Dat je een zin nooit met en mag beginnen is onzin. "En" kan concluderend worden gebuikt als in:
"En dat waren zijn laatste woorden."
"En niemand heeft ooit nog iets van hen vernomen". (Harry Mulish, in "de aanslag")
Zie je wat een interessante discussies kunnen ontstaan? Een ware verrijking van het forum!
En als je tegen Mmm's bent, ben je dan ook tegen Smily's?
Henk
EN als koppelwoord wordt gebruikt om twee zinnen, of zinsdelen, te koppelen. -EN- in de concluderende vorm, zoals jij aangeeft, kan slechts na een dubbele punt, of punt komma. Harry Mulisch mag, daarentegen, een zekere dichterlijke vrijheid toebedeeld worden. Harry Mulisch is allesbehalve concreet en correct in zijn taalgebruik, zéker als het gaat om een sfeer of beeld op te roepen middels woorden. Dát hij het doet wil nog niet zeggen dat het ook correct is!
Inderdaad, interessante discussies volgen op deze manier, DAT is nu waarlijk een verrijking van het forum! In tegenstelling tot rotzooien in andermans (mooie) bewoordingen of zinnen!
Je vraag "En als je tegen Mmm's bent, ben je dan ook tegen Smily's?" moet ik ontkennend beantwoorden. Geen logische gevolgtrekking tussen het één en het ander in deezes.
Wellicht had een smiley van mijn kant je duidelijk kunnen maken dat ik, met die éne zin, het hele idee van corrigeren op de hak nam. Ik ben maar blij dat niemand anders in mijn zin ingreep!
Althans, na vanavond zou het mogelijk zijn!