We kunnen denk ik concluderen dat de SOL niet beschermt is..[/b]
Throphy en PDR snijden wel een terrecht punt aan. Ik denk persoonlijk dat we in Nederland af moeten van het DOMEIN-denken.. De schaar en spreider is niet voorbehouden aan alleen de brandweer, net zo goed dat het reanimeren niet voorbehouden is aan de ambulancedienst.Er is maar 1 belang die telt dat is het belang van het slachtoffer, en die is niet geholpen met "Domein-denken".. Echter ik zou het dan ook vreemd vinden als de SOL gebruikt wordt door de hamburgerketen om hamburgers aan te prijzen..
De SOL staat naar mijn persoonlijke mening een symbool voor "georganiseerde medische spoedeisende hulpverlening". en dat is in mijn visie breder dan alleen ambulancehulpverlening en "medische" is niet noodzakelijk alleen Advanced Life Support zoals we dat in Nederland kennen.
Georganiseerd en Medisch en Spoedeisend zijn kernwoorden die in dienstverlening moeten thuishoren. En daarmee valt in algemeen gesproken een reguliere eerste hulp vereniging af, maar een bijvoorbeeld een reddingsbrigade met een bewakende strandwacht taak, weer wel.
Waarom zou in dat geval een EHBO-vereniging afvallen? Ze zijn georganiseerd, verlenen spoedeisend hulp op evenementen en dergelijke en die hulp is over het algemeen medisch van aard. Waarom zou een reddingsbrigade dan wel die SOL mogen gebruiken, maar de EHBO-vereniging niet? Vanwege enkele extra trainingen? Omdat ze in contact staan met de CPA?
Je zou de betekenis van de term medisch in dit verband ter discussie kunnen stellen. Want wat is medisch?
Ik heb er even een woordenboek (van Dale, basiswoordenboek der Nederlandse taal) op nageslagen:
Medisch: gezegd van iets dat te maken heeft met de geneeskunde. Medische hulp: hulp van een dokter.
Geneeskunde: wetenschap van ziekten en genezing daar van --> geneeskunst.
(weet niet of de Dikke er nog wat anders over zegt)
We kunnen ons dus afvragen, of de basishulpverlening, zoals EHBO, BLS, ILS en alle tussenhangende vormen wel vallen onder de noemer medisch. Instinctief zou ik zeggen dat dat wel medische zaken zijn. Echter, wanneer de de termen uit het woordenboek bekijken, zou EHBO e.d. niet medisch zijn.
Pas wanneer we spreken van ALS en de georganiseerde ambulancehulpverlening, ziekenhuizen, artsen, is er sprake van geneeskunde, volgens de eerder genoemde definities.
Wat betreft de SOL hebben we, zoals SEH zustertje al zegt, een sterk punt gelezen. Wettelijke argumenten tegen het gebruik van de SOL door jan en alleman zijn niet genoemd.
Over de wenselijkheid van het gebruik kunnen we denk ik nog een hele tijd door discussieren. Waarschijnlijk is daar ook al heel wat over gediscussierd.
Misschien iets voor een aparte topic naast deze?