ehbo bij een sportdag.

Auteur Topic: ehbo bij een sportdag.  (gelezen 6506 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Gepost op: 4 april 2006, 10:57:33
hey hey

in de grote vakantie willen wij een sportdag organiseren voor minimaal 800 kinderen en 250 man leiding. maar we zitten eigenlijk met een vraag. is er een richt lijn hoeveel man ehbo er op hoeveel kinderen moeten zijn?

al vast bedankt groetjes teb

flappus  niet elke verandering is een verbetering

kader5701

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 4 april 2006, 11:52:17
je zou de richtlijn van de bhv aan kunnen houden, 1 op50. wat tips: zorg voor "wonderwater" voor kleine kneuzinkjes, dat is gewoon water in een fraai emmertje met een spons, bij kinderen is de pijnstillende werking veel groter dan van normaal water.(wel even erbij zeggen dat het speciaal water is) Een doos met (kleurstofvrije) snoepjes kan ook goede diensten bewijzen om te troosten in de EHBO-post.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 4 april 2006, 11:53:26
ik had vorig jaar al een wonder spons bij  ;) maar aangezien we dit jaar met 50% meer kinderen hebben zijn er vragen uit het bestuur

rick

• Senior gebruiker
  • ambu
Reactie #3 Gepost op: 4 april 2006, 15:03:33
ik weet niet wat je doelgroep is maar misschien stelt je gemeente wel eisen dus informeer daar eens. of bij het lokale ghor-bureau

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 4 april 2006, 17:59:25
De BHV norm lijkt me sterk overdreven, Dan zou je met 21 BHV-ers moeten zijn..  Voor een relatief klein evenement ?

Wij handeren ongeveer de volgende formule bij een totaal aantal mensen tot 3000..

Aantal Deelnemers (800)   * (Risico Middel = 1%) = verwachte Incidenten
Aantal begeleiding  (200)  * (Risico Laag = 0,5%) = verwachte incidenten
Aantal bezoekers/publiek  (???) * (Risico laag= 0,5%) = verwachte incidenten 

Bij grotere evenementen gelden andere percentages, Evenementen met meer dan 5000 worden de percentages 0,3% voor bezoekers en begeleiders en meer dan 10000 bezoekers 0,1%

Zeg maar even dat we naar boven afgerond 10 incidenten krijgen, En beetje inschattend, is ernstige impact een die je kan hebben is breuk van een arm, been, sleutelbeen, kneuzingen, de kans daarop is ongeveer 10%, en van het publiek een reanimatie al is daar de kans toe minder dan een half procent..

1 hulpverlener = geen hulpverlener
2 hulpverleners = kunnen 1 incident gelijktijdig aan
3 hulpverleners = kunnen 2 gelijktijdige incidenten aan, op een klein gebied
4 hulpverleners = kunnen 2 gelijktijdige incidenten aan op een middel groot gebied

Dus met 4 ervaren hulpverleners kan je dit makkelijk aan.. meer is mooi, in het kader van aflossing.. 
Wel is het van belang dat incidenten dan snel gesignaleerd worden en gemeld worden...
Moet er een eerste post blijvend bemand worden, dan is het handig om minimaal 1 of 2 extra mensen in te zetten.

Verder moet je even kijken naar de duur van een evenement, of dat van invloed is op het aantal hulpverleners.

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2006, 11:45:55
thanks

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2006, 12:47:22
Wat zou je dan hanteren bij een evenement als een nautische braderie langs het water, waarbij grotere zeilschepen
dienst als rondvaart boot voor het publiek.

Het aantal te verwachten bezoekers is ong. 20.000 mensen...
Ik hoor het graag.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2006, 15:16:29
Wat zou je dan hanteren bij een evenement als een nautische braderie langs het water, waarbij grotere zeilschepen

Ik hoor het graag.

Bij een buiten evenement met water zoals in deze casus is het weer en stroming ook altijd belangrijker factor en in de casus hangt het er ook af welke preventieve maatregelen zijn genomen aan bijvoorbeeld de kades, welke richtlijnen je afspreekt met de schippers, is er marifoon communicatie. De formule is ongeveer gelijk echter er zijn wat specifieke maatregelen die je zou moeten hebben..
Als je bijvoorbeeld de IJsselkade in Kampen, vergt dat de dynamiek, dat er vaak aan beide kanten van IJssel activiteiten zijn. Dus heb je daar een groot evenementen terrein dus is het handig om dan ook je risico analyse op te delen in vakken..

Dus maak je een plan voor bij het water, en zorg daar voor varende eenheid, met goede incident communicatie, zorg voor overname plekken voor de reguliere hulpdiensten.  Soms is een aanlegsteiger buiten het feest gewoel een geschiktere locatie voor de overdracht..

Als je bovenstaande formule toepast krijg je in totaal 20 incidenten, waarvan 2 mogelijk voor ambulance vervoer in aanmerking komen (T1/T2)
Echter als er een aanvaring is met de boten kan de impact veel groter zijn. Dus moet je ook een opschalingsplan hebben.

Ik zou even zeggen, minimaal 1 liefst 2 reddingsboten in water, Op de kade kant 1 post permanent bezet met twee hulpverleners en communicatie
plus minimaal 4 mensen die in het gebied lopen.., gesteld even dat de rest karakter heeft van een grotere braderie..
Dus je krijgt 3 mensen per boot, Let op allemaal boven de 18 jaar !!
Twee op de post
plus vier lopend door het evenement terrein (beetje afhankelijk van de grote van het evenementen terrein.
En natuurlijk eventuele aflossing en logisitiek..
En op de rondvaart boten is natuurlijk de schipper verantwoordelijk dat de hulpverlening op zijn boot geregeld is. En dat hij assistentie kan krijgen op de boot van de reddingsboten,

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 5 april 2006, 18:47:36

Ik hoor het graag.

Ik zou even contact opnemen methet GHOR buro, die adviseren de gemeente, wellicht komt er een ambu standby of ze sturen de Sigma in het teken van een uitje met gelijk teambuilding en Pr als doel.
ik zouhet in ieder geval niet zelf in mijn eentje gaan uitvinden
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 5 april 2006, 18:53:55
Ik zou even contact opnemen methet GHOR buro, die adviseren de gemeente, wellicht komt er een ambu standby of ze sturen de Sigma in het teken van een uitje met gelijk teambuilding en Pr als doel.
ik zouhet in ieder geval niet zelf in mijn eentje gaan uitvinden

Indien er 20.000 bezoekers zijn moet staat er in de vergunning van de organisator ook de eisen die de GHOR vermeld.