eens vertellen in welke wet het staat  dat de centralisten van de verbindingsdienst  van het rode kruis bevoegd zijn om toestemming te geven voor het gebruik van OGS? Volgens mij is die er niet!!!!! Ik ben zelf ook centralist van de verbindingsdienst geweest en ben een hele tijd regio coördinator van de regio IJsselvecht geweest en de verbindingsdienst van het Rode Kruis heeft niet de bevoegdheid om toestemming te geven voor het gebruik van OGS. Dit heeft wel de MKA , maar die zal deze toestemming niet geven aan elke rk bus die daarom vraagt!!!!! :o


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 9 april 2006, 22:39:45
Wicher, (lees eens!! @^&%#*&$%@!!)

is een centralist van het Rode Kruis een centralist van een OOV organisatie? NEEN
Dus mag deze persoon een dergelijke A1 rit zonder tussenkomst wegschrijven naar een Rode Kruis voertuig? NEEN Dat het gebeurt lijkt me duidelijk, maar dat is hetzelfde als een bejaarde man in een PAM laten rondrijden. Allemaal leuk en aardig als ouwe dagvoorziening, maar adequaat??

En wat dus betreft het opdracht geven door een MKA voor het gebruik van OGS zal in den landen waarschijnlijk niet gebeuren, alleen in de regio Kennemerland. Gelukkig maar, want het materiaal dat het Rode Kruis Zandvoort gebruikt, wordt namelijk ook gebruikt door de ambulancedienst teveel uitval is. Dus dat materiaal is goed. De kennis en de wil is er wel bij de mensen. Dat zal bij andere afdelingen van het Rode Kruis wel anders zijn.

RR (@##^&%$$%#$#@#%^)
Elke hulpverlening start met communicatie.


wicher

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 9 april 2006, 22:51:25
Wicher, (lees eens!! @^&%#*&$%@!!)

is een centralist van het Rode Kruis een centralist van een OOV organisatie? NEEN
Dus mag deze persoon een dergelijke A1 rit zonder tussenkomst wegschrijven naar een Rode Kruis voertuig? NEEN Dat het gebeurt lijkt me duidelijk, maar dat is hetzelfde als een bejaarde man in een PAM laten rondrijden. Allemaal leuk en aardig als ouwe dagvoorziening, maar adequaat??

En wat dus betreft het opdracht geven door een MKA voor het gebruik van OGS zal in den landen waarschijnlijk niet gebeuren, alleen in de regio Kennemerland. Gelukkig maar, want het materiaal dat het Rode Kruis Zandvoort gebruikt, wordt namelijk ook gebruikt door de ambulancedienst teveel uitval is. Dus dat materiaal is goed. De kennis en de wil is er wel bij de mensen. Dat zal bij andere afdelingen van het Rode Kruis wel anders zijn.

RR (@##^&%$$%#$#@#%^)
Nou waar heb jij het dan over!!!!!!!
Doe eens normaal met je reactie!!!!
ALs jij goed had gelezen in het begin van de topic dan weet je precies waar de vraag over gaat , en daar schijf ik over.
Dus wie moet er dan goed lezen????? :P
Gewoon weer ontopic gaan svp !!!!!!


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #35 Gepost op: 9 april 2006, 23:16:55
Om het weer on topic te krijgen,

Kort samen gevat. Het hangt dus van het evenement af, de opleiding van de chaufeurs, bestuur van de afdeling en de afspraken met de CPA / organisator.  Op het moment dat het een evenementen terrein is is de wegenverkeerswet in principe niet geldig. Toegang bij die evenementen hebben vaak op het toegangskaartje wel een of andere regel dat toegang tot het evenement op eigen risico geschied.

In de meeste regios is het dus niet toegestaan.

Sommige regio's hebben andere afspraken met de CPA waardoor het wel mogelijk is. In het geval zandvoort ( andere regio's heb ik geen kennis van ) hebben we rechtstreeks contact met CPA via de mobilofoons en portofoons. Eigen 5 tooncodes en rechtstreekse nr's van de meldkamer. Bij hele grote evenementen is het mogelijk 112 meldingen naar ons worden geschoven om al terplaatse te gaan als de reguliere ambulance aanrijd. Afhankelijk van de melding gebeurd dit met OGS.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #36 Gepost op: 9 april 2006, 23:33:47
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat hypothetische onderstellingen tot ultime waarheden worden verheven.
Misschien heeft die bejaarde man en EHBO diploma en de geestelijke en fysieke mogelijkheden om adequaat hulp te kunnen verlenen, maar daar gaat het niet om.


Karim

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 9 april 2006, 23:46:24
Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd.

Hoe zit dat dan eigenlijk bij sommige HAP diensten die met A1 rijden zonder melding aan/toestemming van een CPA/MKA ?

Bij mijn hap mochten we pas met A1 rijden na toestemming van de CPA (overigens heb ik wel ruim 'n jaar zonder enige rijopleiding met A1 gereden, had enkel een A4-tje gekregen wat met richtlijnen, maar dat even terzijde), maar ik heb ook al vaker hier op het forum gelezen dat er bij sommige HAP's geen toestemming wordt gevraagd aan 'n MKA en dat de arts/HAP-centralist zelf bepaald of er met A1 gereden wordt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 10 april 2006, 09:18:39
Karim,

zonder ritnummer (= dus zonder toestemming) mag je geen OGS gebruiken. De MKA bepaald of er sprake is van "een direct levensbedreigende situatie". Gebruik je toch OGS ben je strafbaar. Maar het dubbele aan het verhaal is dat je bij een aanrijding altijd in eerste instantie "geen schuld" krijgt, omdat de andere partij het voorrangsvoertuig voor had moeten laten gaan. Echter, het oneigenlijk gebruik van OGS wordt hierdoor door een rechter strenger bestraft, neem ik aan, maar daar is geen jurispendentie over. Wel over het gebruik van OGS tijdens een oefening, ook dan kan je als voorrangsvoertuig erg ver gaan. Als je maar een beetje nadenkt over Art. 5 en dat staat op dat A4-tje.

Een evenementen terrein moet een afgesloten terrein zijn, echter blijft de WVW daar ook van toepassing. Omdat voetgangers verkeer blijven en voertuigen bestuurt blijven worden door bestuurders. Echter moet inderdaad door de eigenaar/ organisator "vergunningen" worden afgegeven, zodat men zich schikt in het eigen risico. Maar men mag dat risico weer acceptable gemaakt worden middels Art 5 van WVW.

RR (Overal is wel een regeltje voor)
Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #39 Gepost op: 10 april 2006, 14:44:34


Een evenementen terrein moet een afgesloten terrein zijn, echter blijft de WVW daar ook van toepassing. Omdat voetgangers verkeer blijven en voertuigen bestuurt blijven worden door bestuurders. Echter moet inderdaad door de eigenaar/ organisator "vergunningen" worden afgegeven, zodat men zich schikt in het eigen risico. Maar men mag dat risico weer acceptable gemaakt worden middels Art 5 van WVW.

RR (Overal is wel een regeltje voor)

Daar denkt de politie toch wel anders over. Ik heb al eens politie gebeld voor iemand op het circuit die iemand aan had gereden op een brommer. Daar konden ze niets aan doen want het was een evenementen terein en de wegenverkeerswet was niet van toepassing.  :o Ze zijn wel wezen kijken en hebben de heren een beetje rustiger gekregen, maar het bonnen boekje of proces verbaal konden ze niet opmaken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken