Gezeur aan telefoon (112, politie)

Auteur Topic: Gezeur aan telefoon (112, politie)  (gelezen 6625 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

ltdoka

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 6 april 2006, 08:58:55
Ik zie het punt van het hier melden van een functie niet....

Dat het anders.... heel anders kan weet ik ook, een jaar of 13 geleden (112 en dergelijke bestonden nog niet eens) reed ik op de A7 thv Purmerend achter een ladderzatte automobilist, mobiele telefoon had nagenoeg niemand, gelukkig had ik een "bakkie" en melde me in een gesprek op een bepaald kanaal daar werd alles stilgelegd, de politie gebelt en (toevallig een mobielescanner in de wagen) toen heb ik een staaltje communicatie mee gemaakt die schijnbaar alleen vroeger kon.

De persoon aan de andere kant van "de bak" belde meldkamer Alkmaar en melde het voorval en ook dat ik 27 Mc en scanner aan boord had, Alkmaar roept een wagen op in de omgeving van Hoorn en meld het voorval ook zij geven door dat ik ben voorzien van een scanner, Alkmaar roept mij of ik de kentekens kan door geven zowel van de dronkenlap als van mezelf, ik geef via de bak de kentekens en die worden door gebelt naar Alkmaar en vervolgens weer doorgegeven aan de aanrijdende politiewagen. Dan komen de vragen (waar zit je hoe hard rijden jullie e.d.) direct van de politiewagen op de scanner naar mij toe, ik wordt aangeroepen op het kenteken van mijn auto, (die auto op de A7 met kenteken GP-85-RB, later afgekort tot GP-85) ik geef via de bak weer de gevraagde info, die weer doorgebeld wordt naar Alkmaar (Alkmaar belde overigens de telefonische melder terug, hoe netjes) dit heeft zich tot Den Oever afgespeeld waar ik de A7 wilde verlaten omdat ik ook naar bedje wilde, de aanrijdende wagen was er echter nog niet maar zat volgens de Hm paaltje nog een kilimoter of 3 achter me.
Verzoek was dan ook om de A7 niet te verlaten maar de afsluitdijk op te rijden aan dat verzoek heb ik voldaan en enige minuten later was daar de politiewagen ook, dronkenlap aan de kant gezet. Toen de heren de deur van het voertuig openden rolde de bestuurder ladderzat zo de A7 op. Men kwam nog even persoonlijk bedanken.
Later heb ik begrepen dat de man 4x de hoeveelheid alcohol had gebruikt.

Nu zullen bekenden denken dat er tussen Purmerend en de afsluitdijk een aardige afstand zit, dit klopt maar bedenk je daarbij ook dat we niet de meest praktische manier van communicatie hanteerden en dat er doordat de antwoorden van mij over drieschijven liepen wel eens wat mis ging, gelukkig kon dat door de aanwezige scanner wel direct worden hersteld maar daar gaat even wat reactie tijd overheen.

Dit verhaaltje even ter illustratie hoe het ook kan (of beter kon want tegenwoordig zijn er meer mobieltjes dan inwoners in dit land)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 6 april 2006, 16:59:12
Ja Enrique zit bij een onderdeel van de Politie Rijnmond, maar welke...........

Dat blijft een raadsel al heb ik wel een vermoeden.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Karim

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 6 april 2006, 17:06:59
Vreemd. Dit is zeker niet de procedure. Een 112-centralist zal nooit vragen waarom je een hulpdienst wil spreken. Uitlsuitend welke hulpdienst, en waar. De centralist kan natuurlijk wel advies geven bij het doorverbinden met een bepaalde hulpdienst, als je daar als beller niet zeker van bent.
Ik zou dit voorval zeker melden bij de het Korps Landelijke Politie Diensten te Driebergen, omdat in ieder geval deze gang van zaken met betrekking tot de 112 alarmcentrale niet gewenst is (en ook niet volgens de procedure).


Ik vond 't ook erg irritant ja, maar dacht dat 't misschien een of andere nieuwe regel was.

Ik heb in't verleden wel 's vaker met de gsm 112 gebeld voor politie (zwaar bezopen automobilist voor me, ongeval e.d.) en destijds nooit problemen gehad. Ook niet als de bijv. de brandweer nodig had, hoefde maar een plaatsnaam te noemen en werd doorverbonden met de lokale AC.
Van de CPA heb ik uiteraard 't direct nummer dus dat gaat via die centrale om.


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 april 2006, 00:23:45
En is men daar dan wel gelukkig mee als men ze voor een alarmering via een rechtstreeks nummer belt? Volgens mij gaat dat niet dan via de reguliere alarmlijn, hetgeen betekent dat het gesprek niet opgenomen wordt. Mochten er later problemen zijn, zoals een ambulance die naar een verkeerde plek rijdt/gestuurd wordt, of veel te laat ter plaatse komt, dan is er op band namelijk niets terug te vinden. Ik kan mij voorstellen dat men van bovenaf bezwaar tegen een dergelijke werkwijze heeft, dit met betrekking tot een eventuele aansprakelijkheidstelling.

Heb nooit commentaar d'r over gehad, maar wellicht speelt 't ook mee dat ik enkele centralisten daar persoonlijk ken.

Overigens heb ik dat direct nummer ook altijd gebruikt tijdens m'n werkzaamheden op de HAP als we 'n ambu nodig hadden en tijdens mijn stages in het ziekenhuis als ik een B-ritje wilde aanvragen.

Maar volgens mij worden die gesprekken ook gewoon opgenomen.


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #14 Gepost op: 7 april 2006, 06:58:15
...hetgeen betekent dat het gesprek niet opgenomen wordt.

Dit is niet juist.
De voicelogging vindt plaats op werkplekniveau.
Alle gesprekken worden opgenomen, ongeacht de routering die een gesprek geeft gehad.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #15 Gepost op: 7 april 2006, 07:51:08
Ja Enrique zit bij een onderdeel van de Politie Rijnmond, maar welke...........

Dat blijft een raadsel al heb ik wel een vermoeden.

gr,

Paul

Neu neu, niet correct..... ;D
greetz,  Enrique


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #16 Gepost op: 7 april 2006, 12:45:06
Neu neu, niet correct..... ;D

Of in ieder geval bij een andere tak van dienst binnen het hulpverleningsketen.

gr,

Paul
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #17 Gepost op: 7 april 2006, 13:26:17
Of in ieder geval bij een andere tak van dienst binnen het hulpverleningsketen.

gr,

Paul

Laten we zeggen dat hij een "overloper" is ;D

Ik heb trouwens enkel goeie ervaringen met het bellen van 112 ;) Snel en kort :)


SARwacht

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 209
  • Hulpverlening is MIJN ding!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 7 april 2006, 15:54:58
Ja naar Haaglanden  :-X oeps

Ok ok .
Centralist Politie Meldkamer eenheid Rotterdam Verbindings-coördinator Ouddorpse Reddingsbrigade. Strandwacht ORB Ouddorp


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 8 april 2006, 00:06:05
Neu neu, niet correct..... ;D

Gokje... AIVD??  ;) t blijft namelijk wel erg geheim....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod