P2000 encryptie

Auteur Topic: P2000 encryptie  (gelezen 9238 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 5 april 2006, 21:52:28
Jij lijkt wel erg zeker van je zaak, wie zegt dat het nooit gebruikt gaat worden? Ik denk dat ze het in de toekomst echt wel gaan gebruiken hoor...

Groeten, Peter.


Gisteren middag is er een bespreking geweest tussen het NVJ en het ministerie van justitie over de C2000 problematiek. (het verstoken blijven van tijdige informatie betreffende de hulpdiensten door de journalisten). Hier sprak het ministerie over "incidenten" en aanloop problemen na geconfronteerd te zijn met een overvloed (honderden) aan mislukte/uitblijvende/te late persberichten. Wijzend naar Frankrijk (goed voorbeeld, rustig landje daar) en Engeland is het in Nederland nog goed geregeld vond het ministerie.

Het meelezen van journalisten en andere belangstellenden met het P2000 systeem is het ministerie een
Citaat
"doorn in het oog"

in verband met de vaak privecy gevoelige informatie die daarop is te lezen.

Daarom zal in de komende jaren gestreefd worden naar een systeem waarbij de alarmering zodanig zal worden gecodeerd, dat alleen de betreffende hulpdienst de alarmering kan ontvangen en kan uitlezen.

Henk (van betrouwbare, daar aanwezige bron)


pjbreevaart

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2006, 18:41:22
Hallo,

Het zal mij ook niet verbazen als er ooit een alarmerings syssteem komt voor b randweer en ambulancediensten. Ik vind het toch vreemd dat het ministerie dan nu praat over een doorn in het oog. Wisten ze niet dat het meelezen mogelijk was voor derden toen p2000 werd ingevoerd? Men had er volgens info van het ministerie bewust er voor gekozen p2000 niet  te beveiligen.


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2006, 19:42:17
Tsja, iedereen moet toch zonodig het allemaal online zetten.

Dan kun je dit verwachten.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2006, 19:55:06
dat is gewoon het hele probleem, dat ze het online zetten, als dat niet gebeurd, is er niets aan de hand, dan krijg je alleen de mensen die 100 euro willen betalen om mee te lezen. Dat zijn automatisch / vaak ook de ''goede''
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ikkuh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2006, 20:06:07
dat is gewoon het hele probleem, dat ze het online zetten, als dat niet gebeurd, is er niets aan de hand, dan krijg je alleen de mensen die 100 euro willen betalen om mee te lezen. Dat zijn automatisch / vaak ook de ''goede''
Precies.
alleen jammer, dat nog heel veel mensen dat niet inzien hier.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2006, 23:59:10
jammer dat jullie het nog niet snappen, we leven gelukkig in een vrij land en mogen we ook vrij mee lezen, om het selectief te houden heb ik ook 75 euro betaald, maar heb toch ook graag een algemeen overzicht.
Nemo me impune lacessit


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 12 april 2006, 00:29:48
Precies.
alleen jammer, dat nog heel veel mensen dat niet inzien hier.


Natuurlijk. Want slechte mensen hebben geen 100 euro.

Henk


pjbreevaart

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 12 april 2006, 10:08:48
Hallo Henk,

Ja ik kan me voorstellen dat het ministerie en justitie het een doorn in het oog vinden dat derden de p2000 berichten mee kunnen lezen.  IK vind het tevens erg vreemd dat ze het nu een doorn in het oog vinden, mede omdat op de site over c2000 in september het volgende o.a. is geplaatst

  " Hoe ziet de beveiliging van paging er uit?"

Het pagingsysteem (P2000) is nooit beveiligd geweest. De reden hiervoor is dat de beveiliging ofwel zeer eenvoudig is te kraken ofwel het operationele proces te veel zou frustreren. Omdat deze berichten veelal oproepen van de vrijwillige brandweer betreffen hebben de gebruikers ervoor gekozen P2000 niet te beveiligen

De techniek staat voor niets, daar om vind ik het vreemd dat het pagersysteem niet in c2000 is ondergebracht, maar dat er daarvoor een apart netwerk moest komen. En als het gaat om dat doorn in het oog? Het lijkt mij wel dat gebruikers toch hadden moeten weten dat hun berichten voor derden afleesbaar zijn.

Pierre


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2006, 12:47:58
Hallo Henk,

Ja ik kan me voorstellen dat het ministerie en justitie het een doorn in het oog vinden dat derden de p2000 berichten mee kunnen lezen.  IK vind het tevens erg vreemd dat ze het nu een doorn in het oog vinden, mede omdat op de site over c2000 in september het volgende o.a. is geplaatst

  " Hoe ziet de beveiliging van paging er uit?"

Het pagingsysteem (P2000) is nooit beveiligd geweest. De reden hiervoor is dat de beveiliging ofwel zeer eenvoudig is te kraken ofwel het operationele proces te veel zou frustreren. Omdat deze berichten veelal oproepen van de vrijwillige brandweer betreffen hebben de gebruikers ervoor gekozen P2000 niet te beveiligen

De techniek staat voor niets, daar om vind ik het vreemd dat het pagersysteem niet in c2000 is ondergebracht, maar dat er daarvoor een apart netwerk moest komen. En als het gaat om dat doorn in het oog? Het lijkt mij wel dat gebruikers toch hadden moeten weten dat hun berichten voor derden afleesbaar zijn.

Pierre




Toch kan ik me er wat bij voorstellen. C2000 heeft eigenlijk twee doelen:

1) Het met een betere kwaliteit en meer mogelijkheden verbinden van meerdere diciplines.

2) Het afschermen van privacy en opsporingsgevoelige informatie voor het publiek.

Stond het eerste doel aanvankelijk nog voorop, gaat het tweede doel -nu het eerste doel grotendeels bereikt is voor zover aanvaardbaar voor de diverse diciplines (met name de politie)- een steeds prominentere rol spelen.

Niet alleen privacy gegevens, maar operaties van de overheid in z'n algemeenheid moet steeds verder en beter afgeschermd worden. De grenzen van het toelaatbare worden immers in het ruime kader van terroristme bestrijding steeds meer opgezocht en afgetast. Het is daarbij handig om in de hand te hebben wat wanneer gepubliceerd mag worden en wat niet.

De dienstverlening heeft ondekt dat "wat niet weet wat niet deert" en ziet in het afschermen van de communicatie een instrument om eventuale onvolkomenheden of andere voorvallen die door het grote publiek "niet begrepen zouden worden" voor het publiek verborgen te houden.

In dit kader vallen exclusieve voorlichters tegenwoordig onder het openbaar ministerie en komt ook het pers-alarm bewust maar niet van de grond, diefstal gaat bij wijze van spreken nog net door de beugel, maar een met de pers pratende agent kan op ontslag kan rekenen.

P2000 is in dit kader een van de laatste strohalmen geworden waar de vrije pers zich aan vast klampt en waaruit nog informatie gehaald kan worden.
Daar moet dus het kost wat het kost ook een "oplossing" voor gevonden worden, want de vrije pers is een luis in de pels van de overheid, ze begrijpt deze overheid immers niet en in haar ogen dient ze dus bestreden te worden.

Dit is óók "de veranderende samenleving".


Henk


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #19 Gepost op: 12 april 2006, 18:59:17
P2000 is in dit kader een van de laatste strohalmen geworden waar de vrije pers zich aan vast klampt en waaruit nog informatie gehaald kan worden.
Daar moet dus het kost wat het kost ook een "oplossing" voor gevonden worden, want de vrije pers is een luis in de pels van de overheid, ze begrijpt deze overheid immers niet en in haar ogen dient ze dus bestreden te worden.

Dan kan ik je nu al vertellen dat ze heel erg lang kunnen zoeken, want paging blijft eenrichtingsverkeer en daardoor zijn de mogelijkheden tot versleuteling bijzonder beperkt en daardoor simpel te kraken. Bovendien zal elke pager gebruik moeten maken van dezelfde codering, anders zijn er geen groepsoproepen meer mogelijk. GMS staat vooralsnog geen verzending van gecodeerde berichten toe, daar zal dus ook een oplossing voor moeten komen.

Verder spelen er nog wel meer factoren een rol, geloof me dat zoiets meer gaat kosten dan het netwerk al heeft gekost...

Groeten, Peter.