Gezeur aan telefoon (112, politie)

Auteur Topic: Gezeur aan telefoon (112, politie)  (gelezen 6616 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 5 april 2006, 14:09:45
Ik moest afgelopen zondag van mijn woonplaats (Zuid Limburg) naar 'n plaatje in Noord Limburg, en die route voerd je over de N274 die ook 'n klein stukje door Duitsland loopt.

Toen ik nog maar pas de laatste plaats in Z. Limburg uit was en dus met 80 (100  :-X) km/h over die N274 reed moesten we ineens allemaal vol in de remmen want d'r was ergens een varken losgebroken en dat rende nu heen en weer over de rijbaan.

Aangezien het andere verkeer er geen aandacht aan besteedde en weer door reed toen ze de kans kregen ben ik maar gestopt om 112 te bellen, aangezien 't toch best 'n gevaarlijke situatie was.

Maar om nou te zeggen dat dat 112 gesprek soepel verliep en er snel hulp kwam....  >:(

Ik belde met m'n gsm dus ik kreeg die landelijke centrale eraan, en vroeg om Politie Zuid Limburg.
"Waarom?" werd er eerst gevraagd, nou  goed, ik dus uitgelegd, "drukke 80 km/h weg, varkentje dat heen er weer over rijbaan rent, gevaarlijk bla bla".

Toen werd ik doorverbonden en kreeg ik politie Limburg zuid aan de lijn, zelfde verhaal weer "drukke 80 km/h weg, varkentje dat heen er weer over rijbaan rent, gevaarlijk bla bla".

Toen wilden ze weten waar ik stond, "nou langs de N274 dus"  ,"jaaa, maar in welke plaatst staat u?" "ik sta ergens langs de N274 tussen Brussum en Koningsbosch, en ik heb nog maar pas Brussum verlaten.

"Hmmm, nou volgens mij is dat voor onze collega's van noord, helaas kan ik u niet doorverbinden dus u moet even opnieuw 112 bellen"

Goed, dus dan bel je opnieuw 112 en dan krijg je natuurlijk een andere centralist aan de lijn, die vertel je dat je net ook al heb gebeld maar 't andere korps moet hebben maar uiteraard wil zij eerst ook uitgebreid weten waarom.
Als je dan zegt dat je dat net aan haar collega heb uitgelegd en dat je toch wel graag snel iemand van politie Limburg noord aan de lijn wilt hebben omdat er voor je neus al bijna 4 ongevallen zijn gebeurd wordt ze nog boos ook en weigerd door te verbinden zonder reden  >:(

Dus gauw 'n paar woorden gezegt (varken, n274, gevaarlijk) en dat ik al lang aan de lijn was, en toen werd ik eindelijk doorverbonden met politie limburg noord.

Dus daar weer opnieuw de situatie uitgelegd, zegt die clown me dat ik Limburg Zuid moet hebben  :-X

Ik uitgelegd dat ik die net aan de lijn gehad heb en van hun naar noord moest bellen, en toen was het even stil. "Ow wacht eens, daar zit ook nog 'n stukje duitsland bij he, ik denk dat het voor onze duitse collega's is, dus dan moet je die even bellen"

En ondertussen gebeurd er weer bijna 'n fikse kop-staart botsing omdat dat beest nog steeds heen en weer reed en beide korpsen vertikken een auto te sturen.  :-X

Ben toen echt kwaad geworden en heb gezegd dat ze NU een auto moesten sturen, en dat het me niet uitmaakte of die van Zuid, Noord of de polizei was, maar dat het ontzettend gevaarlijk was zo en al veelste lang duurde en dat ik echt niet nog een ander korps, en zeker geen duits korps ging bellen en dat het nu hun verantwoordelijkheid was als er iets gebeurde!"

"hmm ja, ik zal 's kijken of we iets die kant op krijgen dan"

Is het nu zo moeilijk om gewoon een beetje mee te werken en 'n voertuig te sturen als er een gevaarlijke situatie is ???

Geen wonder dat al die andere mensen doorreden en geen zin hadden om 112 te bellen, 'k geef ze geen ongelijk  :-X




Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2006, 14:46:11
Ik heb deze winter tijdens een zeeeeer hevige en ijskoude hagel- en regenbui op de A13 op het grondgebied (en verzorgingsgebied) van de regpol Rijnmond het volgende meegemaakt:

Ik rij (spreekwoordelijk) tegen een aanrijding 2 personenauto's kop-staart op rijstrook 1 (linker rijstrook) aan. Ik stop op veilige afstand erachter (er werd file gereden omdat het nog aan het eind van de spits was) en zet mijn prive-auto met gevarenlichten en mistachterlicht op rijstrook 1 met de voorwielen naar links. Ik bel 112, stap uit, trek hesje aan (erg lastig met windkracht 8 terwijl je een gsm aan je oor houdt) en begin het verkeer te regelen middels een maglite met oranje kegel erop (van rijstrook 1 naar rijstrook 2 laten invoegen). Ik meld aan de 112-centrale dat ik de politie Rijnmond nodig heb; hoef niet uit te leggen waarom en word doorverbonden. Ik heb serieus 10 minuten aan de lijn gehangen bij Rijnmond (was een hele drukke avond, dat wist ik, vandaar dat ik niet eerder heb opgehangen). Na 10 minuten opgehangen en weer 112 gebeld en gevraagd naar het KLPD. Toen werd er gevraagd waar ik stond (ivm verzorgingsgebied KLPD). Ik vertelde dat ik op Rijnmonds grondgebied (met hectometerpaaltje) stond op de A13 maar dat Rijnmond niet opnam en dat ik met spoed een rood kruis nodig had op rijstrook 1. Ik word doorverbonden met het KLPD. Daar wordt na 5 minuten al opgenomen, waarna ik vertel waar ik sta en wat ik nodig heb. Vrouw van het KLPD zegt vervolgens "dat is grondgebied van Rijnmond, ik ga u terugzetten naar de centrale". Ik kon nog net op tijd gillen dat ze dat niet moest doen en dat ik daar superlink stond en dat ik met grote spoed dat rode kruis erin wou hebben. Vervolgens een hoop gemormel aan de andere kant van de lijn, waarna mevrouw de zeer slimme en relevante vraag stelt wie ik ben. Ik herhaal mijn naam en zeg nogmaals dat ik echt link sta en dat ik niet voor mijn sokken gereden wil worden. Vervolgens vraagt ze WEER wie ik ben. Ik raak ernstig geirriteerd en roep voor de derde keer mijn naam. Vraagt ze: Waar bent u van? Ik: "Pardon? Waar gaat dit over? Komt dat kruis er nou nog in of niet?" Vraagt zij (geirriteerd) voor de tigde keer waar ik van ben, waarom ik een rood kruis wil. Ik roep wederom dat ik een rood kruis wil vanwege een aanrijding op rijstrook 1 (met hectometerpaal erbij) en ik roep (net als in eerste instantie bij de 112-centrale) mijn functie. Op dat moment zegt ze heel rustig: "Oh, dan snap ik het, ja, u moet begrijpen dat we niet zomaar een rood kruis kunnen plaatsen op verzoek van een burger, dat doen we alleen op verzoek van collega's". Ik kon me nog maar net inhouden om niet te gaan schelden!!! Ik heb haar gevraagd naar haar dienstnummer en dringend verzocht met grote spoed dat rode kruis te plaatsen. Ze was verbaasd dat ik gepikeerd was. Heb haar bedankt voor haar flexibele houding en gezegd dat haar chef wel blij zal zijn dat ze zich zo goed aan de richtlijnen houdt.... Ik snap heus wel dat als er gebeld wordt door weet ik veel wie, er niet zomaar een rood kruis geplaatst wordt. Maar als je exact de locatie doorgeeft (terwijl het verkeer langs je heen raast en dat ook door de telefoon te horen moet zijn) denk ik dat je toch wel iets minder strak vast mag houden aan je beleid........ bleugh! Tot zover mijn rede, dank. ;)
greetz,  Enrique


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2006, 15:50:14
Naar aanleiding van deze 2 verhalen zou ik toch mogen hopen dat IEMAND in de betreffende dienstkring (centralisten of bekend mét) dit soort voorvallen openbaar maakt om iets te bewerkstelligen aan betere dienstverlening, al was het alleen maar een bewustwording van meedenkenden op en langs de weg!

In de luchtvaart zijn precies DIT soort verhalen/ervaringen aanleiding voor publicaties onder het mom van "Naar aanleiding van een recent voorval" met tot doel om een algemene bewustwording van hoe het anders/beter kan te bereiken.
Het openbreken van zaken die je NIET bestempeld als FOUT maar KAN BETER worden vaak beter opgepakt door ze uit te lichten.

Nice stories gents....


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2006, 18:59:23
Ik heb deze winter tijdens een zeeeeer hevige en ijskoude hagel- en regenbui op de A13 op het grondgebied (en verzorgingsgebied) van de regpol Rijnmond het volgende meegemaakt:

Heel verhaal.
Maar waarom stel jij je lijf en leden beschikbaar voor deze niet ongevaarlijke taak?
Ik kan me voorstellen dat jouw auto en jijzelf niet minder gevaarlijk 'staan' dan de aanrijding zelf.
Daarnaast werd er al file gereden, dus een echte gevaarzetting was er wellicht niet eens.

Ik zou persoonlijk wel uitkijken om op de snelweg taken op me te nemen, waar ik feitelijk geen middelen, vaardigheden en bevoegdheden voor heb.
Ik zou het uiteraard wel melden, maar om zelf te gaan acteren...Zou niet weten wat de verzekering zegt als JOUW auto in de poeier wordt gereden.
"U behoorde daar helemaal niet te staan!" Zou de verzekering kunnen gaan zeggen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 5 april 2006, 19:09:42
Heel verhaal.
Maar waarom stel jij je lijf en leden beschikbaar voor deze niet ongevaarlijke taak?
Ik kan me voorstellen dat jouw auto en jijzelf niet minder gevaarlijk 'staan' dan de aanrijding zelf.
Daarnaast werd er al file gereden, dus een echte gevaarzetting was er wellicht niet eens.

Ik zou persoonlijk wel uitkijken om op de snelweg taken op me te nemen, waar ik feitelijk geen middelen, vaardigheden en bevoegdheden voor heb.
Ik zou het uiteraard wel melden, maar om zelf te gaan acteren...Zou niet weten wat de verzekering zegt als JOUW auto in de poeier wordt gereden.
"U behoorde daar helemaal niet te staan!" Zou de verzekering kunnen gaan zeggen.

Ik denk dat iederéén zijn eigen afweging moet maken! Ik zelf heb het ook al een keer gedaan! Als ze nog 120 rijden doe ik het natuurlijk ook niet...  ;)
Iedere situatie is weer anders en je zal per situatie de afweging moeten maken. Een auto is trouwens ook maar een (kostbaar ;)) 'ding'. Daar maak ik me op dat moment echt niet druk over!! ;)

Maar laten we niet verzanden in een duscussie of je dat wel of niet moet doen (of open daarover een andere topic  ;)) en laten we vooral, voor de helderheid, doorgaan over de 112 centrale en afhandeling van meldingen  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 5 april 2006, 19:13:14
Mijn ervaringen met 112 meldingen via de mobiele telefoon zijn alleen maar positief geweest! Kort en bondig de telefoniste van de KLPD vertellen welke regio je moet hebben (geen verdere uitleg geven  ;)) en daarna wordt de telefoon door de regio meestal binnen 5 seconden opgenomen. ;D


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 5 april 2006, 19:14:55
Ik zou persoonlijk wel uitkijken om op de snelweg taken op me te nemen, waar ik feitelijk geen middelen, vaardigheden en bevoegdheden voor heb.

Ik heb het idee dat Enrique in ieder geval wel wat vaardigheden en middelen heeft, hij lijkt in ieder geval goed op de hoogte te zijn van de procedures van IM (hij moet dan trouwens ook weten dat het aanvragen van een kruis een nogal heikel punt is... ;)). Persoonlijk had ik al veel eerder geroepen wat mijn functie is om het een en ander wat sneller en soepeler te laten verlopen, uit zijn verhaal blijkt dat zodra hij zijn functie riep dat dat kruis ineens wel kon.

En gelukkig kan het ook anders. Een paar jaar terug was ik er getuige van hoe een man kennelijk van plan was om rijbaan drie op te wandelen op de A2 bij Vianen teneinde het deksel op te rapen van zijn skikoffer. Ik vond dat niet zo'n heel erg goed plan en heb gelijk gebeld naar het 0900 nummer (niet eens 112). Ik legde het verhaal snel uit (ik was inmiddels al voorbij het incident dus zelf stoppen had ook geen zin meer) en werd gelijk doorgeschekeld naar de meldkamer die "online" een auto die kant op stuurde. Zo kan het dus ook!


Florian van Hunnik

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 5 april 2006, 20:13:21
Ik belde met m'n gsm dus ik kreeg die landelijke centrale eraan, en vroeg om Politie Zuid Limburg.
"Waarom?" werd er eerst gevraagd, nou  goed, ik dus uitgelegd, "drukke 80 km/h weg, varkentje dat heen er weer over rijbaan rent, gevaarlijk bla bla".

Vreemd. Dit is zeker niet de procedure. Een 112-centralist zal nooit vragen waarom je een hulpdienst wil spreken. Uitlsuitend welke hulpdienst, en waar. De centralist kan natuurlijk wel advies geven bij het doorverbinden met een bepaalde hulpdienst, als je daar als beller niet zeker van bent.
Ik zou dit voorval zeker melden bij de het Korps Landelijke Politie Diensten te Driebergen, omdat in ieder geval deze gang van zaken met betrekking tot de 112 alarmcentrale niet gewenst is (en ook niet volgens de procedure).


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2006, 07:57:26
Ik snap Rolf wel; maar inderdaad dat is voor mij iedere keer een afweging van de gevaarszetting. Natuurlijk loop je altijd een risico en ik raad het ook niemand aan om te doen. Voor mij was dat moment redengevend dat er nog wel file werd gereden, maar steeds minder (einde spits), dat het zicht slecht was, dat de personen nog in de voertuigen zaten (ik wist dus niet of ze gewond waren; later bleek 1 persoon met hartklachten in het voorste voertuig te zitten) en dat de betrokken voertuigen onverlicht (kapot) op rijstrook 1 stonden. Op dat moment heb ik die afweging gemaakt. En natuurlijk is het zo (net als Palmpie zegt) dat als ik niet veilig en tijdig zou kunnen stoppen, ik natuurlijk doorrij en al rijdend melding maak.

Over dat verzekeringsverhaal heb ik ook wel eens nagedacht, maar ik denk (en hoop het nooit nodig te hebben) dat ik wel een goed verhaal heb als het zou gebeuren (voorzover je het dan nog na kan vertellen...). Er bestaat nl. ook nog zoiets als hulp verlenen aan hulpbehoevenden en juist handelen om schade te voorkomen. Zou ik er nou lekker achter gaan staan, onverlicht, en in de auto blijven zitten, vind ik het een ander verhaal ;). Wat er verder ook van zij, het zit gewoon niet in mijn persoon om mensen die (mogelijk) hulp nodig hebben, te laten zitten als ik (met in achtneming van mijn eigen veiligheid) hulp KAN verlenen. Dat gebeurt m.i. al veel te vaak in de samenleving (klinkt wel erg heilig dit; niet zo bedoeld.... ;D )

Enne.... ik had mijn functie al eerder geroepen hoor, maar kennelijk had mevrouw dat niet verstaan (kan ik me voorstellen gelet op de wind en het verkeer)... :) En over dat rode kruis; ik heb regelmatig bij een regiokorps een rood kruis aangevraagd (no problemo) en dit was mijn eerste keer bij het KLPD (iets minder no problemo...).

Maarre....inderdaad maar effe terug on topic (sorry moderators) ;)

Overigens, in het grootste deel van de keren dat ik 112 heb gebeld, ging het wel goed hoor, inderdaad kort de dienst en de regio zeggen en binnen no time rol je binnen bij de gewenste meldkamer. Heb het trouwens ook wel eens meegemaakt, dat ik werd doorverbonden en dat gelijk de verbinding werd verbroken....sta je ook gek te kijken!
greetz,  Enrique


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #9 Gepost op: 6 april 2006, 08:22:13

Enne.... ik had mijn functie al eerder geroepen hoor,...

Ehm, roep die functie hier dan nog eens, want ik ken je niet :)