Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.

Auteur Topic: Gebruik van geluids- en lichtsignalen tijdens evenementen.  (gelezen 23677 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Ron-Almere

• Gast
Reactie #50 Gepost op: 20 april 2006, 00:43:54
Het is een huishoudelijk regelement en dan bestaat wel deze mogenlijkheid.

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #51 Gepost op: 23 april 2006, 01:41:37
Als we van onze afdeling bij een motorcross staan komt er altijd een ambu van de afdeling Epe-Heerde. Deze heeft OGS en als de arts van de motorcross zegt dat er direct vervoer moet plaats vinden naar het ziekenhuis dan mag er op de openbare weg gewoon met OGS gereden worden (mits de arts door onze verpleegkundige word geassisteerd). De chaufeur van Epe-Heerde heeft met een OGS diploma (of hoe heet z'n ding...?)
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Lowieke

• Gast
Reactie #52 Gepost op: 23 april 2006, 09:18:20
Als we van onze afdeling bij een motorcross staan komt er altijd een ambu van de afdeling Epe-Heerde. Deze heeft OGS en als de arts van de motorcross zegt dat er direct vervoer moet plaats vinden naar het ziekenhuis dan mag er op de openbare weg gewoon met OGS gereden worden (mits de arts door onze verpleegkundige word geassisteerd).

Dan ga ik er vanuit dat de arts telefonisch contact met de CPA heeft gehad (anders mag het echt niet op de openbare weg).

Laat ik (als oud CPA-verpleegkundige + SOSA-aantekening) even duidelijk zijn over de regels: NIEMAND rijdt met toeters-en-bellen zonder toestemming van de CPA.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #53 Gepost op: 23 april 2006, 20:38:54
Lowieke,

Ik ben het helemaal eens jou reactie en dat zou wat mij betreft ondubbelzinnig in de wet vastgelegd moeten zijn.
Maar kan ik in de wet vinden dat het zo geregeld is ?

Lowieke

• Gast
Reactie #54 Gepost op: 23 april 2006, 21:12:51
Lowieke,

Ik ben het helemaal eens jou reactie en dat zou wat mij betreft ondubbelzinnig in de wet vastgelegd moeten zijn.
Maar kan ik in de wet vinden dat het zo geregeld is ?

Wet Ambulancezorg, artikel 7 lid 3: "Het is verboden daadwerkelijk ambulancezorg te verlenen zonder opdracht van een meldkamer".
(men heeft bewust CPA door "meldkamer" vervangen in de nieuwe wetgeving).
Wet Ambulancezorg artikel 8: "Op elke aanvraag om ambulancezorg beslist de meldkamer van de regio waarbinnen de aangevraagde zorg aanvangt, of ambulancezorg nodig is, alsmede door wie en op welke wijze deze zal worden verleend."

De wet is vrij duidelijk over wie de "baas" is.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 23 april 2006, 22:18:57
Wet Ambulancezorg, artikel 7 lid 3: "Het is verboden daadwerkelijk ambulancezorg te verlenen zonder opdracht van een meldkamer".
(men heeft bewust CPA door "meldkamer" vervangen in de nieuwe wetgeving).
Wet Ambulancezorg artikel 8: "Op elke aanvraag om ambulancezorg beslist de meldkamer van de regio waarbinnen de aangevraagde zorg aanvangt, of ambulancezorg nodig is, alsmede door wie en op welke wijze deze zal worden verleend."

De wet is vrij duidelijk over wie de "baas" is.

Wat dus inhoud dat als je als rode kruis bij een evenement ambulances hebt staat op het evenementen terrein en je hebt een meldkamer dat je met OGS mag rijden op het terrein als de meldkamer centralist ( in overleg met de inzetleiding)  die ambulance opdracht geeft.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Lowieke

• Gast
Reactie #56 Gepost op: 24 april 2006, 11:01:37
Wat dus inhoud dat als je als rode kruis bij een evenement ambulances hebt staat op het evenementen terrein en je hebt een meldkamer dat je met OGS mag rijden op het terrein als de meldkamer centralist ( in overleg met de inzetleiding)  die ambulance opdracht geeft.

Leuk bedacht, maar de wet stelt onder artikel 3a: Dat het een meldkamer betreft welke in stand gehouden wordt door de Regionale Ambulance Voorziening (RAV), dus niet die van het Rode Kruis o.i.d.

Aangezien de CPA als zelfstandige organisatie is vervallen, spreekt men nu over ""meldkamer" als onderdeel van de RAV, eventueel geintegreerd met meldkamers van brandweer en/of politie.

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #57 Gepost op: 24 april 2006, 16:07:29
Leuk bedacht, maar de wet stelt onder artikel 3a: Dat het een meldkamer betreft welke in stand gehouden wordt door de Regionale Ambulance Voorziening (RAV), dus niet die van het Rode Kruis o.i.d.

Aangezien de CPA als zelfstandige organisatie is vervallen, spreekt men nu over ""meldkamer" als onderdeel van de RAV, eventueel geintegreerd met meldkamers van brandweer en/of politie.

Wel zo handig als je dat bij het Artikel er voor vermeld had. ::)
 Verder zal het nog altijd afhangen van de afspraken die je met de meldkamer ambulance hebt als afdeling.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #58 Gepost op: 24 april 2006, 16:59:49
Wel zo handig als je dat bij het Artikel er voor vermeld had. ::)

Dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken ;)...

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #59 Gepost op: 24 april 2006, 17:37:23
Al deze en veel meer teksten kan je allemaal terug halen op www.overheid.nl. Aan de linkerzijde staat "Wet en regelgeving" en via die kan je heeeeeel lang zoeken naar de wets- en regelteksten. Veel leesplezier.

RR (die uren daar rondgezworven heeft)
Elke hulpverlening start met communicatie.