Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23697 keer)

0 gebruikers (en 21 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 5 april 2006, 03:50:37
Mijn ervaring van de afgelopen 20 jaar bij het Rode Kruis is toch anders.
Maar van mij mag je rustig nog even in de ontkenningsfase blijven hangen...


Ik ga maar eens heerlijk achterover liggen en lekker uitrusten ....  ;D ;D ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 6 april 2006, 23:10:35
Op de openbare weg hoort OGS bij het RK niet thuis, aangezien het leeuwendeel van de chauffeurs daar niet toe opgeleid is.

Helaas geldt dat dus niet voor het team dat repressief aanwezig is op het circuit van Zandvoort. Daarbij kan het Rode Kruis ook buiten het circuit zeer goed werk verrichten. In de regio Kennemerland is gebleken dat Zandvoort een soort status aparte heeft. Of het is er rustig en gebeurt geen eene moer, of het is er giga druk en het werk is niet weg te werken. Enige jaren geleden heeft het Rode Kruis geassisteerd na een race dag op het station van Zandvoort, omdat de eerste wagen van de ambulancedienst daar meer dan 32 onwel meldingen te verwerken kreeg. Als assistentie laat je dan toch de ambulances van het Rode Kruis opkomen. Dit alles in opdracht van en met ritnummer.

En door de logistieke ligging van Zandvoort is het soms zeer slecht te bereiken. Als je dan een incident hebt, je hebt goed opgeleid personeel en je hebt het materiaal, waarom laat je dan de zorgvrager de dupe zijn van jouw onwil? Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?

RR (die zeker 1 oktober op het circuit is)
Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #22 Gepost op: 6 april 2006, 23:20:01
RR (die zeker 1 oktober op het circuit is)

In functie of als toeschouwer ? 8)
Ik zit er ook in iedergeval. De masters, DTM en A1 zijn al vrijgeroosterd op me werk  ;D
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2006, 21:16:27
In functie of als toeschouwer ? 8)
Ik zit er ook in iedergeval. De masters, DTM en A1 zijn al vrijgeroosterd op me werk  ;D

Eh das moeilijk. In elk geval als, door de gemeenschap, betaalde toeschouwer. En inderdaad ben ik er ook 3 september. Uiteraard in functie, alleen welke laat ik nu nog ff open. Op 6 augustus heb ik nog vakantie, dus dan zou ik graag wel een lift door de poort willen hebben.

RR (toch wel makkelijk zo'n toegangsmogelijkheid)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 8 april 2006, 21:45:33
En door de logistieke ligging van Zandvoort is het soms zeer slecht te bereiken. Als je dan een incident hebt, je hebt goed opgeleid personeel en je hebt het materiaal, waarom laat je dan de zorgvrager de dupe zijn van jouw onwil? Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?

Ik weet niet of je met die onwil mij bedoelde, die laatste zin vind ik niet helemaal correct. Het rijden met OGS op de openbare weg door medewerkers van het RK zonder dat zij een degelijke OGS-rijtraining (vast een mooiere naam voor) gehad hebben is juridisch niet goed in te dekken. Als dat wel het geval is, hoor je mij niet klagen, zelfde geld voor een afgesloten terrein. Daarnaast is het de vraag of medeweggebruikers niet in gevaar worden gebracht door onervaren en ongecertificeerde chaffeurs op RK voertuigen met OGS.
Bedenk goed dat ik het Nederlandse Rode Kruis bedoel en niet een enkele lokale afdeling.

Ik begrijp uit meerdere topics op het forum hier, dat Zandvoort beter uitgerust is dan de gemmiddelde afdeling. Het incident wat je noemt vind ik dan ook prachtig, het Rode Kruis dat inspringt als de GGD het erg druk heeft. Prima, als het maar goed (en wettelijk) geregeld is.

Het zinnetje "Hoor jij dan wel thuis in een dergelijke hulpverlenende instantie?" kan ik niet helemaal plaatsen. Je wilt dus zeggen dat als ik er niet achter sta dat het Rode Kruis met OGS rijdt zonder papieren daarvoor, dat ik maar beter iets anders kan gaan doen? Vreemd argument. Maar misschien bedoel je iets anders.

De zorgvrager staat centraal, maar wel met inachtneming van regel 1 van de EHBO, Eigen veiligheid (en die van anderen).


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2006, 10:11:56
PdR,

dit verhaal betreffende het gebruik van optische en geluidssignalen loopt exact gelijk aan het reddingsbrigade verhaal. Alleen met dien verstanden dat reddingsbrigades geen officiële hulpverlenende instantie zijn en het Rode Kruis wel. Zodat het Rode Kruis wel de legale dekking heeft volgens art. 29. en de reddingsbrigades op die voet niet.
Maar beide rijden in opdracht van . . . , beide krijgen een ritnummer, beide hebben directe communicatie.
Wat betreft de instructie, volgens de letter van de Wet kan ik je dat in 2 minuten geven en ben je klaar. Is dat voldoende? Nee, daarom  krijgen de dames en heren extra instructie, ook praktijk.

Maar het Rode Kruis Nederland en Reddingsbrigades Nederland hebben veel vergelijkingen. Alle lokale afdelingen hebben eigen regeltjes en kunnen veel zelf bepalen. Zo heeft het dus weinig zin om een lokale afdeling van het Rode Kruis een compleet uitgeruste ambulance erop na te houden als je deze nimmer gebruikt. Wederom als voorbeeld Zandvoort, daar wordt die ambulance wel frequent gebruikt. Dus is er lokaal van alles geregeld om legaal gebruik te maken van die voertuigen.

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om al die PAM's waar optische (blauw) en geluidssignalen op zitten. Als ik dan kijk wie daar achter het stuur zitten. Vaak zijn dat bejaarden of huisvrouwen die maar één kant opkunnen met die bus en dat is vooruit. Dat vind ik eigenlijk absurd. Van die busjes die mensen in rolstoelen ophalen voor een dagbehandeling of ander uitstapje. En als ze dan als eerste aankomen bij een ongeval gewoon doorrijden, omdat ze niks weten wat er gevraagd wordt van hun. En daar staat wel het logo van het Rode Kruis op!

RR (ook hier diffrentatie van vervoer)
Elke hulpverlening start met communicatie.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2006, 10:40:37

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om al die PAM's waar optische (blauw) en geluidssignalen op zitten. Als ik dan kijk wie daar achter het stuur zitten. Vaak zijn dat bejaarden of huisvrouwen die maar één kant opkunnen met die bus en dat is vooruit. Dat vind ik eigenlijk absurd. Van die busjes die mensen in rolstoelen ophalen voor een dagbehandeling of ander uitstapje. En als ze dan als eerste aankomen bij een ongeval gewoon doorrijden, omdat ze niks weten wat er gevraagd wordt van hun. En daar staat wel het logo van het Rode Kruis op!


Ik ga een heel eind mee in je zorgen, maar ik denk dat het vooral de rode kruizen zijn die de verwachtingen wekken en niet zo zeer de toeters en bellen.
Dus zouden alle chauffeurs tenminste EHBO moeten hebben.


wicher

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2006, 16:50:10
Goed nu rijden we dus met onze rodekruis bus op een evenementen terrein, en hebben OGS aan. We zijn onderweg naar een ongevalletje op het evenemententerrein. Helaas tijdens de rit naar het ongevalletje rijden we zelf één van de mensen aan op het evenementen terrein :o
Ja hoe gaat het nu met de aansprakelijkheid? Er wordt wel gezegt we rijden niet op de openbare weg, dus geen opdracht van de MKA. De centralist van de verbindingsdienst heeft je wel opdracht gegeven op met OGS terplaatse te gaan, maar in hoeverre zijn zij bevoegd om deze opdracht te geven? :-\

De patiënt die je hebt aangereden houd er in dit geval blijven letsel aan over en wordt arbeids ongeschikt.
Ben jij als chauffeur daarvoor verzekerd? Is het rode kruis daarvoor verzekerd?

In hoeverre in het RK bevoegd op op een evenemententerrein met OGSte rijden? Is het rk ook verzekerd als de OGS aangezet wordt? ;)

Ik heb zelf bij het rk ook wel met OGS gereden tijdens wielerwedstrijden. Maar nu ik zelf op de ambulance rijd , realiseer ik mij steeds weer dat ik toen wel heel veel risico's heb genomen. Er werd ons altijd verteld dat als we een aanrijding zouden krijgen , we er zelf verantwoordelijk voor zijn. En die risico nemen is het niet waard!!!!!! ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #28 Gepost op: 9 april 2006, 17:19:57
In het rijtje 'veiligheid' komt de veiligheid van de patient nog steeds als laatste:
-eigen veiligheid
-veiligheid van omstanders
-veiligheid van het slachtoffer
Op een evenemententerrein hoort een ambulance met ongetraind personeel gewoon niet thuis...
Arts  www.alphalog.nl


Karim

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 9 april 2006, 17:27:08
Op een evenemententerrein hoort een ambulance met ongetraind personeel gewoon niet thuis...

Elders wel dan  ::)

 ;)