Ik zie het punt van het hier melden van een functie niet....
Dat het anders.... heel anders kan weet ik ook, een jaar of 13 geleden (112 en dergelijke bestonden nog niet eens) reed ik op de A7 thv Purmerend achter een ladderzatte automobilist, mobiele telefoon had nagenoeg niemand, gelukkig had ik een "bakkie" en melde me in een gesprek op een bepaald kanaal daar werd alles stilgelegd, de politie gebelt en (toevallig een mobielescanner in de wagen) toen heb ik een staaltje communicatie mee gemaakt die schijnbaar alleen vroeger kon.
De persoon aan de andere kant van "de bak" belde meldkamer Alkmaar en melde het voorval en ook dat ik 27 Mc en scanner aan boord had, Alkmaar roept een wagen op in de omgeving van Hoorn en meld het voorval ook zij geven door dat ik ben voorzien van een scanner, Alkmaar roept mij of ik de kentekens kan door geven zowel van de dronkenlap als van mezelf, ik geef via de bak de kentekens en die worden door gebelt naar Alkmaar en vervolgens weer doorgegeven aan de aanrijdende politiewagen. Dan komen de vragen (waar zit je hoe hard rijden jullie e.d.) direct van de politiewagen op de scanner naar mij toe, ik wordt aangeroepen op het kenteken van mijn auto, (die auto op de A7 met kenteken GP-85-RB, later afgekort tot GP-85) ik geef via de bak weer de gevraagde info, die weer doorgebeld wordt naar Alkmaar (Alkmaar belde overigens de telefonische melder terug, hoe netjes) dit heeft zich tot Den Oever afgespeeld waar ik de A7 wilde verlaten omdat ik ook naar bedje wilde, de aanrijdende wagen was er echter nog niet maar zat volgens de Hm paaltje nog een kilimoter of 3 achter me.
Verzoek was dan ook om de A7 niet te verlaten maar de afsluitdijk op te rijden aan dat verzoek heb ik voldaan en enige minuten later was daar de politiewagen ook, dronkenlap aan de kant gezet. Toen de heren de deur van het voertuig openden rolde de bestuurder ladderzat zo de A7 op. Men kwam nog even persoonlijk bedanken.
Later heb ik begrepen dat de man 4x de hoeveelheid alcohol had gebruikt.
Nu zullen bekenden denken dat er tussen Purmerend en de afsluitdijk een aardige afstand zit, dit klopt maar bedenk je daarbij ook dat we niet de meest praktische manier van communicatie hanteerden en dat er doordat de antwoorden van mij over drieschijven liepen wel eens wat mis ging, gelukkig kon dat door de aanwezige scanner wel direct worden hersteld maar daar gaat even wat reactie tijd overheen.
Dit verhaaltje even ter illustratie hoe het ook kan (of beter kon want tegenwoordig zijn er meer mobieltjes dan inwoners in dit land)