Dat van die Star of Life leidt alleen maar tot frustraties.
Er zijn inderdaad bedrijven/ personen die er (mis)gebruik van maken.
In onze regio werkt een particulier bedrijf met ambulancelogo's. De man beweerde dat het gebruik vrij was. Hierop ben ik eens gaan informeren.
NA wat rondvragen kwam ik uiteindelijkl bij de NAI terecht. De NAI zegt dat er een octrooi op zit, dat zij pas actie kunnen ondernemen bij een melding en heeft mij verwezen naar een octrooi bureau. Ik heb contact gehad met het octrooi bureau, maar die neemt geen opdrachten van derden aan.
Als je het vervolgens weer bij de NAI neerlegt hoor je ook niets meer. Ik denk dat met name insituten als NAI. BVA e.d. zorg moeten dragen voor de exclusiviteit van merktekens zoals STOL en uniform.
Misschien moeten we met zijn allen eens een klacht bij het NAI neerleggen.
In diverse discussies komt naar voren dat het beeldmerk Star of Life (SOL/STOL) beschermd zou zijn, min of meer gelijk aan het rode kruis logo.. ,
Ik heb hier tot nu toe nog nooit bewijs voor gevonden.. De bronnen die ik geraadpleegd heb
- Ministerie van VWS
- Wegen en vervoersregelment.
- NAI
- Het benelux-merken bureau
- het europees-merken bureau
- De websites over de SOL
Er is ook geen (inter)nationale licentiegever bekend, die toestemming geeft voor het gebruik van de SOL in merken en beeldmerken.
We hebben het over een losse Star of Life in Blauw ? (er zijn ook nog een aantal variaties, en zijn al die variaties beschermt ?) Het NAI heeft alleen haar eigen beeldmerk beschermt, en heeft ooit een aanvraag gedaan die niet is gehonoreerd, op basis van internationale verdragen. De oorspronkelijke ontwerper heeft (bewust) geen licentiehouder aangewezen voor de beeldmerk.
De bedoeling van de ontwerper is dat de SOL gebruikt word voor alle vormen van spoedeisende medische hulpverlening, echter heeft dit nadrukkelijk niet beperkt tot de ambulancehulpverlening.
De vraag van deze discussie is nu NIET of het beschermt zou moeten zijn ?
De vraag van deze discussie is of WEL beschermt is en en op grond waar van dan. Welke regeling, Hoe zit dat internationaal ?
Voorbeeldje van een regeling zou kunnen zijn in de wegenverkeerswet staat iets over dat een SOL op een voertuig aanwezig moet zijn als het voorrangssignalen ten behoeve van een dringende taak moet rijden in opdracht van CPA of GHOR.. Het aanwezig moeten hebben van een SOL op een voertuig zegt niets over het beschermt zijn. Het bewijs of iets er NIET IS kan uitsluitend geleverd worden door dat er geen aanwijzingen c.q. bewijs dat er
wel iets is.
Heb jij bewijs dat SOL een beschermt beeldmerk is en dat het gebruik zou zijn voorbehouden aan de GHOR en ambulancediensten dan zouden we dat graag zien.. dus met bronvermelding. De beeldmerkenregisters staan bijna allemaal online.. succes...