@home maakt der weer een heel ander verhaal van..
Voorarrest Spanjaard verlengd
10 april 2006, 19:47 (2 reacties)
HAARLEM (ANP) - De rechter-commissaris van de rechtbank in Haarlem heeft maandag het voorarrest van een 32-jarige Spanjaard met veertien dagen verlengd. Dat heeft de Koninklijke Marechaussee maandag bevestigd.
De man werd vrijdagavond aangehouden nadat hij in een vliegtuig van Iberia zou hebben gedreigd het toestel te laten ontploffen. De piloot keerde het toestel dat op weg was naar Madrid direct om en landde op Schiphol.
Het gehele incident is volgens de advocaat van de Spanjaard, H. Jahae, te wijten aan een spraakverwarring. ,,Mijn cliënt is in het vliegtuig naast een mevrouw gaan zitten. Zij vond dat mijn cliënt zich nerveus gedroeg. Hij zat in plastic tasjes te graaien waarin cadeautjes zaten en veelvuldig op zijn horloge te kijken'', vertelt Jahae.
Rigoureus
,,Op het moment dat het vliegtuig klaar stond om op te stijgen heeft hij in het Spaans gezegd: 'daar gaan we'. De vrouw naast hem heeft dat uitgelegd als 'we gaan de lucht in'. Zij is daarop naar de purser gestapt, die de piloot heeft ingeschakeld. De piloot heeft besloten om de veiligheid voor alles te laten gaan en het vliegtuig rigoureus om te keren.''
De vrouw moet volgens Jahae nog een keer worden gehoord. ,,Ze is Spaanstalig en zou uit Latijns-Amerika komen. Ik hoop dat de rechter-commissaris de vrouw op zeer korte termijn zal horen, want mijn cliënt zit zeer ontdaan in de cel. Het is een zeer serieuze man.''
Madrid
Het toestel van Iberia was vrijdagmiddag met 165 passagiers aan boord op weg van Schiphol naar Madrid. Het toestel keerde daarop terug naar Schiphol, waar de marechaussee de Spanjaard aanhield. Met hulp van speurhonden werd het toestel doorzocht op de aanwezigheid van explosieven, maar die werden niet gevonden. Passagiers verlieten het toestel via de opblaasbare glijbanen bij de nooduitgangen en werden opgevangen in een afgesloten gedeelte van de luchthaven.
De rechtbank in Haarlem was maandagavond niet bereikbaar voor commentaar.