Wat te doen bij een schotwond?

Auteur Topic: Wat te doen bij een schotwond?  (gelezen 24402 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

AMD

• Gast
Gepost op: 5 april 2006, 17:23:49
:) beste paasverleners

iemand met een schotwond heeft als het ware een explosie in zijn lichaam gehad. Maar wat kun je nu het beste doen ALS je iemand treft met een schotwond. ik denk persoonlijk aan: denk aan je eigen veiligheid. en stel de vitale functies veilig en bel ambu.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #1 Gepost op: 5 april 2006, 18:35:08
Ehrm, waarom een explosie in zijn lichaam? De kogel heeft een tunnel gegraven, helaas zijn de kogels tegenwoordig zo dat ze vaak vervormen als ze het lichaam binnenkomen en zo extra veel schade aanrichten.
Wat je kunt kunt doen: politie en ambu, bloeding stelpen en hopen dat die ambu er heel vlot is. Pas bij een kogel in de borst op voor een klaplong.
Arts  www.alphalog.nl

martin vermeer

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2006, 19:35:18
:) beste paasverleners

iemand met een schotwond heeft als het ware een explosie in zijn lichaam gehad. Maar wat kun je nu het beste doen ALS je iemand treft met een schotwond. ik denk persoonlijk aan: denk aan je eigen veiligheid. en stel de vitale functies veilig en bel ambu.

Ik denk dat dit het enige is wat je kunt doen. Eerst ABC controle en melden, daarna zou ik de wond afdekken en op de Ambu wachten, terwijl ik nog steeds de vitale functies controleer.

Vraag aan Delta: Is het alleen bij een zuigende borstwond dat je moet oppassen voor een pneumo-thorax of kan dit ook via de rug ::).

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2006, 23:24:55
Vrijwel zeker is de kogel er aan de achterkant uit gekomen (exit wound) omdat longweefsel niet zo veel tegenhoudt. Beide gaten zorgen ervoor dat een spanningspneu vrijwel uitgesloten is en er een 'gewone' hemopneumothorax (http://medical-dictionary.thefreedictionary.com/hemopneumothorax) is.
Arts  www.alphalog.nl

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2006, 02:27:54
Maar waarom wordt er voornamelijk gedacht aan ''klaplong'' (pneumothorax)??? Er zijn nog legio andere aandoeningen die door een schot kunnen worden veroorzaakt, buiktrauma, lever, nieren, darmen, milt, etc, forse hartschade, asystolie, EMD, etc etc.

enne bij een schampschot?... :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

• Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #5 Gepost op: 6 april 2006, 06:56:09
Vrijwel zeker is de kogel er aan de achterkant uit gekomen (exit wound) omdat longweefsel niet zo veel tegenhoudt.

Wel een redenatie die ik gevaarlijk vind hoor... ::)
In het meest gunstigste geval misschien ja, maar wat te denken als de baan van het schot nou eens niet recht op het lichaam
was gericht.
En zoals reeds vermeld, de kogels kunnen ernstig vervormen, daarmee zal ook zeker de baan van de kogel veranderen bij
binnedringen van het lichaam.  :-\
Ik denk dat dit (een schietpartij) voor de "reguliere" ehbo-ér al dusdanig impact  :o zal hebben dat hij 'genoeg' heeft aan het
afdekken van de wond en het veilig stellen van de ABC.  ::)

spanningspneu / klaplong / 'gewone' hemopneumothorax  dat staat allemaal niet in het OK boekje hoor
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #6 Gepost op: 6 april 2006, 08:49:07
Maar waarom wordt er voornamelijk gedacht aan ''klaplong'' (pneumothorax)??? Er zijn nog legio andere aandoeningen die door een schot kunnen worden veroorzaakt, buiktrauma, lever, nieren, darmen, milt, etc, forse hartschade, asystolie, EMD, etc etc.

enne bij een schampschot?... :)
Omdat ik specifiek antwoord geef op de klaplongvraag, en dat zo'n beetje het enige is waar je als ehbo-er nog rekening mee kunt houden. Of wil je op straat een bloedende milt eruit halen?

Ik denk dat dit (een schietpartij) voor de "reguliere" ehbo-ér al dusdanig impact  :o zal hebben dat hij 'genoeg' heeft aan het
afdekken van de wond en het veilig stellen van de ABC.  ::)
Daarom heb ik ook liever niet dat ze denken aan de mogelijke baan van een wegketsende kogel en gewoon een bloeding tamponeren, rekeninghoudend met een klaplong.

spanningspneu / klaplong / 'gewone' hemopneumothorax  dat staat allemaal niet in het OK boekje hoor
Ben ik even blij dat het OK niet het wetboek van de ehbo is, ik steeds minder met het OK van doen heb en er fora als deze zijn om je kennis een beetje op te krikken.
Arts  www.alphalog.nl

AMD

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 6 april 2006, 12:09:09
bedankt jongens precies wat ik dacht fijne pasen. ;)

helm

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 6 april 2006, 17:49:25
spanningspneu / klaplong / 'gewone' hemopneumothorax  dat staat allemaal niet in het OK boekje hoor

Dus?

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 7 april 2006, 19:07:57
Ik was met een beknelde vinger op de SEH geweest. Ondanks de kunde en inschattingsvermogen van de pleeg die in eerste instantie geen foto liet maken, bleek later op de alsnog gemaakte foto, dat het toch en botbreukje betrof.
 Ik had mijn werk goed gedaan, de SEH pleeg heeft haar werk goed gedaan, de arts heeft haar werk gooed gedaan en samen hebben er voor gezorgd dat de juiste behandeling is gegeven.