Wij willen meer betrokkenheid bij het forum en dat mensen gaan na denken voordat ze wat op het forum neerzetten. Nu is het aan de mod's om alles te gaan corrigeren. Waarna mensen weer boos op ons worden. Als mensen gaan na denken is dat misschien niet meer nodig!!! (minder nodig!)
We schatten in dat andere fora op den duur de zelfde functionaliteit gaan invoeren.
Een nobele gedachte maar een utopie. Elk forum is een afspiegeling van wat je om je heen ziet in de maatschappij, het is niet anders. Lieverds en rotte appelen gelijk.
In plaats van corrigeren kun je als mod ook achter de schermen iemand aanspreken op zijn gedrag, en lukt het niet na zoveel waarschuwingen dan verwijder je zo iemand. Wie zegt dat mod's aardig gevonden moeten worden dan?
Natuurlijk begrijpt iedereen dat je als moderator het liefste wilt dat iedereen een beetje nadenkt wát hij post zodat je niet in hoeft te grijpen, maar om te streven naar meer betrokkenheid door de leden is dit niet de manier. Je suggereert met jouw woordkeuze nu namelijk dat er NIET nagedacht wordt voor er gepost wordt, ik geloof niet dat dat is wat je over wilt brengen, maar de strekking van het verhaal is dat er wat minder vlotjes op de VERSTUUR knop gedrukt moet worden.
Dat ben ik wél met je eens. Het te vlotjes en ondoordacht reageren is één van de redenen waarom de moderatorgroep van een luchtvaart-website waar ik ook toe behoor juist GEEN postings edit, maar diegene achter de schermen (en als het moet ook voor de schermen) aanspreek op zijn of haar gedrag. Je hebt bepaalde gedragsregels per forum en daar heb je je aan te houden. Er zal altijd een deel blijven wat dat NIET wilt of het niet SNAPT of alleen maar post OM te posten zonder iets bij te dragen.
Het is niet erg als mensen boos worden op mod's, want ze vinden het alleen maar vervelend dat ze "betrapt" of gewezen zijn op iets wat ZIj fout hebben gedaan en gecorrigeerd moest worden.
De inschatting dat andere fora op den duur dezelfde functionaliteit zullen gaan invoeren is denk ik eentje zonder al te veel stevige basis. Ik ken er in ieder geval al drie waarbij dit idee wenkbrauw-fronzend en hoofdschuddend werd aangehoord.