Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23821 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 10 april 2006, 14:56:29
Karim,

zonder ritnummer (= dus zonder toestemming) mag je geen OGS gebruiken. De MKA bepaald of er sprake is van "een direct levensbedreigende situatie". Gebruik je toch OGS ben je strafbaar.

Toch raar dat dat op veel plaatsen gebeurd dan toch.

'n quotje uit 't HAP subforum :

Bij ons is de afspraak met de Meldkamer Ambulance gemaakt dat wij géén toestemming behoeven te vragen voor het rijden met optische- en geluidssignalen. De artsen hebben de bevoegdheid om zelf in te schatten of (en bij welke melding) wij gaan rijden met OGS. Er hoeft ook niet op een later moment een terugkoppeling plaats te vinden naar de MKA.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 11 april 2006, 14:56:57
Een evenementen terrein is meestal een afgesloten terrein. Dus daar gelden de regels uit het RVV niet. Anders dan waneer het er duidelijk staat aangegeven dat het RVV ook van kracht is op het terrein.
Als je dan bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort neemt, daar kan ik zowel op komen door de hoofdingang, maar ook via de toegang op de boulevard. Echter er staat daar nergens aangegeven dat het RVV daar van kracht is.
Dus zal de politie er geen aanrijdingstaat opmaken als er een aanrijding gebeurd. Want het is geen openbaarterrein.
En op de site van het circuit staat dan ook het volgende:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #42 Gepost op: 11 april 2006, 15:59:57
Een evenementen terrein is meestal een afgesloten terrein. Dus daar gelden de regels uit het RVV niet. Anders dan waneer het er duidelijk staat aangegeven dat het RVV ook van kracht is op het terrein.
Als je dan bijvoorbeeld het circuit van Zandvoort neemt, daar kan ik zowel op komen door de hoofdingang, maar ook via de toegang op de boulevard. Echter er staat daar nergens aangegeven dat het RVV daar van kracht is.
Dus zal de politie er geen aanrijdingstaat opmaken als er een aanrijding gebeurd. Want het is geen openbaarterrein.
En op de site van het circuit staat dan ook het volgende:
Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.


Dit geld dacht ik alleen als het hek van de toegangsweg is gesloten en de toegangscontrolle aanwezig is. Als je zonder meer het terein op kan is de regeling geloof ik anders. :-X Net als dat op schiphol op de toegangswegen nog altijd slagbomen staan om dat dit particulier terein is. Wegenverkeerswet is daar wel van toepassing, maar omdat het particulier terein is, kan je dus voertuigen op de 'openbare' weg tegen komen zonder kenteken.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 11 april 2006, 16:49:14
De luchthaven Schiphol is geen privé terrein meer, het is openbare weg en valt onder de luchtvaartwet.
Daaronder dus ook het RVV 1990.

wat betreft het circuit, ik denk dat de tekst heel duidelijk is:

Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.

Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 12 april 2006, 10:26:39

Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.

Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.

En dat geld ook als iemand door een RK voertuig dat OGS voert wordt doodgereden? Of blijvend invalide blijft?
'Jammer, maar helaas, bij de poort stond dat we niet aansprakelijk zijn, dus pech gehad?'


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #45 Gepost op: 14 april 2006, 07:56:11
Toch raar dat dat op veel plaatsen gebeurd dan toch.

Karim,

rij jij nooit niet legaal door rood met je privé voertuig? Of rij jij nooit te hard? Zo is het ook met het gebruik van OGS door de HAP. Persoonlijk maakt het mij helemaal niks uit of ze er gebruik van maken, maar sommige mensen weten het totaal uit hun proporties te plaatsen. En daarbij is mijn mening absoluut geen wet.

En dat geld ook als iemand door een RK voertuig dat OGS voert wordt doodgereden? Of blijvend invalide blijft?
'Jammer, maar helaas, bij de poort stond dat we niet aansprakelijk zijn, dus pech gehad?'

Zoals ik en mijn voorgangers reeds vermeld hadden is het RVV niet van toepassing op dat soort terreinen. Maar de WVW wel en dan met name Art. 5. Als je die nou eens leest heb je zelf het antwoord gegeven op je stelling.

RR (oog om oog, tand om tand, maar niet in het verkeer!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 14 april 2006, 11:09:02
Even voor de zekerheid, we hebben het over dit artikel uit de WVW 1994?:

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #47 Gepost op: 14 april 2006, 14:34:41
Even voor de zekerheid, we hebben het over dit artikel uit de WVW 1994?:

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


Dan komen we op de vraag wie wie hindert, maar dat is niet relevant.
Veel van de dscussies gaat over gedrag van malloten en iedereen wordt vervolgens gelijk gesteld.
De vraag is of het zinvolle aanvulling kan zijn en niet vanwege het gedrag sommige malloten.


Karim

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 14 april 2006, 14:54:55
Karim,

rij jij nooit niet legaal door rood met je privé voertuig? Of rij jij nooit te hard? Zo is het ook met het gebruik van OGS door de HAP. Persoonlijk maakt het mij helemaal niks uit of ze er gebruik van maken, maar sommige mensen weten het totaal uit hun proporties te plaatsen. En daarbij is mijn mening absoluut geen wet.


Ik rij nooit door rood, maar eigenlijk wel altijd te hard. Maar ik ben geen bedrijf of instelling o.i.d.

Om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat 'n HAP perse toestemming van de CPA/MKA nodig had om rijden met A1 legaal te maken, bij mijn hap gebeurde dat toevallig zo, maar ik had dus ook gelezen dat dat niet bij alle HAP'en zo was, en dat vond ik wel 'n beetje vreemd gezien dat een wettelijk regeling zou moeten betreffen.
In de ambulance moet ik mij ook aan de regels houden en kan ik ook niet zomaar bij 'n bijv. een B-rit de toeters en bellen aanzetten, en bij politie en brandweer netzo, d'r zijn regels en daar moet je je aan houden.

Maar blijkbaar zijn die regels in HAP land dus of niet duidelijk cq compleet, of ze worden gewoon genegeerd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #49 Gepost op: 18 april 2006, 11:45:08
De luchthaven Schiphol is geen privé terrein meer, het is openbare weg en valt onder de luchtvaartwet.
Daaronder dus ook het RVV 1990.

wat betreft het circuit, ik denk dat de tekst heel duidelijk is:

Het betreden van het circuitterrein geschiedt geheel voor eigen risico. Door enkel het betreden aanvaardt de bezoeker of gebruiker onvoorwaardelijk dat de exploitant van Circuit Park Zandvoort niet aansprakelijk is voor de schade of letsel aan de goederen of personen ongeacht hoe de schade of letsel is ontstaan.

Het plaatsen van: Hekken, paaltjes of kettingen ontrekt het terrein alleen maar van de openbareweg. Op andere tijden is het een halfopen terrein. Maar blijft de bovenstaande tekst ten alle tijden gelden.

Volgens mij zegt het Burgelijk Wetboek toch wel wat anders..... Als de exploitant verwijtbaar/niet volgens de richtlijnen gehandeld heeft is hij dus WEL aansprakelijk  ;) ;D. Een 'bordje' nooit boven het BW kan gaan  ;)