Incidentele en georganiseerde EH

Auteur Topic: Incidentele en georganiseerde EH  (gelezen 7312 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2006, 00:45:31
Je kunt en mag de vergelijking tussen jou en de gemiddelde EHV'er niet op deze manier maken. De grootste valkuil vormt  namenlijk de aanname dat geintersseerd zijn gelijk is aan steeds meer diepgang willen. Vaak klopt dat wel, maar is lang niet altijd waar.

Als je bij thuiskomst vraagt wat we gaan eten, dan verwacht je een mondelinge versie van de menukaart.
Als je, volgens jou, echt geinteresseerd bent, dan wil je niet alleen weten welke gerechten opgediend worden, maar ook de exacte kooktijden, chemische analyses droge stof bepalingen en kiemgetallen van het vlees om maar eens iets te noemen.

Dat is ook het verschil tussen mijn passie (vind ik) en zijn obsessie (vindt mijn vrouw)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 19 mei 2006, 08:14:54
Je kunt en mag de vergelijking tussen jou en de gemiddelde EHV'er niet op deze manier maken. De grootste valkuil vormt  namenlijk de aanname dat geintersseerd zijn gelijk is aan steeds meer diepgang willen. Vaak klopt dat wel, maar is lang niet altijd waar.
Als je bij thuiskomst vraagt wat we gaan eten, dan verwacht je een mondelinge versie van de menukaart.
Als je, volgens jou, echt geinteresseerd bent, dan wil je niet alleen weten welke gerechten opgediend worden, maar ook de exacte kooktijden, chemische analyses droge stof bepalingen en kiemgetallen van het vlees om maar eens iets te noemen.
Dat is ook het verschil tussen mijn passie (vind ik) en zijn obsessie (vindt mijn vrouw)

Ik denk dat je voorbeeld niet illustratief is voor de situatie op het forum, wanneer je in bovenstaand "menu" voorbeeld keer op keer al die informatie te horen krijgt die je eigenlijk niet wilt horen, dan gaat dat inderdaad irriteren en wel omdat je bij deze mondelinge informatiestroom niet de kans hebt om zelf te bepalen welke informatie je tot je neemt en welke niet. Bij het forum is dat anders, je bepaalt zelf wat je leest en wat niet. Als je een parallel wil maken met een menukaart, dat stel ik voor op de voorkant het eenvoudige menu weer te geven en de achterkant te gebruiken voor de detailinfo. ben je daar niet in geinteresseerd, dan lees je die kant verder niet.
Wat ik ook aangeef is dat natuurlijk de eenvoudige versie op de voorkant altijd beschikbaar moet zijn.

Bij de reacties op dat forum is dat eigenlijk ook altijd het geval, zowel de basis als de verdieping wordt gegeven.
Vergelijk anders het forum met het een boek, de een is alleen geinteresseerd in de inleiding en de conclusie (of de 'management samenvatting'), de andere leest alle hoofdstukken, maar beiden kunnnen met het boek prima uit de voeten.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er tegen de extra informatie is zolang de basisinformatie ook (en eerst) gegeven wordt, misschien kun je dat eens nader toelichten ?


Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 19 mei 2006, 20:10:24
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er tegen de extra informatie is zolang de basisinformatie ook (en eerst) gegeven wordt, misschien kun je dat eens nader toelichten ?

Het is zelfs de bedoeling van de meeste vragenstellers dat er extra informatie gegeven wordt, maar dat is niet het punt.
Ik vind dat je met het geven van extra informatie uit moet blijven gaan dat de vragensteller het moet kunnen volgen.
Als ik er daarbij in slaag om een dialoog met de vragensteller aan te gaan, dan pas heb ik mijn doel bereikt het overdragen van kennis waar behoefte aan is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 27 juni 2006, 11:54:46
Wat is nu de conclusie ?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2006, 07:59:28
Wat is nu de conclusie ?

Goede vraag .......