Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23674 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2006, 22:41:35
dit is de goede instelling, we hebben de lampies en toeters, maar de meesten wachten met gebruiken tot er een legetieme reden is.
De CPA maakt uit of ze aan mogen. iedereen gelukkig

De CPA meldkamer maakt dit uit op de openbare weg. Op een evenementen terein kan ook de centralist van het RK zijn die op het evement zit Voor zover ik weet . Tenminst zo is het op zandvoort geregeld ( maar daar kan Joffry me op terug fluiten als ik dat verkeerd heb). Bij de grote evenementen staan we daar altijd met ambulances en zijn we aangemeld bij de CPA. Het kan dus ook voorkomen dat we op een 112 melding afgaan die naar ons wordt door gezet door de CPA waarna de CPA de regeluliere ambulance wel laat rijden naar het circuit voor eventueel vervoer naar het ziekenhuis.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


urlie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2006, 10:25:24
Uit mijn eigen ervaring op evenemententerreinen (o.a. Pinkpop) weet ik dat als de mensenmassa groot genoeg is, zwaailicht-en-sirene ook maar weinig indruk maken...

Verder ben ik van mening dat sinds het Rode Kruis geen erkende ambulances meer heeft (en PAM's/rolstoelbussen/verbindingswagens vallen daar al helemaal niet onder) er beter afgezien kan worden van de zwaailichten en sirenes op de voertuigen.
In Limburg is al jaren geen radioverbinding meer tussen Rode Kruis voertuigen en de CPA's (D/C-mobilofoon is in Maastricht al meer als zeven jaar geleden uitgezet), dus wordt snel toestemming aan de CPA vragen best lastig.

Laat het toeters-en-bellen-werk over aan de professionals van de ambulancediensten en de (semi-)professionals van de GHOR.

Je kunt wel met veel kabaal ter plaatse gaan, maar wanneer je de materialen en/of bevoegdheden niet hebt om adequaat op te treden maak je jezelf en het NRK alleen maar belachelijk.

Ik weet dat er afdelingen zijn waar artsen en gespecialiseerde verpleegkundigen extra diensten kunnen/willen verlenen, maar aangezien dit bij de meeste afdelingen niet zo is, kan er beter 1 lijn getrokken worden. Het NRK levert EHBO-diensten en laten we dat dan maar zo goed mogelijk doen, zonder ons een status te willen aanmeten die niet bij ons past.

 :D  Hier ga ik vast wel wat reacties op krijgen  :D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2006, 11:56:50
Helemaal mee eens... overigens, het D/C kanaal kan toch via de XX-X-90(2) tooncode wel de CPA bereiken?
Arts  www.alphalog.nl


urlie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2006, 12:04:37
Helemaal mee eens... overigens, het D/C kanaal kan toch via de XX-X-90(2) tooncode wel de CPA bereiken?

In Zuid-Limburg echt al meer als zeven jaar niet meer.
Na de fusie van de CPA's Maastricht-Heerlen-Geleen in 1998 is er op de nieuwe lokatie niet eens een D/C-mob. geplaatst (GGD wilde niet...).


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2006, 12:42:54
Bij de CPA in Zwolle staat er wel een.

Die gebruiken wij nog steeds tijdens de diverse wielerrondes die we begeleiden.
Dag vooraf aan evenement vragen we per telefoon om toestemming om hen via dat kanaal
te alarmeren.
op de dag zelf melden we ons vervolgens eerst in voordat het evenement begint.
Zo weet de dienstdoende centralist (nadat hij van de schrik bekomen is dat de nostalgie nog werkt  :D)
dat we "online" zijn en dus een opoep kunnen plaatsen.

Zo zal het ook a.s. zaterdag weer gaan... ;)
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2006, 14:16:55
In zandvoort hebben we volledig uitgeruste ambulances en bij de grote evenementen zitten er verpleegkundigen op. Verder hebben we ( wellis waar nog analoog) rechtstreeks contact met de CPA via de mobilofoon en rechtstreekse nummers om de CPA te kunnen bellen. We bellen dus geen 112 maar de rechtstreekse nummers.

Het hangt dus erg van de regio af of hoe de rode kruis afdeling en de CPA hier mee omgaan.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2006, 15:17:48
Uit mijn eigen ervaring op evenemententerreinen (o.a. Pinkpop) weet ik dat als de mensenmassa groot genoeg is, zwaailicht-en-sirene ook maar weinig indruk maken...

Verder ben ik van mening dat sinds het Rode Kruis geen erkende ambulances meer heeft (en PAM's/rolstoelbussen/verbindingswagens vallen daar al helemaal niet onder) er beter afgezien kan worden van de zwaailichten en sirenes op de voertuigen.
In Limburg is al jaren geen radioverbinding meer tussen Rode Kruis voertuigen en de CPA's (D/C-mobilofoon is in Maastricht al meer als zeven jaar geleden uitgezet), dus wordt snel toestemming aan de CPA vragen best lastig.

Laat het toeters-en-bellen-werk over aan de professionals van de ambulancediensten en de (semi-)professionals van de GHOR.

Je kunt wel met veel kabaal ter plaatse gaan, maar wanneer je de materialen en/of bevoegdheden niet hebt om adequaat op te treden maak je jezelf en het NRK alleen maar belachelijk.

Ik weet dat er afdelingen zijn waar artsen en gespecialiseerde verpleegkundigen extra diensten kunnen/willen verlenen, maar aangezien dit bij de meeste afdelingen niet zo is, kan er beter 1 lijn getrokken worden. Het NRK levert EHBO-diensten en laten we dat dan maar zo goed mogelijk doen, zonder ons een status te willen aanmeten die niet bij ons past.

 :D  Hier ga ik vast wel wat reacties op krijgen  :D
Inderdaad hier een reactie.
Als jij de situatie in Limburg laat bepalen dat er in de rest van Nederland door andere rode kruis afdelingen geen OGS gebruikt mag worden dan is dat geen logische redenatie. Omdat iets bij jullie in Limburg lastig ligt hoeft dat namelijk nog niet onmogelijk te zijn in de rest van NL. 1 lijn trekken is niet nodig, er zijn ook verschillen in d  eambulancezorg in Nederland ( ene regio heeft trombolyse mogelijkheid, de andere heeft PCI mogelijkheid, de andere regio's weer niet) maar het minimum aan zorg wordt in elke regio gegarandeerd.

En status is een gevoelig onderwerp merk ik maar weer, denk dat het meer over een soort jalousie gaat omtrent mogelijkheden die de ene RK afdeling wel heeft en de andere niet, dan over aanmeten van status.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


urlie

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2006, 15:42:56
En status is een gevoelig onderwerp merk ik maar weer, denk dat het meer over een soort jalousie gaat omtrent mogelijkheden die de ene RK afdeling wel heeft en de andere niet, dan over aanmeten van status.

Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar bij het Rode Kruis is toch anders.
Maar van mij mag je rustig nog even in de ontkenningsfase blijven hangen...


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2006, 16:04:03
In zekere zin zijn de status en jaloezie die Joffry noemt met elkaar verweven. En hij heeft wel gelijk, Nederland is groter dan alleen Limburg.

Op de openbare weg hoort OGS bij het RK niet thuis, aangezien het leeuwendeel van de chauffeurs daar niet toe opgeleid is. Op festivals, op een afgesloten terrein, is er (als het goed is) geen wet die het gebruik van OGS verbied. Binnen een afdeling moet men zelf afspreken of het al dan niet wenselijk is of er op een evenementen terrein met OGS wordt gereden. Dat geld ook voor het gebruik van de mobilofoon om contact op te nemen met de CPA, sommige regios doen dat nog, anderen niet.


Rolf

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2006, 23:22:14
Op het Pinkpop terrein is rijden met toeters en bellen geen optie je kunt beter iemand van de securety met de brom scooter vragen om voor op te rijden.
Het enige waar een groot aantal festival gangers een bootschap aan heeft is de schaar van de securety, als ze je pols bandje door knippen is het van het terrein af en er niet meer op.
Eens ligtjes op de claxson duwen zoals je doet al er voor het verkeers licht als iemand niet oplet geeft vaker een beter resultaat dan met veel bravoer komen aan scheuren (blijft raar volk de Pinkpop gangers).

Ik ken RK collega's die "sterk doorbloede lichaamsdelen krijgen" als ze achter het stuur van de bus mogen zitten en al helemaal als ze aan het konpje van de taa-tuut kunnen zitten (gelukkig is die er bij onze nieuwe PAM er niet op en komt er ook niet op).
Heeft een afdeling een ambu en personeel dat weet waar ze mee bezig zijn (zelf heb ik meer verstand van koudetechniek) laat ze dan gewoon hun gang gaan zolang er duidelijke afspraken zijn met alle betrokkenen en die afspraken ook na geleeft worden.

Reden dat in Zuid Limburg de D/C mob niet meer op de CPA staat is dat er mensen zijn geweest die elke bootschappen rit gingen aanmelden bij de CPA die werden daar horen dol van ook weer een geval van status.

Groetjes Rolf

Urlie ben je nog elders actief binnen het RK nadat je bij je oude afdeling bent weg gegaan?