Wicher,
Niet bevoegd. Alleen centralisten van een OOV organisatie kunnen een opdracht geven voor het gebruik van OGS. Dit wordt vervolgens ook vastgelegd en de reden voor het uitvoeren van hun dringende taak. Dit alles is in de Wet vastgelegd. Om die toestemming wel te krijgen, moet je dus in opdracht rijden van de MKA. En krijg je dus je ritnummer etc. en een gekoppelde ambulance voor de logistieke ondersteuning voor het vervoer naar het ziekenhuis.
En vervolgens blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk voor zijn daden. Dus rij je er een voor z'n pannetje tijdens het gebruik maken van OGS, zal de andere partij (slachtoffer) altjd de eerste schuldvraag krijgen, aangezien het slachtoffer geen ruimte heeft gegeven aan een voorrangsvoertuig. Totdat men daarna gaat onderzoeken of het voertuig wel gebruik van OGS mocht maken, of de chauffeur wel bevoegd was en getraind, etc. etc. Een lange lijdensweg waar niemand beter van wordt.
RR
(tis zo simpel als er niks gebeurt!)[/quote]
Dit is dus absoluut niet waar!!!!
ik heb diverse grootschalige evenementen meegemaakt , en daar werd dus niet gereden in opdracht van een MKA!!!
En bij diverse evenementen word er niet in opdracht van een MKA gereden dus................
Het is inderdaad zo dat centralisten van de politie, brandweer en de ambulance de opdracht om OGS te gebruiken, mogen geven. Maar de centralist van de plaatselijke afdeling dan? Voor het RK zou dat dan een verpleegkundige moeten zijn, nou ik weet uit ervarig dat dit heeel vaak niet zo is.
We hebben het hier over een evenement waar de plaatselijke rk afdeling met een groep hulpverleners dienst doet. De rk bus die over OGS beschikt wordt ook ingezet, dit is volgenmij de vraag in deze topic( als ik het verkeerd begrijp verbeter mij dan AUB).
Uit ervaring weet ik dat decentralist van de verbindingsdienst wel ik contact staat met de MKA , maar voor een rit met de bus geen toestemming wordt gevraagd voor het gebruik van OGS bij de MKA.
Rescue Ranger kan jij mij eens vertellen in welke wet het staat dat de centralisten van de verbindingsdienst van het rode kruis bevoegd zijn om toestemming te geven voor het gebruik van OGS? Volgens mij is die er niet!!!!! Ik ben zelf ook centralist van de verbindingsdienst geweest en ben een hele tijd regio coördinator van de regio IJsselvecht geweest en de verbindingsdienst van het Rode Kruis heeft niet de bevoegdheid om toestemming te geven voor het gebruik van OGS. Dit heeft wel de MKA , maar die zal deze toestemming niet geven aan elke rk bus die daarom vraagt!!!!!