Verlengsnoeren

Auteur Topic: Verlengsnoeren  (gelezen 6869 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

johandebrandweerman

• Gast
Gepost op: 12 juni 2007, 09:48:11
Goeiemorgen,
Gister een hercontrole uitgevoerd bij een winkel. Deze hadden 13 verlengsnoeren (verdeeldozen) aan elkaar gekoppeld. Dit betreft een beddenwinkel die hun lampjes willen laten branden op de nachtkastjes. De aardige meneer had na mijn 1e controle al wat verlengsnoeren afgekoppeld maar nog steeds niet voldoende. Naar mijn weten mag je op 1 wandcontactdoos 1 verlengsnoer koppelen. In de gebruiksvergunning staat niets over verlengsnoeren. Natuurlijk staat er een artikel over verlichting en electrische installaties (NEN 1010) maar hierin kan ik zo snel niets vinden over verlengsnoeren. Weet iemand hier meer over? Ik durf deze winkel nog even niet aan te schrijven.

Alvast bedankt,
Jdbwm

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2007, 11:44:25
Dat wordt dan wel een probleempje.

Volgens mij staat het ook nergens omschreven en het druist tegen je eigen gevoel in. dat is lastig.

maar nog even een paar vragen
Hoeveel stroom trekken die lampjes te samen?
liggen de stroomdraden los over de vloer?
zijn de verlengsnoeren voorzien van een CE of KEMA keurmerk?

johandebrandweerman

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2007, 16:42:07
Het druist heel erg tegen mijn gevoel in. Ik heb een aantal maanden geleden nog met succes 12 computers, 12 monitoren en een aantal printers op 1 wandcontactdoos laten verwijderen. Daar is nu een mooie kabelgoot gemonteerd door een electricien. Rond de contactpunten in de wandcontactdoos ontstonden al zwarte schroeiplekken. Sinds die tijd ben ik nogal huiferig op dit soort dingen.

Antwoord op de vragen:
Het zijn ongeveer 13 x 3 lampjes = 39 lampjes. Maar ook wat grotere lampen met meerdere lichtpunten.
Stroomdraden liggen los op de grond maar niet in de vluchtwegen. (meestal verstopt onder een tafeltje of bed)
Er zullen vast CE keurmerken opzitten (KEMA weet ik niet) want het zijn ouwe klere dozen (niet geaard volgens mij)
Maar opzich doet dat er niet toe...  doorkoppelen van deze dozen is volgens mij gewoon niet toegestaan ...maar waar staat dat???????    haha

neb

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2007, 22:28:49
Hallo allemaal,

vroeger (35 jaar geleden) kende ik de NEN 1010 uit het hoofd,
hij zal in de loop van de jaren wel zijn aangepast,
maar waarschijnlijk niet op het volgende punt.

Het zit namelijk zo dat de NEN 1010 gaat over de installatie,
dus niet over de dingen, cq apperetuur die je er op aansluit.

Dat was toe al een kromme situatie, en wat in Nederland krom is word nooit recht.

Handige rommelaars maakten daar vroeger al gebruik van.
Als een loodgieter bijvoorbeeld een CV ketel met een ingewikkelde regeling plaatste maakte hij geen vaste aansluiting zoals gebruikelijk,
maar een losse aansluiting middels een stekker op een WCD,
zodat de ketel buiten de te keuren installatie valt.

Zal denk ik moeilijk worden om deze snoeren te verwijderen.

ik zou de installatie laten afkeuren omdat hij duidelijk niet voorziet in de behoefte van de klant.

Groet aan alle lezers.

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #4 Gepost op: 13 juni 2007, 08:31:15
Er staat nergens aangegeven dat er maar een bepaald aantal verlengsnoeren gekoppeld mag worden. Wel moet worden voldaan aan de eis dat de weerstand van de aarding niet te hoog mag worden en dat bij een kortsluiting op tijd uitgeschakeld wordt. Worden teveel verlengsnoeren gekoppeld, dan wordt ongemerkt de weerstand van de aarding te hoog en/of duurt het te lang voor een kortsluiting wordt afgeschakeld. Vandaar dat er bedrijven zijn die voorschrijven dat verlengsnoeren niet gekoppeld mogen worden. Het gaat dan meestal om haspels (dus relatief lange verlengsnoeren). De korte verlengsnoeren (2-4mtr), kunnen zonder veel gevaar worden gekoppeld. Let daarbij inderdaad wel op het aangesloten vermogen, want je kunt er - bij doorkoppelen - natuurlijk wel erg veel apparaten op aansluiten. Het uitbannen van verlengsnoeren is praktisch bijna onmogelijk, want dan moet je op kantoren per werkplek in wel erg veel wandcontactdozen voorzien.
Of de verlengsnoeren een te hoge aardingsweerstrand of te lage kortsluitstroom opleveren is slechts met metingen na te gaan.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

Pyro_loe

• Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #5 Gepost op: 13 juni 2007, 08:33:07
ik zou de installatie laten afkeuren omdat hij duidelijk niet voorziet in de behoefte van de klant.

Lijkt mij niet zo makkelijk.
De installatie kan best perfect zijn. "behoefte" lijkt mij geen reëel afkeurcriterium.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation

basseman

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2007, 12:35:28
Visueel is het geen gezicht al die snoeren & dozen. Echter is een verlengsnoer niets anders hetgeen ook achter een wcd zit=> bedrading naar een groep in de meterkast. Naar je aan mag nemen is dit op een bepaalde waarde tegen overbelasting afgezekerd. De zwakste schakel zal als eerste het loodje leggen en dit is volgens mij bij de meterkast.
'T is elke keer weer brandweer...

Ook-preventist

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2007, 16:35:24
Beste Basseman,
dat ben ik niet helemaal met je eens :)
Als je zekeringkast tot 1500 wat is afgezekerd (per groep) en je legt verlengsnoeren gekoppeld (welke maximaal belastbaar zjin to bijv. 1000 watt dan gaat er echt een of meer verlengsnoeren de geest geven...
Je hebt gelijk dat de zwakste schakel het zal begeven maar dit hoeft niet per definitie de zekering in de meterkast te zijn.

Het is eigenlijk steeds kijken of datgene wat er aan de verdeeldoos hangt niet meer vraagt dan het betreffende snoer of de zekering kan leveren, gerekend vanaf de wandcontact doos waar het eerste verlengsnoer in zit. Mag dit 1e snoer bijvoorbeeld max. 750 watt zijn dan kan mag het totaal nooit meer dan die 750 watt zijn O0 :).

basseman

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2007, 14:07:03
Ben ik met je eens hoor! Maar dit geldt ook al voor hetgeen je direct in een wcd stopt. Het blijft een kwestie van bewustzijn bij de gebruiker. Is dit een leek dan zal deze in Jip en Janneke taal te horen moeten krijgen hoe het zit.
'T is elke keer weer brandweer...