Iedereen mag en kan solliciteren als je de leeftijd van 18 jaar heb mogen bereiken, de brandweer stelt natuurlijk wel een paar eisen waar je aan moet kunnen voldoen.
Je moet kunnen beschikken over aantoonbare vaktechnische kennis op MBO niveau bij voorkeur stellen veel korpsen een technische richting voor.
Veel korpsen vragen tegewoordig of je in het bezit bent van zeker rijbewijs B en het liefst ook nog je rijbewijs C. Dit vooral bij de beroepskorpsen, bij de vrijwilligers stellen ze dit meestal niet verplicht.
Als je vrijwiliiger bent of wilt worden moet je natuurlijk wel in de gemeente wonen waar je bij de vrijwillige brandweer zit.
Veel beroepskorspen hadden dit ook maar die stappen meer en meer af van het feit dat je in je gemeente moet wonen waar je ook beroeps bent.
Je krijgt als je bij de beroeps komt absoluut een psychologische test, een conditie of sporttest en een medische test.
Bij de vrijwillige korpsen in het gehele land gelden verschillende procedure's maar ook hier stappen veel vrijwillige korpsen steeds meer over naar zulk soort testen met betrekking tot het aanname beleid.
Verder moet je gezond van lijf en lede zijn, een goede instelling hebben, kunnen werken in teamverband en een beetje gek moeten zijn want wie gaat er nou voor zijn lol midden in de nacht zijn heerlijke en warme bed uit omdat de toeter of pieper je wreed uit je welverdiende nachtrust haalt. Ik dus............
Nou dat is het wel zo'n beetje..........
geweldig stukje info.. nou rijbewijs ben ik nu mee bezig, wordt eind april 18 .. en hoe zwaar is precies die sport/conditie test ?
maar goed, dat valt natuurlijk te trainen.. dat zal dan niet zo'n punt wezen...
verder studeer ik op dit moment IT-Mediaproducties..valt dat ook onder technische richting? Zo niet, wat voor opleiding zou ik moeten doen om wel bij de brandweer te kunnen komen..
verder zie ik niks terug over opleiding die ik kan gaan volgen, waar, hoelang, welke eisen daar weer aan zitten..
ik dacht dat er ook nog iemand vroeg of ik beroeps of vrijwillig wilde.. wat is precies het verschil hier tussen?