Meerendeel wordt bemensd door vrijwilligers van het Nederlandse Rode Kruis. Zie vervolgens de regeling optische en geluidssignalen, waarin art 13 van de WVW en art 29 en 30 van het RVV verwijst, Art 1 lid 2a
Dus moet er dan een SOL op zitten of heeft deze reeds toestemming om met optische en geluidssignalen te rijden? NEEN! Zie de diverse PAM's van het Nederlandse Rode Kruis.
Vraagstelling is dan wel of de SOL vastgelegd is in de SOVAM striping, ondanks dat het symbool niet is beschermd?
RR (om het lekker simpel te maken)
Een PAM mag rijden met OGS als er toestemming is vanuit de CPA. Voor deze voertuigen is in de wegenverkeerswet een uitzondering gemaakt (mits de pam voldoet aan de gestelde minimale voorwaarde).
Het gaat erom dat het voertuig herkenbaar is als hulpverleningsvoertuig en dat er ontheffing is voor verleend. Dit geld dus zowel voor de meeste PAM's die er in Nederland rondrijden alsmede de sigma-voertuigen.
Echter de meeste afdelingen hebben de blauwe pitten er niet meer standaard opzitten i.v.m. de kosten die hier aan verbonden zitten (extra apperatuur, keuring en scholing personeel) en het weinige gebruik hiervan. Uit ervaring heb ik gemerkt dat je zo'n blauwe pit er heel gemakelijk afrijd
Maar deze voertuigen zijn dan geen PAM's meer maar PM's (personeel en materiaal wagens) en hebben de officiele ontheffing voor OGS dan ook niet meer aangevraagd.
Arend