Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 56879 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 20 april 2006, 13:50:34
Het rode kruis-embleem op een wit vlak is sinds 1864 het symbool voor de bescherming van hulpbehoevenden en hun hulpverleners. Naast het rode kruis wordt ook de rode halve maan sinds de 20e eeuw als erkend symbool gebruikt. Beide emblemen hebben dezelfde status. De beschermende betekenis is vastgelegd in internationale verdragen en de Nederlandse wet. Toen voor ja zuster nee zuster het rode kruis gebruikt was, was dat voor het NRK reden om de filmmakers daarop te wijzen.   
Dat weet ik heel goed EHBO-er. Zit zelf ook bij het rode kruis en weet heel goed hoe dat in elkaar steekt. Maar dit heeft helemaal niets met dit topic te maken.

Het gaat hier over de SOL die op geen enkele manier is beschermd in Nederland.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 20 april 2006, 15:49:45
Het Rode Kruis symbool en de halve maan. zijn een paar jaar geleden opnieuw gedeponeerd (opnieuw voor 20 jaar.) en zijn ook bekend bij het europees en benelux merken bureau. !!

De SOL is dus niet beschermt, en de reden voor om de SOL te ontwerpen was juist omdat het Rode Kruis Symbool beschermt was.. De makers hebben bewust de SOL laten verlopen omdat anders er weer nieuwere symbolen ontworpen moesten worden die internationaal dan weer opnieuw herkenbaar gemaakt moesten worden..

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #82 Gepost op: 20 april 2006, 18:33:33
Dat weet ik heel goed EHBO-er. Zit zelf ook bij het rode kruis en weet heel goed hoe dat in elkaar steekt. Maar dit heeft helemaal niets met dit topic te maken.

Het gaat hier over de SOL die op geen enkele manier is beschermd in Nederland.
Ik regeerde op de stelling dat iedereen een symbool mag gebruiken, dat hangt dus van het symbool af.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 20 april 2006, 19:25:25
Ik regeerde op de stelling dat iedereen een symbool mag gebruiken, dat hangt dus van het symbool af.
Excuseer mij, maar ik snap echt helemaal niets van je reactie.  ::) Heb geen stelling gezien namelijk.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #84 Gepost op: 23 april 2006, 22:57:15
Gerard ik bedoelde dit citaat

Ying en Yang etc. zijn ook allemaal symbolen!
en dat probeerde ik ook al aan te geven met de aesculaap.... ::)
want dan zou heel die star of life niet eens gebruikt mogen worden.............
omdat hij daar ook in verwerkt zit en...............die is toch alleen toegeschreven aan de geneeskunde? ::)
(en Aesculapius heeft bij mijn weten dat nooit gedopeneerd bij het octrooi bureau van Zeus)
maar andere hulpverleners maken er ook gebruik van.
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit vernomen dat er een octrooi bureau is voor dat soort symbolen,
dus ben eigenlijk wel benieuwd of dat dus wel zo is!  :)

een symbool mag door iedereen gebruikt worden ;)

7194

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 23 april 2006, 23:03:55
Hij is duidelijk!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #86 Gepost op: 24 april 2006, 11:10:11
Een symbool, kan is sommige gevallen ook een beschermd beeldmerk zijn, zoals het Rode Kruis logo.

Niet alle symbolen zijn vrij bruikbaar.. Het woordje symbool word in de regelgeving bewust niet gebruikt om dat dit niet nauwkeurig omschrijft wat er bedoeld wordt.  

Sommige symbolen zijn beschermt, de meeste niet..  En steeds meer is men er van overtuigd dat sommige symbolen niet meer beschermt moet worden, omdat ze ergens voor staan die niet meer voor 1 organisatie geld, maar voor meedere zaken. Met de SOL hebben ze dat ook bewust zo gedaan.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #87 Gepost op: 24 april 2006, 19:07:51
Het woordje symbool word in de regelgeving bewust niet gebruikt om dat dit niet nauwkeurig omschrijft wat er bedoeld wordt. 

Een symbool is een teken, waarbij geen natuurlijke relatie bestaat tussen het teken zelf en de betekenis die ermee wordt uitgedrukt.
De betekenis van een symbool berust dan ook op afspraken. Vandaar dat de wetgeving bol staat van het beschrijven van de betekenis van symbolen.
Verkeersborden, pictogrammen beeldmerken, logo's etc zijn woorden die soorten symbolen benoemen.

Harry007

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 27 april 2006, 23:50:08

Een symbool is een teken, waarbij geen natuurlijke relatie bestaat tussen het teken zelf en de betekenis die ermee wordt uitgedrukt.
De betekenis van een symbool berust dan ook op afspraken. Vandaar dat de wetgeving bol staat van het beschrijven van de betekenis van symbolen.
Verkeersborden, pictogrammen beeldmerken, logo's etc zijn woorden die soorten symbolen benoemen.

Bron Wikipedia.nl?? ;) ;) Las daar precies hetzelfde haha

Groeten

Harry007

martin vermeer

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 28 april 2006, 15:07:16
Hallo allemaal,

sorry een beetje een late reactie. :P

Wij als EHBO groep gebruiken de sol in het oranje. Deze sol is bewerkt en bevat de letters:EHBO.
Dit logo is verder niet te vinden op onze uitrusting, maar wat ik wilde zeggen; het logo is zodanig bewerkt dat dit niet direct asocieert met de sol.

Groetjes HV-er