Kogelvrije vesten politie doorstaan schiettest niet

Auteur Topic: Kogelvrije vesten politie doorstaan schiettest niet  (gelezen 3535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 28 maart 2006, 22:35:21
http://planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=696504/sc=89d996

Kogelvrije vesten politie doorstaan schiettest niet
Gepubliceerd op dinsdag 28 maart 2006
DRIEBERGEN (ANP) - De veiligheidsvesten van vier politiekorpsen voldoen niet aan de gestelde eisen. De vesten zijn sinds 2002 in gebruik, maar uit een reguliere schiettest van TNO bleek dat kogels te diep in de vesten doordrongen of die zelfs doorboorden.

Het gaat om een paar duizend vesten van de drie politiekorpsen in Brabant en het korps Limburg-Zuid. Het KLPD onderzoekt nog hoe de schiettest af kan wijken van de resultaten van de proef die voor de aanschaf heeft plaatsgevonden.

De politie gebruikt veiligheidsvesten en kogelvrije vesten. Het veiligheidsvest beschermt tegen kogels uit vuistvuurwapens, messteken en steken met naalden. Voor bescherming tegen kogels uit zwaardere wapens zijn er kogelvrije vesten.

Nieuwe vesten

Vanaf januari beschikt de politie over nieuwe veiligheidsvesten. Politiekorpsen die nieuwe vesten nodig hebben, moeten die bestellen. Korpsen die nog voldoende materiaal hebben, hoeven pas later de nieuwe veiligheidsvesten aan te schaffen.

Volgens politiebond ACP moeten de veiligheidsvesten zodra er een alternatief is, vervangen worden. ,,Het is vervelend dat de korpsen daar kosten voor moeten maken, maar de veiligheid van de politiemensen staat voorop'', aldus voorzitter G. van de Kamp.

Overleg

Een woordvoerster van de politie Brabant-Noord liet weten dat het korps de vesten vervangt zodra de nieuwe beschikbaar zijn. Het korps Midden- en West-Brabant laat een nieuwe test uitvoeren. ,,Het is nog de vraag of het gaat om een incident of een structureel probleem'', aldus een woordvoerster. Het korps wacht de nieuwe test af alvorens over maatregelen na te gaan denken. Ook in dit korps zal het huidige vest door de jaren heen verdwijnen, doordat zij bij vervanging het nieuwe veiligheidsvest afnemen.

Het korps Zuid-Oost Brabant wacht de uitkomst van het overleg tussen het KLPD en de leverancier van de vesten af, voordat zij tot vervanging overgaat. ,,Overigens doen ook wij mee aan de Europese aanbesteding van kogelwerende vesten, dus deze vesten verdwijnen op de langere termijn sowieso'', aldus een woordvoerster. Mensen die nieuw bij het korps in dienst treden, krijgen al een ander vest. Limburg-Zuid beraadt zich nog.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2006, 22:41:35
Ik vind het zowiezo al droevig dat ze het over kogelvrije vesten hebben.... volgens mij is alles wat ik 's morgens aantrek kogelvrij ::)

En een aanschaf van de politie die wel in 1 keer goed gaat hebben we volgens mij sinds het nieuwe politieuniform. C2000 en een landelijk computersysteem  dat al jaren geleden ingevoerd zou moeten worden niet meer gehad ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2006, 22:59:17
Ik vind het zowiezo al droevig dat ze het over kogelvrije vesten hebben.... volgens mij is alles wat ik 's morgens aantrek kogelvrij ::)

En een aanschaf van de politie die wel in 1 keer goed gaat hebben we volgens mij sinds het nieuwe politieuniform. C2000 en een landelijk computersysteem  dat al jaren geleden ingevoerd zou moeten worden niet meer gehad ::)

politiehelikopter is ook zo'n leuke...

Ben heel benieuwd wat het wordt met de vuurwapens ::)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2006, 23:01:21

En een aanschaf van de politie die wel in 1 keer goed gaat hebben we volgens mij sinds het nieuwe politieuniform. C2000 en een landelijk computersysteem  dat al jaren geleden ingevoerd zou moeten worden niet meer gehad ::)

Misschien is het gewoon veroudering of slijtage.... Of het is een 'maandagmorgen' vest geweest..... ;D Het is alleen jammer dat nu veel dienders gaan twijfelen (terecht) of ze wel veilig zijn...... :-\

Volgens mij kan je nog beter zelf een vest aanschaffen....

MICK

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2006, 23:34:00
bijna niets is belangrijker dan vertrouwen in je uitrusting en zeker ook je maatje waar je mee op pad word gestuurt. Je eet toch ook geen tomaat waar je van denk die zal wel eens rot kunnen wezen. Al met al word het een duur geintje denk ik zo.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2006, 11:42:40
Misschien is het gewoon veroudering of slijtage.... Of het is een 'maandagmorgen' vest geweest..... ;D Het is alleen jammer dat nu veel dienders gaan twijfelen (terecht) of ze wel veilig zijn...... :-\

Volgens mij kan je nog beter zelf een vest aanschaffen....

Heel veel agenten zeggen ook; als ik zonder vest niet neer binnen durft, en met vest wel, dan doe ik het niet, daar hebben we een arrestatieteam voor! Maar alsnog zou ik ook beginnen met twijfelen aan die vesten ja.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 18 april 2006, 22:58:31
http://www.telegraaf.nl/binnenland/38287201/Nieuwe_kogelwerende_vesten_voor_de_politie.html

di 18 apr 2006, 21:27
Nieuwe kogelwerende vesten voor de politie
OISTERWIJK - De Nederlandse politie krijgt eind juni de eerste van de 25.000 nieuwe kogelwerende vesten geleverd.

Het bedrijf BSST uit Oisterwijk heeft onlangs de Europese aanbesteding hiervoor gewonnen, verklaarde een woordvoerder van het bedrijf dinsdag.

Met de opdracht is een bedrag gemoeid van 20 tot 25 miljoen euro. Na de eerste levering eind juni duurt het nog ongeveer een jaar voordat alle oude vesten zijn vervangen.

Onlangs was er kritiek op de oude kogelwerende vesten. Uit TNO-onderzoek bleek dat kogels te diep in de vesten doordrongen of die zelfs doorboorden.

Volgens het Korps Landelijke politiediensten (KLPD) ging het om een paar duizend vesten die worden gedragen door agenten van het kops Limburg-Zuid en de drie korpsen in Brabant. Die vesten waren sinds 2002 in gebruik.

De nieuwe vesten van BSST zijn goedgekeurd door TNO.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 19 april 2006, 16:41:37
Er komt een verschil tussen 2 soorten vetsen een soort draag je de hele dag gewoon onder je overhemd. Dat is een vest van kevlar. Dit weegt ongeveer 2 kilo. Op dit moment worden alle politie mensen in nederland opgemeten omdat deze vesten speciaal op maat worden gemaakt. Deze hele operatie neemt een half jaar inbeslag. Deze vesten zijn kogel, steek en naald werend. Daar naast blijven erin de surveillance auto zware vesten aanwezig. Die worden pas aangedaan naar een melding waar mogelijk wapens bij zijn betrokken.

mvg
Mike

FirePol

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 22 april 2006, 17:25:13
De firma BSST levert al zo ongeveer 6 jaar de zogenaamd nieuwe vesten uit aan rotterdam. Men is namelijk begonnen met deze vesten ten tijde van de EURO 2000. Wij noemen het in ieder geval geen "kogelvrije"vesten maar persoonlijke veiligheidsvesten. De zwaardere vesten worden bij ons tactische vesten genoemd.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 22 april 2006, 17:29:02
En kogelvrij zijn ze altijd.... tot ze hun nut bewezen hebben, wat hopelijk niet te vaak gebeurd ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-