Boswachters in Wallonië

Auteur Topic: Boswachters in Wallonië  (gelezen 10000 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 1 juni 2011, 23:55:52
Hier een foto van het vtg van de Amsterdamse boswachterij. Gemaakt door Jerommeke. Weet niet of het vtg nog steeds in dienst is.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=12238.msg727944#msg727944

Het voertuig is nog steeds in dienst bij de A'damse boswachterij. De boswachterij is echter al wel naar de opvolger aan het zoeken. Wat de status daarvan is weet ik niet.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 1 juni 2011, 23:58:17
Het voertuig is nog steeds in dienst bij de A'damse boswachterij. De boswachterij is echter al wel naar de opvolger aan het zoeken. Wat de status daarvan is weet ik niet.

Als jij zo goed op de hoogte ben, weet jij dan ook of ze nog bewapend zijn met de Walhter.

Zie ze 's-nachts wel eens rijden als ik zit te vissen. Alleen stoppen ze nooit, alleen de studenten van A'veen-Zuid controleren me weleens.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 2 juni 2011, 11:45:19
Ik weet ook dat een aantal boswachters (dit geld volgens mij voornamelijk voor
de grote gebieden in ten oosten en zuiden van de randstad) de beschikking hebben
over een geweer. Weet nu alleen niet wat voor type (zal geen MP 5 zijn gok ik zo 0098)

Is dit geen misbruik van het stop bord in de trend dat je politie gebruikt. Of heeft deze (of andere)
boswachter de bevoegdheid om als politie op te treden?

Indien de boswachter optreedt in de hoedanigheid van toezichthouder zegt de "regeling stilhoudingsvordering toezichthouders":

Citaat
Artikel 1
Een toezichthouder doet de vordering tot stilhouden, bedoeld in artikel 5:19, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op de navolgende wijze:

a. indien de toezichthouder tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door een stopteken, bestaande uit een in of aan de auto aangebrachte transparant waarin de aanduiding ’STOP’, al dan niet in combinatie met de aanduiding van de dienst waar de toezichthouders werkzaam is, in rode letters verlicht wordt;

Het gebruik van het woord 'Politie' is niet expliciet toegestaan. Handelen van de overheid dient op een wettige basis te berusten (het principe "niet verboden is toegestaan" gaat over het algemeen dus niet op), dus het gebruik van 'STOP-POLITIE' lijkt me wetstechnisch niet te kloppen. Bovendien is er ooit een brief van het college van procureurs-generaal geweest waarin het als (zeer) onwenselijk wordt bestempeld. Ik heb hier ook ooit een discussie over gelezen op dit (of een ander?) forum, waar men er niet echt uit kwam.

Persoonlijk begrijp ik enerzijds wel dat men de term politie wil gebruiken. Dat geeft toch wat meer overtuiging bij het geven van een stopteken. Of het wenselijk is, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Een wildgroei aan stopbordjes (toezicht, handhaving, controle, aid, boswachter, gemeente, belasting) etc is namelijk ook niet duidelijk. Misschien zou men gewoon voor één term (bijvoorbeeld toezicht) moeten kiezen naast het bekende STOP-POLITIE.
Senior GGP / Oost-Brabant

gebruiker0401206

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2011, 14:38:11
Het voertuig wordt gebruikt icm de politie. Er rijden meerdere van deze wagens rond, ook die daadwerkelijk in dienst zijn bij Politie (blauwe Defender), deze hebben aan de zijkant ook het politielogo op het raam en deze staat gestationeerd op een politiebureau.
Voertuig wordt gebruikt om illegale crossers en stropers in de buitengebieden tot stoppen te manen en te bekeuren waar noodzakelijk.

Stop Toezicht kan inderdaad ook qua borden, krijg je zoiets:

Whelen Freedom 2

mfrankena

• MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #14 Gepost op: 11 juni 2011, 10:39:09
Bij de groene dienst DZH heeft men idd nog een dienstwapen. Daar is wel "enige" discussie over ontstaan de afgelopen jaren, en de vraag is hoe lang men dat wapen nog mag dragen.
Ze rijden echter weer niet met blauw, maar gewoon amber signalering.

iemand van groen-DZH hier op het forum???
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:12:56
Ik ben Flora en Fauna Beheerder (in de volksmond boswachter). Sinds dit jaar mogen wij op het transparant het woord "POLITIE" niet meer gebruiken. Gebruiken nu alleen "STOP". Verder mag een BOA werkzaam in domein 2 (milieu) volledige bewapening (handboeien, gummilat, pepperspray en vuurwapen) dragen, op voorwaarde dat hij zijn RTGB (Reguliere Toets Gewelds Beheersing) examen gehaald heeft. Dit examen moet jaarlijks behaald worden. De bewapening is exact hetzelfde als van de politie (Het door de minister goedgekeurde type). Voor het (jacht)geweer om eventueel wild af te schieten moet een apparte akte gehaald worden. Het (jacht)geweer mag NOOIT tegen personen ingezet worden.

Oscar.

sylvester1986

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:27:49
Ben ik blij dat er toch een boswachter op dit forum is, want ik heb namelijk een vraag, namelijk:
Binnenkort wil ik een keer het bos/natuurgebied in om te zoeken met een metaaldetector, mag dit?

mfrankena

• MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #17 Gepost op: 6 oktober 2011, 21:54:16
ik zag dat men nog een motorrijder zoekt bij GZH :-P  098uo
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg