Liftopsluiting, taak van brandweer of liftmonteur

Auteur Topic: Liftopsluiting, taak van brandweer of liftmonteur  (gelezen 9078 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippykone

  • liftmonteur/vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • werken op het hoogste niveau ;-)
Gepost op: 3 augustus 2011, 14:42:31
hallo,  

Ik ben zelf naast liftmonteur ook vrijwilliger bij de brandweer in barendrecht.
En vraag mij af of het niet beter is om liftopsluitingen over te laten aan de des betreffende liftmonteur.
Dit omdat ik soms situaties aan tref waarbij sommige mannen van de brandweer niet of nauwelijks weten waar ze mee bezig zijn en hierdoor de situatie alleen maar gevaarlijker kan worden.
Ik denk dat dat niet helemaal de opzet is.
Hiernaast ben ik van mening dat er hierdoor tijd bespaard wordt en besteed kan worden aan een evt. hogere prio.
Het probleem wat ook meespeeld dan is dat wij als liftmonteurs weer geen officiele status als hulpverlener hebben ( terwijl iedereen wel weet dat er vaak een oogje wordt dicht geknepen ) waardoor wij niet snel ter plaatse kunnen zijn.
Misschien een aandachtspuntje en misschien ook niet.
Ik vindt het wel een mooi discussie puntje ;D

Groeten
skippykone




Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2011, 14:53:01
Prima als een liftmonteur dat doet, maar het zal voor mij niet de eerste melding zijn waarbij mensen al meer dan een uur in de lift zitten........... ::)

In principe dus taak van de liftmonteur, behalve bij spoedklussen (paniek, onwelwordingen etc.). Overigens hoef je in veel gevallen de lift nog niet eens te tornen, is het gewoon een kwestie van deuren die niet meer open gaan. Lift b.d. zetten en de rest is voor de liftmonteur ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2011, 14:53:44
Liftopsluitingen is onderdeel van de basisleerstof, dus iedere brandweerman moet weten hoe dit werkt. Maar dan moet er natuurlijk wel herhaling/ervaring in zitten, anders verdwijnt de kennis.
Natuurlijk is het beter als een deskundige/monteur het oplost, maar er is vaak sprake van paniek/angst bij de opgesloten mensen en dan wordt het weer een hulpverleningstaak.
Na bevrijding hoort de lift vervolgens buiten bedijf gesteld te worden en moet de beheerder van het gebouw regelen dat er alsnog een monteur komt voordat de lift weer in gebruik genomen mag worden.

Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt om opgesloten te raken, nota bene op het werk (toen ik nog bij een gemeente werkte). Ik raakte niet in paniek, vond het eerder interessant om eens mee te maken.
Ik probeerde eerst de telefoon die er hing; geen verbinding. Toen het (nood?)luik in het plafond; op slot. Toen maar gewoon mijn collega's gebeld. Dat waren de lokale commandant en preventist die samen met de bode mij met de hand naar beneden getornt hebben.
Als brandweerman heb ik het ook maar 1 keer meegemaakt, daar was er geen eens een telefoon in de kooi en een hele oude bediening.
In beide gevallen kon er dus in 1e instantie helemaal geen monteur of wat ook gebeld worden, en dan kom je toch weer bij de brandweer uit.


skippykone

  • liftmonteur/vrijwillige brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • werken op het hoogste niveau ;-)
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2011, 14:59:18
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen alleen merk ik dat er bij steeds meer gemeentes niet meer door de brandweer uitgerukt wordt.
dit ivm de vele schade gevallen die bij sommige korpsen aardig hoog is  998765
Wat dat luik betreft dat is inderdaad een ontsnappingsluik maar dan voor de monteur in de schacht en niet bedoeld voor het bevrijden van personen uit de lift ivm evt valgevaar.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2011, 23:16:06
Citaat
dit ivm de vele schade gevallen die bij sommige korpsen aardig hoog is
Cursus gehad van een instructeur van het Lift instituut, een een mooi pasje gekregen. Met herhalingslessen in het oefenprogramma.
Ondertussen al veel ervaring met liften, en slechts enkele keren schade veroorzaakt, wanneer bijvoorbeeld: geen sleutel van de machinekamer in de schacht hangt. (slot geforceerd)  Door een defect de lift gevallen was en muurvast zat in de vang,(liftdeur geforceerd), en een hydraulische lift waar we de pompruimte nergens konden vinden. Via bovenzijde de mensen uit de kooi kunnen halen.
In al deze gevallen was er geen liftbedrijf bekend, kon wilde niet komen, had maar één monteur met een opkomst tijd van meer dan 1 uur etc.
Veel verhuurders vinden het goedkoper als bij een liftstoring de brandweer de mensen (gratis) uit de lift haalt, ipv van een liftmonteur tegen een duur storings uur tarief.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #5 Gepost op: 4 augustus 2011, 00:39:06
Bij de NS hebben wij allemaal een liftbevrijdingsinstructie gekregen om problemen meteen op te lossen. Wanneer de melding binnen komt word er meteen een monteur gebeld, maar aangezien die pas binnen 2 uur t.p. hoeft te zijn gaan wij er ook op af.

Mochten wij het niet voor elkaar krijgen word & wanneer de monteur niet binnen 10 min aanwezig is word de brandweer gebeld.

Dit meerdere keren meegemaakt dat de brandweer nodig was en meestal zonder schade. 1 x met schade en toen was de lift ook meteen een week buitendienst. Hadden ze het dak van de kooi helemaal opengeknipt omdat er geen andere optie meer was.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #6 Gepost op: 4 augustus 2011, 19:41:44
Als 10 minuten aanrijtijd verwacht wordt van een liftmonteur die er max. 2 uur over mag doen kun je beter meteen de brandweer bellen als NS zijnde...


Bengi

  • P-GLM
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2011, 20:08:34
Helemaal mee eens. Soms zijn ze in de buurt. Zeker in Arnhem, Zwolle en Utrecht ivm verbouwingen. Vandaar.
"de door mij gepubliceerde uitingen vertegenwoordigen uitsluitend mijn persoonlijke mening en niets meer dan dat"


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2011, 09:35:36
Dit hele gebeuren is toch niet alleen van toepassing bij liftopsluitingen? Ook bijvoorbeeld bij gas of Hoogspanning is de kennis van geschoolde monteurs beter dan de kennis van de brandweer. Het zou dé rede voor brandweer korpsen moeten zijn om kennis binnen te halen.

Uiteindelijk blijft de beheerder/eigenaar van de Lift, gas, hoogspanning, enz -installatie verantwoordelijk. Ik zou als ik de brandweerorganisatie was ook een dikke gepeperde rekening sturen als er een ondeugdelijke situatie aangetroffen wordt. 3-4 keer bij een instelling moeten komen omdat er mindervalide mensen in een lift vast zitten, zou ik zeker niet accepteren. Zeker als blijkt dat de monteur uit Den Haag naar Purmerend moet komen tijdens de avondspits.

Een verkeerd stukje bezuiniging van de gemeente zou ik dan zeggen.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2011, 12:11:28
Tja, persoonlijk vind ik de beste methode ook een monteur, maar gezien zijn lange aanrijdtijden is de brandweer toch een goede optie. Bij veel woningbouwverenigingen  met liften doen ook hun eigen TD aan liftopsluitingen verhelpen. Als brandweer krijg je toch volgens je leidraad oefenen minimaal 1 of 2 keer per jaar deze oefening te doen en dien de verschillende liften in je verzorgingsgebied daarbij ( naar mijn mening ) ook te bezoeken om de kennis op peil te houden. Verder dien je gewoon de duidelijke tornvoorschriften te volgen die in de machine kamer hangen op te volgen als je twijfelt. Dan kan het eigenlijk toch niet mis gaan. ?  :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid