Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23711 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
hallo allemaal,

Ik vraag mij af waarom wij als Rode Kruis op een evenement niet de licht en geluidsignalen op de PAM gebruiken moeten als we een oproep krijgen van een post ergens anders op het terrein.

Het is soms zo moeilijk om snel bij een slachtoffer te komen met de PAM als het een klein beetje aan de drukke kant is. Mij lijkt het zo veel handiger als wij op een evenemententerrein ze gewoon gebruiken mogen. We zijn dan toch niet op de openbare weg? :-\ Wie heeft er dan last van? :-[ De organisatie kan soms ook zo zeuren als we ook maar een seconde te laat bij een slachtoffer hebben.

En waarom mogen we eigenlijk geen draagbrancards meer gebruiken? Tijdens een wedstrijd, ik post regelmatig bij de majorette in onze afdeling, gaat er nog wel eens iemand onderuit. Die wedstrijden moeten zo snel mogelijk door maar als wij 10 minuten met een slachtoffer bezig zijn midden op het veld word niemand toch beter van? Z'n slachtoffer zou ik persoonlijk snel, tenzijn er nekrugletsel is, op een brandcard leggen en naar een EHkamer brengen en daar verder gaan.

Wat vinden jullie hiervan? Als ik dom aan het l..en ben zeg het dan ff.

EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

mister koek

• Junior gebruiker
  • **
  • Rode kruis EHBO-er voormalig Sigma-lid
Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2006, 22:05:31

En waarom mogen we eigenlijk geen draagbrancards meer gebruiken?

hoezo mogen deze niet meer gebruikt worden?

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2006, 22:36:06
Heb ik ook nooit begrepen maar dat vertelde onze teamleider een tijd geleden voor een motorcross wedstrijd. Ik heb nog speciaal gevraagt of dat geld voor alle inzetten en hij bevestigde dit :-\
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2006, 22:58:12
Bij veel afdelingen wordt niet meer geleerd hoe je met een brancard moet omgaan puur om  een simpele reden.

Waarom vervoeren als de ambu toch binnen 15 minuten ter plaatse is.
Wij verplaatsen bij een motor cross niet als we denken dat we het letsel er mee verergeren. We leggen gewoon de wedstrijd stil en wachten op de ambu.

Veel afdelingen werken ook nog maar alleen volgens het ok boekje en daar staat het helaas niet meer in dus staan ze het niet toe dat de vrijwilligers met brancards gaan zeulen.
Mocht je kiezen voor werken met brancards geef er dan ook les in is mijn mening. Wij krijgen elk jaar een les til technieken en ik moet zeggen dat het altijd erg leuk en leerzaam is.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2006, 00:35:05
Nergens in de wet zijn draagbrancards verboden voor zover ik weet, misschien in de ARBO-wet? Iets met tillen... de ambulance maakt zeer terecht gebruik van rolbrancards.

Maar qua geluidssignalering: Er zijn op het forum meerdere ruzies uitgevochten over het gebruik van OGS. Het RK doet het gewoon niet, en eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel probleem mee. Wannabee-ambulancechauffeurgedrag wordt erg aantrekkelijk, en *juist* als het druk is moet je niet hard willen rijden... *SPLAT*, feestganger om de bumper gevouwen... maar ik had mn lichtjes toch aan...?
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2006, 01:18:08
Nergens in de wet zijn draagbrancards verboden voor zover ik weet, misschien in de ARBO-wet? Iets met tillen... de ambulance maakt zeer terecht gebruik van rolbrancards.

Maar qua geluidssignalering: Er zijn op het forum meerdere ruzies uitgevochten over het gebruik van OGS. Het RK doet het gewoon niet, en eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel probleem mee. Wannabee-ambulancechauffeurgedrag wordt erg aantrekkelijk, en *juist* als het druk is moet je niet hard willen rijden... *SPLAT*, feestganger om de bumper gevouwen... maar ik had mn lichtjes toch aan...?

Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop, dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2006, 10:45:51
Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop,[/font] dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.

volkomen mee eens

mister koek

• Junior gebruiker
  • **
  • Rode kruis EHBO-er voormalig Sigma-lid
Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2006, 15:43:53
Op afgesloten terreinen of in opdracht van CPA wordt er door het rode kruis(ambulances) in zandvoort op bijv. het circuit wel met OGS gereden door opgeleide chauffeurs, dit alleen als er indicatie voor is (urgentieindeling zoals bij cpa wordt gehanteerd), en veiligheid staat voorop, dus niet het belang van doorgaan of snelheid van race/evenement etc.

ben ik helemaal mee eens.
Het lijkt wel leuk maar veiligheid de 1-ste regel van de EHBO gaat voor alles. en of je dan iets later komt of niet de meot er op een goede manier komen zonder brokken en zonder dat er meer slachtoffers vallen

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2006, 00:08:47
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De CPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2006, 08:49:25
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De SPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig

SPA? Dat is toch de dierenbescherming? :P
Je zult de CPA wel bedoeld hebben. :)