C2000 portofoons, nog even wennen;

Auteur Topic: C2000 portofoons, nog even wennen;  (gelezen 15238 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 14 april 2006, 10:22:58
Agent veroorzaakt zelf vaak nepalarm
door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries
AMSTERDAM - Tientallen keren per dag ontvangen meldkamers van politiekorpsen in ons land oproepen van agenten in nood, terwijl er helemaal niets aan de hand is.

Agent veroorzaakt zelf vaak nepalarm
De nieuwe portofoon met bovenop de rode noodknop die te eenvoudig ingedrukt kan worden.

Een hele procedure wordt dan opgestart, terwijl de dienders op straat van niets weten.

De oorzaak van de valse alarmen is een nieuw soort portofoon waarmee alle politiemensen in ons land worden uitgerust en waarmee het grootste gedeelte van de korpsen al werkt.

De nieuwe communicatiemiddelen, onderdeel van het digitale C2000-systeem, zien eruit als mobiele telefoons en zijn aan de bovenkant voorzien van een noodknop. Als agenten daarop drukken wordt groot alarm geslagen. Het portofoonverkeer gaat voor enkele seconden stil, in de meldkamer wordt via de satelliet getraceerd, waar de agent in nood zich bevindt en er wordt direct contact gezocht met die persoon. Daarna vertrekken de dichtstbijzijnde collega’s naar de plek des onheils.

Circus

De noodknop wordt echter te pas en te onpas per ongeluk ingedrukt, waardoor dus het hele circus voor niets wordt opgestart. Als een agent gaat zitten, gaan de alarmbellen vaak al rinkelen.

Ook in Amsterdam is het schering en inslag. Woordvoerder Remco Gerretsen van het hoofdstedelijke korps bevestigt het ongemak. „Het klopt dat we vaak met valse meldingen te maken hebben. Het is waarschijnlijk een kwestie van gewenning bij de agenten. Er is wel een weerstand ingebouwd in de knop, zodat je enige moeite moet doen om hem in te drukken.”


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2006, 17:37:36
"heb ik de collega met de C2000 porto nummer 2456 op luisteren komt u uit voor het HB"
"sorry HB, per ongeluk ingedrukt"
"is begrepen, allen uit"
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Robin Hundman

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2006, 17:47:53
Ja, dat heb ik gister stuk of 10x gehoord, vandaag nog maar 1x  ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2006, 18:12:50
Ik vind het bericht weer zwaar overtrokken. De porto met de grote noodknop van Nokia, die bij het artikel stond afgebeeld, wordt volgens mij vooralsnog alleen in Amsterdam-Amstelland gebruikt. En de Amsterdamse politie heeft altijd wel wat op te merken  :-X. Overdreven artikel.

gr. Michel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 14 april 2006, 19:51:20
Nou sorry, maar als je de scanner aanzet, vanmiddag was het ook zeker drie a vier keer in een uurtje tijd. En dat is dus best even vervelend, zeker als je wel je noodknop nodig hebt, en ze er vanuit gaan dat ie vals is
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


wicher

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 april 2006, 20:30:18
Nou sorry, maar als je de scanner aanzet, vanmiddag was het ook zeker drie a vier keer in een uurtje tijd. En dat is dus best even vervelend, zeker als je wel je noodknop nodig hebt, en ze er vanuit gaan dat ie vals is
sinds wanneer is C2000 op de scanner te horen? ALs je het op de scanner hebt gehoort is het volgensmij het oude analoge net werk anders kan je het nooit op descanner gehoort hebben. ;D


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2006, 20:40:08
sinds wanneer is C2000 op de scanner te horen? ALs je het op de scanner hebt gehoort is het volgensmij het oude analoge net werk anders kan je het nooit op descanner gehoort hebben. ;D

Ik geloof dat je je eerst eens in de stof moet verdiepen voor dat je wat schrijft....  ::) ::) ;)

Zou de politie in één keer overgaan of zouden ze dat in fases doen.....  ;)

En als ze dat in fases doen hoe zou dan het contact tussen de analoge en digi porto's lopen.... ;)

Zou dat misschien met een netwerkkoppeling kunnen zijn......  ;) ;) ;)

Zou je dan op je analoge scannertje de C2000 niet kunnen horen.....  ;) ;) ;)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #7 Gepost op: 15 april 2006, 12:04:32
Nou sorry, maar als je de scanner aanzet, vanmiddag was het ook zeker drie a vier keer in een uurtje tijd. En dat is dus best even vervelend, zeker als je wel je noodknop nodig hebt, en ze er vanuit gaan dat ie vals is

Ik neem aan dat je in Aalsmeer luistert naar AA, en zoals ik in mijn bericht al zei, is het probleem met name (zo niet alleen) in AA aan de orde. En de Telegraaf overdrijft het weer een beetje waardoor het lijkt alsof het probleem landelijk zo groot is, en dan is volgens mij niet het geval...

groet, Michel


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2006, 13:00:19
ja dat zou kunnen,

ik heb voor de grap gisteravond rond een uur of 12 even geteld

7 keer in nog geen 20 minuten, op de achtergrond hoor je echt alarmbellen afgaan  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2006, 14:26:40
sinds wanneer is C2000 op de scanner te horen? ALs je het op de scanner hebt gehoort is het volgensmij het oude analoge net werk anders kan je het nooit op descanner gehoort hebben.

Het antwoord is eigenlijk al gegeven, maar veel regio's maken gebruik van een koppeling tussen analoog en digitaal. Sommige regio's waren zo zeker vna hun zaak dat ze in 1 klap over zijn gegaan. Mijn regio Haaglanden bijvoorbeeld is in december 2004 heel voorzichtig gaan testen in 2 districten. Uiteraard stonden die districten gekoppeld met analoog, is wel zo handig als je de rest van de regio kunt blijven horen in geval van nood. Niet alleen in geval van nood, want als je een "eiland" creëert qua communicatie dan heb je uiteraard ook een extra centralist nodig om dat 'eiland' te bedienen.

Heel voorzichtig zijn ze half 2005 de rest van de regio van portofoons gaan voorzien. Met de nadruk op voorzichtig, eind 2005 was dit pas gerealiseerd. Toen begon men met de mobilofoons, inmiddels (bijna 1,5 jaar later) is 99% van de randapparatuur digitaal, op de mobilofoons van de meeste motorrijders na. Voor hun zit de koppeling er nog in en zodoende kunnen de luisteraars de verbindingen op C2000 dus gewoon volgen. 99% van de gesprekken vindt plaats via C2000, maar is toch via de analoge kanalen op te vangen.

Zelfs de brandweer Haaglanden heeft koppelingen achter de hand voor noodgevallen, waar onlangs nog gebruik van werd gemaakt toen een van de voertuigen problemen had met de C2000-porto. Toen was C2000 dus (even) te volgen via het oude, analoge BRW09.

Groeten, Peter.