extra rijlessen voor bange agenten

Auteur Topic: extra rijlessen voor bange agenten  (gelezen 2593 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Gepost op: 14 april 2006, 01:22:45
"Agenten bang achter het stuur"

Het is niet iets waar je als agent makkelijk over praat als je niet harder durft dan 40 kilometer per uur. Het is niet stoer. En waarom durf je wel een boef te pakken, maar niet over de snelweg te rijden?

Toch komt het geregeld voor dat een agent gewoon te bang is om nog in de auto te stappen. De angst ontstaat vaak na een ongeluk, maar er is een oplossing. Rijles voor bange agenten.


Bron : Rtl nieuws/4 in het land.

En hier is ook 'n filmpje over 't betreffende onderwerp te zien.




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2006, 01:24:32
Biecht maar op, welke forumagenten durfen er niet harder als 40 km/h  :P


paul_hartog

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2006, 14:41:38
dit is een sirieus probleem dus denk niet dat het gepast is hier grapjes over te maken ::)


Karim

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2006, 14:58:30
D'r zal altijd lacherig over zoiets gedaan worden, dat wordt in dat nieuwsberichtje ook al gezegd, en daarnaast is humor cq sarcasme ook vaak 'n manier om met zoiets om te gaan.

Er worden in 't hulpverleningswereldje regelmatig grappen over dingen gemaakt waar 'n omstander zich zeer waarschijnlijk over zou verbazen en/of ergeren maar dat is voor ons juist 'n manier om met de situatie om te gaan dan  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 14 april 2006, 15:29:33
http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=69980

Meer agenten voor rijangst behandeld

DEN HAAG - Steeds meer agenten laten zich behandelen voor rijangst. Het aantal behandelplaatsen voor agenten die na een ongeluk met een surveillance-auto niet meer durven rijden wordt dit jaar opgeschroefd naar veertig. Vorig jaar zijn vijftien agenten behandeld.De behandeling is opgezet door rij-instructeurs van de Politieacademie in Leystad en enkele psychologen van behandelcentrum IPZO, met vestigingen in Nijmegen en Nieuwegein. De agenten die in het najaar in therapie gingen, zitten allen weer achter het stuur. ,,Ik heb niet de indruk dat het aantal agenten met rijangst toeneemt'', zegt M. van Bijssum, één van de instructeurs van de Politieacademie. ,,Maar nu de mogelijkheid voor een behandeling er is, blijkt er veel belangstelling te zijn.''

In ruim de helft van de gevallen gaat het om agenten die na een ernstig ongeval niet meer achter het stuur durven te kruipen. Ook zijn er agenten die na een depressie of burn-out bang zijn om op de snelweg een paniekaanval te krijgen. ,,Ik ken agenten die niet op de snelweg willen rijden. Dat is lastig als je met spoed naar een melding moet'', aldus Van Bijssum.

In veel gevallen gaan politiemannen en -vrouwen ritjes met de auto mijden. Het komt ook voor dat iemand papierwerk van collega's overneemt om maar achter het bureau te kunnen blijven. Agenten die toch nog in de auto stappen, rijden alleen langzaam en mijden drukke kruispunten of wegen langs sloten en kanalen. Ze vertellen dat vaak niet aan hun collega's.

De behandeling bestaat uit één of meer sessies bij een psycholoog en praktijkoefeningen op het terrein in Lelystad. Van Bijssum: ,,Dat bouwen we langzaam op en uiteindelijk gebruiken we weer toeters en bellen: sirenes en zwaailicht. Dat moet je niet te snel doen, want anders schieten de agenten meteen weer in de stress.'' De therapie duurt drie à vier maanden. Voor de agenten worden daarna nog terugkomdagen geregeld.

Nederland heeft in totaal 52 duizend agenten. Hoeveel er rijangst hebben, is niet duidelijk. Van de 6,7 miljoen Nederlanders met een rijbewijs hebben er ongeveer achthonderdduizend een vorm van rijangst. Ze durven bijvoorbeeld niet in drukke steden te rijden of mijden snelwegen.

Politiebonden zijn blij met de uitbreiding van het aantal behandelplekken. ,,Ik ken gevallen van politiemensen die een ongeluk maar net hebben overleefd. Voor hen is het goed dat ze in therapie kunnen, anders belanden ze achter het bureau'', aldus voorzitter G. van de Kamp vakbond ACP.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 april 2006, 18:20:31
ja dat weet ik zelf ook wel maar aangezien hier ook mensen zitten die niet in de hulpverleningswereld zitte;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2006, 20:28:27
Ik denk niet dat ik in aanmerking kom ::) ik rij soms 10 uur op een dag ;)... ow,,misschien dat mijn collega dan die cursus moet gaan doen... dat ik daarom altijd moet rijden ::)
maar ja...hij rijdt wel met een rotgang op de motor door de stad...ook met toeters en bellen...dus echt bang zal ie ook wel niet zijn ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2006, 14:50:00
Ik denk niet dat ik in aanmerking kom ::) ik rij soms 10 uur op een dag ;)... ow,,misschien dat mijn collega dan die cursus moet gaan doen... dat ik daarom altijd moet rijden ::)
maar ja...hij rijdt wel met een rotgang op de motor door de stad...ook met toeters en bellen...dus echt bang zal ie ook wel niet zijn ::)

Misschien moeten jullie juist banger gemaakt worden ;D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2006, 19:21:36
Misschien moeten jullie juist banger gemaakt worden ;D
Ik heb elke prio rit nog wel een schrikmomentje... en pas op diverse punten mijn rijstijl aan aan de mogelijkheden van mijn vervoermiddel en de omgeving, en ook als mijn collega het stratenboekje ter hand neemt... dan kun je nl niet meer met z'n tweeen rijden, en moet ik dus alles zelf bekijken... dus gaat de snelheid omlaag....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2006, 19:23:50
(...), en ook als mijn collega het stratenboekje ter hand neemt... (...)

Geen TomTom kloon in de auto....  ??? ??? ;)