Te kort aan ambulances

Auteur Topic: Te kort aan ambulances  (gelezen 3637 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2006, 11:35:19
Nee ik snap het niet. Geheel terecht dat soms mijn werkdag bestaat uit het interklinisch vervoer van ziekenhuis naar ziekenhuis, omdat de heren artsen op meerdere lokaties onderzoeken willen laten doen en dus de gehele dag een dus eigenlijk een ambulance vast hebben staan. De ambulances doen dus eigenlijk voor de ziekenhuizen het interne transport. Maar omdat de ziekenhuizen meerdere lokaties hebben is de ambulance de schakel ertussen. Laat de ziekenhuizen zelf dat logistieke probleem oplossen. Dat heeft ons 2000 ritten gescheeld en wij kunnen nu met een gerust hart zeggen dat onze aanrijtijden kort zijn en dat elke zorgvrager binnen de tijd zijn hulp krijgt.

RR (die dus een ander inzicht in de materie heeft, maar meeleeft met de SEH)

Oke, maar dat is iets anders dan het probleem dat SEH zustertje aangeeft.

Dat ziekenhuizen moeten pendelen tussen diverse locaties voor onderzoeken is een bekend probleem. Jij legt nu weer de schuld bij het personeel (de 'heren artsen', verpleegkundigen), terwijl juist op veel hoger niveau bepaald wordt wat in welke locatie wordt aangeboden. Net als de ambulancezorg kampen veel ziekenhuizen ook met tekorten. Een eigen externe vervoersdienst opzetten is erg kostbaar en er is vaak geen geld voor. In de ideale wereld kan dat, hier jammer genoeg niet.

Laten we het simpel maken :): de schuld ligt bij de minister.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2006, 12:43:54
Oke, maar dat is iets anders dan het probleem dat SEH zustertje aangeeft.
;)
Daar ligt idd. een héél groot stuk van alle ellende! :-\
En er zijn zat ideeën tot oplossing te vinden (zie andere topics) :-\

Het zal inderdaad regio afhankelijk zijn ( @ Tintin: yep :'()

pesje2

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2006, 16:41:39
Hier in almere hebben ze als ik het goed zie maar 6 ambulances, waarvan 1 dacht ik reserve.
In we hebben hier in almere geloof iets van 190.000-200.000 inwoners wonen.

Zijn 6 ambulances dan niet een beetje weinig, want ik zie vanaf mn school om het uur wel eentje rijden.

Gr. Niels

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 1 april 2006, 04:18:10
Nee ik snap het niet. Geheel terecht dat soms mijn werkdag bestaat uit het interklinisch vervoer van ziekenhuis naar ziekenhuis, omdat de heren artsen op meerdere lokaties onderzoeken willen laten doen en dus de gehele dag een dus eigenlijk een ambulance vast hebben staan. De ambulances doen dus eigenlijk voor de ziekenhuizen het interne transport. Maar omdat de ziekenhuizen meerdere lokaties hebben is de ambulance de schakel ertussen. Laat de ziekenhuizen zelf dat logistieke probleem oplossen. Dat heeft ons 2000 ritten gescheeld en wij kunnen nu met een gerust hart zeggen dat onze aanrijtijden kort zijn en dat elke zorgvrager binnen de tijd zijn hulp krijgt.

RR (die dus een ander inzicht in de materie heeft, maar meeleeft met de SEH)

Helemaal mee eens, laat de ziekenhuizen hun transportproblemen tussen verschillende locaties, dagpoliklinieken en de beddenhuizen maar lekker zelf oplossen!
En voor het probleem '''Mw. heeft geen jas of kleding mee'' zorgen wij er altijd voor dat bij een te verwachten ''retour na behandeling/onderzoek'' er altijd kleding schoenen en jas meegaan, dit om zogenaamde en onzinnige ''pyama-ritten'' te voorkomen... ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2006, 13:32:09
Hier in almere hebben ze als ik het goed zie maar 6 ambulances, waarvan 1 dacht ik reserve.
In we hebben hier in almere geloof iets van 190.000-200.000 inwoners wonen.

Zijn 6 ambulances dan niet een beetje weinig, want ik zie vanaf mn school om het uur wel eentje rijden.

Gr. Niels

6 is optimistisch. 3 overdag en 1 naar zeewolde. in de avond en nacht 2 en 1 zeewolde

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #15 Gepost op: 3 april 2006, 11:07:20

Om zelf maar niet als schuldige aangewezen te worden, geef je maar een ander de schuld. Lekkere mentaliteit. Nee, als de SEH, of welke afdeling nu eens echt gaat beoordelen of er geen andere optie dan een ambulance vervoer. Hoeveel mensen worden er onnodig zo op transport gezet? En welke tijd is daarmee verstreken?

RR (die weet wanneer het wel moet)
Elke hulpverlening start met communicatie.

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 3 april 2006, 11:25:13
Nou....  ik vind het een beetje kort door de bocht om de schuld nu bij de verpleging van een afdeling te leggen! :-\
(er zullen er heus wel zijn, dat zal ik zeker niet ontkennen ;))

Over het algemeen genomen weet ik van onze afdeling dat als er om een retour gevraagd wordt er altijd eerst gekeken wordt of iemand met eigen vervoer cq taxi kan.
Desnoods laten we familie naar huis gaan om kleding te halen.
Namelijk retour ritten vallen onder het budget van de SEH, dus als we daar op kunnen besparen zullen wij dat zeker doen.

Als familie aangeeft (en wij denken dat patiënt zeker met eigen vervoer kan) durf ik gerust te vertellen dat die rit dan voor eigen kosten is, en dan weet men niet hoe snel ze eigen vervoer  moeten regelen.
In mijn vraagstelling doelde ik op de patiënten categorie die terminaal zijn of een verpleeghuis patiënt en ter beoordeling komt.

Het feit dat er nu diverse fusie ziekenhuizen zijn met verschillende locatie's zal zeker mee spelen in het vervoer daar tussen
Ik kan me de frustratie voorstellen als ambulance bemanning als je heel de dag tussen de diverse ziekenhuizen aan het pendelen bent,
want ik neem aan dat je doelstelling om op een ambulance te gaan werken, de A1 ritten zijn ;)

Het zal wellicht een spel op hoger niveau zijn: ziekenhuizen zijn goedkoper uit door ambulancedienst in te schakelen dan zelf bemanning cq een wagen aan te schaffen, en andersom is men verzekerd van een een bepaald percentage inkomsten
en daar van is pleeg met het kapje de dupe ;)+ patiënt

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 3 april 2006, 16:10:38
Om zelf maar niet als schuldige aangewezen te worden, geef je maar een ander de schuld. Lekkere mentaliteit. Nee, als de SEH, of welke afdeling nu eens echt gaat beoordelen of er geen andere optie dan een ambulance vervoer. Hoeveel mensen worden er onnodig zo op transport gezet? En welke tijd is daarmee verstreken?

RR (die weet wanneer het wel moet)

Tja, je doet het zelf ook... :)

Wat je niet moet vergeten dat die ritten betaald worden, het is dus een bron van inkomsten voor de RAV, of zit ik er dan naast? Het lijkt mij dat een RAV niet alleen van A1 ritten de toko draaiende kan houden. En ook onnodige transporten brengen geld in het laadje.

Ik begrijp waar je mee zit hoor, maar het is wel erg makkelijk om de vpk's van de SEH de schuld te geven, precies wat SEH zustertje zegt. Uiteraard was de minister cynisch bedoeld, maar hij is wel eindverantwoordelijk.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2006, 19:55:16
Het probleem waar ik dagelijks mee werk, is dat er geen drempel meer is om een ambulance te bestellen. Elke interne en externe logistieke handeling waarbij verschillende lokaties wordt aangedaan, geschiedt middels een ambulance. Is dat terecht?

Ik ben van mening van dat er een indicatie moet zijn. Het is toch te zot voor woorden dat er mensen per ambulance van Haarlem Zuid naar Haarlem Noord gebracht moeten worden, omdat de behandelend arts een VP-scan voorgeschreven heeft in Noord, maar dat kan uitsluitend in Zuid. De patiënt per ambulance naar Zuid brengt, daar de VP-scan krijgt en om vervolgens per ambulance naar Noord gebracht wordt, zodat ie van daaruit naar huis mag met eigen vervoer. En dat allemaal terwijl er dus een pendel busje voor personeel en interne post heen en weer rijdt tussen beide lokaties.

Zo kan ik diverse cassussen hier op loslaten. Dat vind ik dus verspilling van een beschikbare ambulance. En als deze ritten verdwijnen blijft er meer adequate hulp over voor personen die die hulp van de ambulance bemensing echt nodig hebben.

want ik neem aan dat je doelstelling om op een ambulance te gaan werken, de A1 ritten zijn ;)

Helaas, de retour ritten en AVL-tjes etc doe ik met net zoveel plezier, als ik maar niet afgerekend of bestempeld wordt als een overbetaalde taxi chauffeur, want in die periode zorg ik voor reisgenot en het effectief en snel bereiken van het bestemmingspunt.

RR (alles voor een rede!)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2006, 20:14:04
Wij hebben hier dagopnames op de afdeling voor PTCA's (dotterbehandelingen) deze worden gedaan in een ander ziekenhuis 3km verder. De patienten komen zelf naar ons ziekenhuis worden opgenomen en nog geen uur later worden ze per ambulance naar het andere ziekenhuis vervoerd, volgens mij kan dat ook anders.. nou hebben we hier wel hulpambulances maar die mogen deze patienten niet vervoeren omdat ze bij ons al een infuusnaaldje hebben gekregen... Tis te erg voor woorden eigelijk he...
Nurse powerrrrr