Ik weet ook dat een aantal boswachters (dit geld volgens mij voornamelijk voor
de grote gebieden in ten oosten en zuiden van de randstad) de beschikking hebben
over een geweer. Weet nu alleen niet wat voor type (zal geen MP 5 zijn gok ik zo )
Is dit geen misbruik van het stop bord in de trend dat je politie gebruikt. Of heeft deze (of andere)
boswachter de bevoegdheid om als politie op te treden?
Indien de boswachter optreedt in de hoedanigheid van toezichthouder zegt de "regeling stilhoudingsvordering toezichthouders":
Artikel 1
Een toezichthouder doet de vordering tot stilhouden, bedoeld in artikel 5:19, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op de navolgende wijze:
a. indien de toezichthouder tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door een stopteken, bestaande uit een in of aan de auto aangebrachte transparant waarin de aanduiding ’STOP’, al dan niet in combinatie met de aanduiding van de dienst waar de toezichthouders werkzaam is, in rode letters verlicht wordt;
Het gebruik van het woord 'Politie' is niet expliciet toegestaan. Handelen van de overheid dient op een wettige basis te berusten (het principe "niet verboden is toegestaan" gaat over het algemeen dus niet op), dus het gebruik van 'STOP-POLITIE' lijkt me wetstechnisch niet te kloppen. Bovendien is er ooit een brief van het college van procureurs-generaal geweest waarin het als (zeer) onwenselijk wordt bestempeld. Ik heb hier ook ooit een discussie over gelezen op dit (of een ander?) forum, waar men er niet echt uit kwam.
Persoonlijk begrijp ik enerzijds wel dat men de term politie wil gebruiken. Dat geeft toch wat meer overtuiging bij het geven van een stopteken. Of het wenselijk is, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Een wildgroei aan stopbordjes (toezicht, handhaving, controle, aid, boswachter, gemeente, belasting) etc is namelijk ook niet duidelijk. Misschien zou men gewoon voor één term (bijvoorbeeld toezicht) moeten kiezen naast het bekende STOP-POLITIE.