vergiftiging door de nieren bij electriciteitswonden

Auteur Topic: vergiftiging door de nieren bij electriciteitswonden  (gelezen 9068 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

AMD

• Gast
Gepost op: 3 april 2006, 19:19:41
Hoi beste mensen  :) laast hoorde ik weer een verhaal dat de nieren een bepaald vergif aanmaken als je aan bijvoorbeeld aan 380 volt pakt. wie weet hier het fijne van

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #1 Gepost op: 3 april 2006, 20:56:58
Ik denk niet dat een ehbo er je daarmee kan helpen ::)

MIsschien dat een van de mods deze vraag bij de seh kan plaatsen. ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #2 Gepost op: 3 april 2006, 23:26:54
Hoi beste mensen  :) laast hoorde ik weer een verhaal dat de nieren een bepaald vergif aanmaken als je aan bijvoorbeeld aan 380 volt pakt. wie weet hier het fijne van

ik geloof dat niet, maar dat de stroom lichaamsfuncties ontregeld is duidelijk.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2006, 23:57:23
Hoi beste mensen  :) laast hoorde ik weer een verhaal dat de nieren een bepaald vergif aanmaken als je aan bijvoorbeeld aan 380 volt pakt. wie weet hier het fijne van

Bij electrocutie kan een proces optreden wat heet rhabdomyolyse, dit is afbraak van spierweefsel waarbij ondermeer myoglobine uit de spieren in het bloed vrijkomt.
Dit myoglobine (een eiwit) wordt opgenomen door de nieren waar het door kristallisatie verstoppingen kan veroorzaken met tubulaire necrose (afsterven van het filtersysteem)  en mogelijk acuut nierfalen als gevolg. Ook de producten die vrijkomen bij de afbraak van myoglobine zijn schadelijk voor de nieren.

Bedoel je iets dergelijks ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2006, 13:30:58
ik geloof dat niet .....

Waarom niet ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

SEH zustertje

• SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 4 april 2006, 13:39:56
klik

bij tabel 1 staan de oorzaken van Rhabdomyolyse ;)

niets verder aan het verhaal Jacques toe tevoegen
patiënt zal aan de dialyse moeten

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 4 april 2006, 14:46:47
klik

bij tabel 1 staan de oorzaken van Rhabdomyolyse ;)
niets verder aan het verhaal Jacques toe tevoegen
patiënt zal aan de dialyse moeten

In je citaat staat ook een andere reden voor nierbeschadiging vermeld:
Oorspronkelijk dacht men dat dit kwam door het verstopt raken van de niertubuli, als gevolg van zwelling en afsterven van tubuluscellen en obstructie door yoglobinebevattende cilinders (1,5). Recent is echter meer en meer duidelijk geworden dat een primaire rol in het schadeveroorzakende proces wordt gespeeld door de renale
vasoconstrictie geïnduceerd door volumedepletie plus myoglobine bij zure pH en de lipidenperoxidatie gekatalyseerd door het zich ophopende myoglobine (4).

Ik las elders dat er ook medicinale therapie gebruikelijk/mogelijk is, een combinatie van Natrium Bicarbonaat en Mannitol
wordt dat hier ook toegepast ?

AMD

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 april 2006, 16:40:29
Bij electrocutie kan een proces optreden wat heet rhabdomyolyse, dit is afbraak van spierweefsel waarbij ondermeer myoglobine uit de spieren in het bloed vrijkomt.
Dit myoglobine (een eiwit) wordt opgenomen door de nieren waar het door kristallisatie verstoppingen kan veroorzaken met tubulaire necrose (afsterven van het filtersysteem)  en mogelijk acuut nierfalen als gevolg. Ook de producten die vrijkomen bij de afbraak van myoglobine zijn schadelijk voor de nieren.

Bedoel je iets dergelijks ?

Jacques

bedankt jac, ik hoorde het van een electricien en kon dit niet plaatsen bij deze groep komt het wel een voor. maar het slachtoffer zal wel naar het ziekenhuis gaan, om zich even van de spanning te ondoen :D Het lijkt me wel dat je voor dit verschijnsel een flinke opdonder gehad moet hebben.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 4 april 2006, 18:30:00

bedankt jac, ik hoorde het van een electricien en kon dit niet plaatsen bij deze groep komt het wel een voor. maar het slachtoffer zal wel naar het ziekenhuis gaan, om zich even van de spanning te ondoen :D Het lijkt me wel dat je voor dit verschijnsel een flinke opdonder gehad moet hebben.

Dat vermoed ik ook wel ja, er moet een redelijke hoeveelheid spierweefsel beschadigd zijn om de nieren ernstig te beschadigen.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2006, 15:11:39
Waarom niet ?

Als electrotechnicus kijk ik anders naar stroom als jullie.
stroom kiest per definitie de weg van de minste weerstand.
De stroom zal dus maar voor een zeer klein deel door de nieren gaan en kan dus nauwelijks directe schade aanrichten.

Voltage zegt op zich niets, vonken die optreden bij het uitrekken van sommige kleding kunnen een spannning hebben van 1000 V per mm.
Het is een combinatie van spanning, stroom, frequentie, inslagpunt, uitslagpunt en weerstand en de aard van het weefsel waar de stroom doorheen gaat dat de mate van schade bepaald.

Stroom kan wel een indirecte oorzaak van verbrandingen zijn, maar daarvoor zijn grotere stroomsterktes noodzakelijk.
De schade aan andere delen van het lichaam zal zeker zo dramatisch zijn.

> 0,005   mA   waarneembaar met de tong
   > 1,2   mA   waarneembaar met de vingers
   > 6   mA   krachtige samentrekking spieren
    > 8   mA   pijnlijk, loslaten wordt moeilijk
   > 15   mA   ademnood
   > 20   mA   krachtige samentrekking van de
         ademhalingsspieren
   > 25   mA   loslaten onmogelijk
   > 50   mA   bewusteloosheid
   > 80   mA   hartfibrillatie
   > 200   mA   verbrandingen
         spierkrampen
         hartstilstand
   450   mA   100 W gloeilamp

Tenslotte worden de nieren vergiftigd en produceren de nieren geen vergif.  ::)