Een tijd geleden ben ik op mijn werk van de trap gevallen.
Ik ben toen een tijdje helemaal weg geweest, er is een ambulance bijgekomen. Ik weet er niet heel veel meer van, maar de uitkomst was dat het ambulance personeel het niet nodig vond om mij mee naar het ziekenhuis te nemen.
(Later bleek dat ik mijn neus had gebroken en een scheurtje in het bot boven mijn oog had en (natuurlijk) een hersenschudding)
Nu vraag ik mij af, wanneer neem je iemand mee naar het ziekenhuis? En waarom? En wanneer niet en waarom dan niet?
(Ik heb nu het gevoel dat het bij mij niet helemaal goed is gegaan, maar misschien zijn daar wel 'regels' voor)?
ja hoor daar zijn wel afspraken over, oa over het ''good practice'' gebeuren is er in het algemeen overeenstemming over wanneer een persoon wel of niet naar een ziekenhuis zou moeten voor controle of wanener een persoon ter plaatse kan blijven cq. naar huisats of advies huisarts op later moment krijgt.
Het kan altijd gebeuren dat bij een eerste odnerzoek geen letsel wordt waargenomen/gediagnostiseerd maar dat op een later moment wel pijn of letsel aan het licht komt en men dan dus alsnog hulp inroept.
De ambulancedienst laat meestal een copie van het ambulanceritformulier achter (dit in tegenstelling tot veel huisartsen)
Verder wordt het ritformulier ook in de administratie van de ambulancedienst opgenomen zoadat het later kan worden ingezien/nagezien.
Blind mensen naar een ziekenhuis sturen zonder relevantie indicatie van letsel of verdenking daarvan is niet zinvol. Als er later lichamelijke of psychische klachten optreden kan altijd alsnog hulp worden ingeroepen van huisarts, ambulance etc.
Heb je nog vragen opemrkingen of klachten over het onderzoek en zorg aan jou door het ambulanceteam dan kun je altijd contact opnemen met de desbetreffende ambulancedienst , evt. via de 112 centrale of huisarts.