Ik vind dat een groot deel van de Amateurs een na moeten denken voor ze eens wat doen. Foto's van van alles en nog wat maken prima, maar denk eerst even na voordat je ze ergens naartoe stuurt. Zo kunnen andere fotografen in de problemen komen. De kranten worden tegenwoordig overspoeld met fotos van amateurs. En hierdoor kunnen banen van de fotografen op het spel worden gezet.
Zo noem ik maar even een voorbeeld uit deze regio. Op dit moment is er een (amateur)fotograaf die overal FF snel naartoe gaat, snel een foto maakt, en ze snel doorstuurt naar van alles en nog wat. Als de "echte" fotograaf gewoon "normaal" werkt en zijn foto's dus iets later doorstuurt heeft de krant hier geen interesse in. Waarom niet? Iedereen heeft de foto's al gezien op diverse site's............denk daar ff over na, want het kan een ander zijn baan kosten
Ook is dit het geval met amateur-filmbeelden naar dergelijke omroepen, ook op t forum is hier sprake van vrolijke berichten als "mijn beelden in TVNH!!!", ja, EN EEN ANDER STRAKS ZIJN BAAN KWIJT!!!!!" dus wat ik ff duidelijk wil maken, DENK NA voor je wat doet en een ander zijn baan op het spel zet.
Groetjes Jeroen
Je kan niet verwachten dat een enthousiaste amateurfotograaf die het leuk vindt zijn vrienden te laten zien dat hij zijn foto's in een echte krant krijgt zich laat weerhouden door de gedachte dat hij "echte" fotograven het brood uit de mond stoot.
Ik heb als AV verhuurbedrijf ook te maken met duizenden DJ's die boxen kopen op marktplaats en voor 50 euro zwart draaien op schoolfeesten. En toch heb ik nog werk zat.
Je zal moeten accepteren dat zelfs met een telefoontoestel foto's gemaakt worden met meer nieuwswaarde (want daar gaat het een krant om) dat met de super camera in handen van de beroepsfotograaf. die even later op de PD verschijnt als alles net weer voorbij is.
De beroepsfotograaf heeft het aan zichzelf te danken. Evert Bruinekool is bijna (er zijn er nog een paar) de enige die al jarenlang aan het vechten is voor eindelijk een goed pers alarm. Als je lekker achterover gaat leunen en niets geschreven wordt over de schandalige uitholling van de rechtstaat moet je daarna niet gaan zeuren dat je in je broodwinning bedreigd wordt en daar anderen de schuld van geven.
Je moet nooit proberen je concurrentie uit te schakelen door op te roepen dat "ze er mee moeten stoppen" maar jezelf verweren door beter te worden dan die concurrentie.
Toen ik de beelden voor TVNH maakte kwam er later ook een "echte" cameraman. Die heeft beelden gemaakt van het nablussen.
Die staat gewoon op de loonlijst. Heeft voor mij de eindredactie gebeld (met zijn lege telefoon en mijn autolader!) met de mededeling dat ik wellicht betere beelden zou kunnen hebben dan hij had en de redactie vond ook dat mijn beelden beter waren. Niet beter van kwaliteit, maar met meer nieuwswaarde. Beelden van de bewoner die nog voor de brandweer er was belangrijke papieren uit het raam van het brandende huis aan het gooien was.
Dus dan had ik die maar niet moeten maken want ik moest dan denken "dat is zo sneu...". Dat is wel zo, maar misschien heeft die cameraman wel een zoon.
Die bijna voor niets op bruiloften en partijen de DJ uithangt.
That's live...
En, overigens stuur ik TVNH gewoon een rekening (gewoon op basis van mijn uurtarief als cameraman) en krijg die tot mijn verbazing binnen een week betaald. Als het aan mij ligt komt er nog veel meer op TVNH, Hart van Nederland, Aktienieuws en misschien, heel mischien kom ik nog eens de hele wereld rond net zoals toen, met die beelden van het omhoog takelen van de straalmotor uit het Gooimeer bij de Jachthaven van Naarden van het El Al bijlmerrampvliegtuig op een Marinevaartuig.
Dat is toch kicken?
Henk