Zonder 4 mei geen 5 mei

Auteur Topic: Zonder 4 mei geen 5 mei  (gelezen 4725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #20 Gepost op: 5 mei 2006, 18:47:44
En ik sluit me daarbij aan. Als we gewoon eens 2 minuten, niet teveel gevraagd toch?, eens denken aan de vele slachtoffers die vielen. En je kan aan ze denken omdat we de vrijheid eraan te danken hebben of eraan denken aan de tijd die ons land gekent heeft of aan de idioot Hitler of aan de doden, moet jezelf weten als je maar wel uit Respect 2 minuten stil bent.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 5 mei 2006, 18:48:03
Aan de meerderheid van die oorlogsslachtoffers heeft iedereen zijn vrijheid te danken. Is die twee minuten dan teveel gevraagd?

Ik noem het wel egoisme...

Dat mag.
Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben.
Ik zeg wel dat ieder individu op zijn eigen manier hiermee om MAG gaan. En iedereen die het daar niet mee eens is, die MAG dat ook vinden.
Dat is inderdaad vrijheid.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #22 Gepost op: 5 mei 2006, 19:16:01
Ik zeg wel dat ieder individu op zijn eigen manier hiermee om MAG gaan. En iedereen die het daar niet mee eens is, die MAG dat ook vinden.
Dat is inderdaad vrijheid.

Oke, dat is inderdaad helemaal correct.

Ik denk echter wel dat het een stukje respect is van de mensen die dan NIET mee willen doen met de 2 minuten stilte om zich deze 2 minuten rustig te houden om zo een groot deel van onze bevolking niet voor het hoofd te stoten. Dit houdt in dat je om 20:00 toch even die wat harder staande radio uitzet/zacht zet, je als dat kan niet op straat begeeft en niet op straat enthousiast gaat lopen spelen ofzo.

We missen in dit land denk ik teveel het respect voor elkaar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 5 mei 2006, 19:31:41
Oke, dat is inderdaad helemaal correct.

Ik denk echter wel dat het een stukje respect is van de mensen die dan NIET mee willen doen met de 2 minuten stilte om zich deze 2 minuten rustig te houden om zo een groot deel van onze bevolking niet voor het hoofd te stoten. Dit houdt in dat je om 20:00 toch even die wat harder staande radio uitzet/zacht zet, je als dat kan niet op straat begeeft en niet op straat enthousiast gaat lopen spelen ofzo.

We missen in dit land denk ik teveel het respect voor elkaar.
Ik vindt dat je dit netjes hebt verwoordt  ;)


Karim

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 5 mei 2006, 19:32:26
Oke, dat is inderdaad helemaal correct.

Ik denk echter wel dat het een stukje respect is van de mensen die dan NIET mee willen doen met de 2 minuten stilte om zich deze 2 minuten rustig te houden om zo een groot deel van onze bevolking niet voor het hoofd te stoten. Dit houdt in dat je om 20:00 toch even die wat harder staande radio uitzet/zacht zet, je als dat kan niet op straat begeeft en niet op straat enthousiast gaat lopen spelen ofzo.


Uiteraard. Daar ben ik het ook mee eens.

Als je er voor kiest om niet mee te doen, om wat voor reden dan ook, dan is dat jou goed recht, en dan hebben diegene die er anders over denken jou mening ook te accepteren zonder je gelijk voor vanalles uit te maken. Maar jij hoord er dan wel voor te zorgen dat die anderen geen last van jou hebben en dat zij dus inderdaad 2 minuten stilte hebben, zonder dat ze van jou last hebben.
Dus wil je thuis niet mee doen, prima. Maar zorg er dan wel voor dat bijv. je buren, die wel mee willen doen geen last van jou (tv/radio/wat dan ook) hebben. Maar respecteer wel elkaar mening.

Degene die die 2 minuten stil zijn om de doden te herdenken, en daarmee vinden dat ze hun "daad" weer gedaan te hebben om vervolgens weer verder te gaan met totaal iets anders (wat je ook veel ziet), prima.
Maar diegene die niet zo veel nut zien in die 2 minuten, maar bijv. wel zelf naar zo'n concentratiekamp geweest zijn om te kijken hoe het daar was (zoals ondergetekende) en/of geld geven voor zo'n kamp (onderhoud enzo, ze kunnen altijd giften gebruiken) of het verzorgen van het graf van 'n "unknown soldier" dan doen het dus op een andere manier als de massa, maar worden wel gelijk voor asociaal uitgemaakt. En dat vind ik dan weer belachelijk.

Overigens reed ik op dat moment wel in de Belgische grensstreek, en was het redelijk druk ,hoofdzakelijk Belgen op de weg en ook redelijk wat vrachtverkeer. Ik ga dan echt mijn auto niet op 'n kleine vluchtstrook stil zetten.
Had ik gewoon hier in de omgeving gereden dan had ik 't waarschijnlijk ook niet gedaan, maar dan had ik er wel voor gezorgd dat andere geen last van mij hadden (dus radio uit/zacht, en rustig op trekken om geen lawaai te veroorzaken).


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2006, 19:36:57
Oke, dat is inderdaad helemaal correct.

Ik denk echter wel dat het een stukje respect is van de mensen die dan NIET mee willen doen met de 2 minuten stilte om zich deze 2 minuten rustig te houden om zo een groot deel van onze bevolking niet voor het hoofd te stoten. Dit houdt in dat je om 20:00 toch even die wat harder staande radio uitzet/zacht zet, je als dat kan niet op straat begeeft en niet op straat enthousiast gaat lopen spelen ofzo.

We missen in dit land denk ik teveel het respect voor elkaar.

Dat is een heel juiste opvatting.
Ik heb ook die 2 min. stilte in acht genomen ter herdenking van datgene wat NOOIT meer mag voorkomen.
Dat je daar op 1 of andere manier niet aan mee wilt doen, of het op je eigen wijze wilt beleven staat een ieder vrij,
maar hou dan wel een beetje rekening met elkaar.
Het v.b. van die drent...., die vraagt gewoon om moeilijkheden. Hij weet vast heel goed wat er aan de hand is, als een agent hem dan vraagt een beetje respect te tonen voor de mensen die wel willen herdenken, is het toch te gek om los te lopen dat je er tegen in gaat.

Dat is m.i. allen maar recalcitrant gedrag, net zoals het v.b. van die turken die met een vlag en harde muziek door de straten rijden, juist
op dat moment. Ook dat is een bewust gekozen stukje recalcitrant gedrag. Evenals het vernielen van die kransen.
Met zulke mensen ben ik zo klaar, alleen mag je daar niet hardop over spreken hier in ons "vrije" kikkerlandje.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 7 mei 2006, 21:15:12
Even een ander moment van stilstaan....

Toen er 3 minuten stilte voor 11 september werden gehouden hoopte ik nog een parkeerplaats langs de snelweg te halen.
Helaas,ik trof een open brug.
De brug ging dicht net een paar tellen voor de drie minuten ingingen,maar de voorste auto's bleven stilstaan.
Ik vond dat zo waanzinnig mooi dat het kippenvel op m'n lijf stond.
Totdat er uit de auto schuin achter mij een schreeuwend wijf kwam...."ik snap er geen zak van hoor,de burg is dicht,ze kenne gewoon gaan rije....waarom gebeurt er niks"
Alleen de asociale toon waarmee het eruit kwam al...

Die drie minuten waren zo veel aangekondigd,de radio was stiller dan stil,en dan nog niks doorhebben....zulke mensen vind ik een schande.
  Ta


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2006, 03:09:29
http://www.waldnet.nl/columns.php?cid=116&m=9

MEELOPEN MET HITLER?
 
Gisteravond keek ik, net als de avond ervoor naar een indrukwekkende historische documentaire, uitgezonden op een laat tijdstip met als titel: "Germania - De Waanzin". Een documentaire over onder andere Albert Speer. Hij was architect van het Derde Rijk en wordt In 1942 ondanks zijn vrij geringe politieke aspiraties, door Hitler benoemd als opvolger voor de omgekomen rijksminister voor bewapening en munitie, Todt. Ondanks de schaarste aan grondstoffen en de vele bombardementen van de Geallieerden, wist Speer de Duitse oorlogsproductie te verveelvoudigen.

Adolf Hitler en hij hadden twee dingen gemeen: hun liefde voor architectuur en hun droom over Germania, het nieuwe Berlijn met talloze pompeuze bouwwerken en brede boulevards. Uit hun gezamenlijke ambities ontstond een hechte band.

Twee zonen en een dochter van Speer hebben moedig hun medewerking verleend aan dit docudrama. Ze vertellen over de bezoeken aan Berghof Berchtesgaden waarbij 'onkel' Hitler hen op schoot nam en hoe hun vader koketteerde met zijn invloed op Hitler. Tot 1945 was hij een vader waar zijn kinderen tegen opzagen. Na 1945 was hij een oorlogsmisdadiger. Terecht natuurlijk, want naarmate de documentaire speelt, worden steeds meer van de ontzettende gruwelijkheden duidelijk.

Ongeveer zes miljoen Europese Joden en andere groeperingen, zoals homoseksuelen, zigeuners, economisch onwaardigen, Polen, gehandicapten en mensen die zich verzetten tegen de nazi's, grotendeels in concentratiekampen, door de Duitse nazi's en hun handlangers gedurende de Tweede Wereldoorlog. Natuurlijk was Adolf Hitler verantwoordelijk voor de gruwelijkheden, maar ook Herbertus Bikker, Hermann Goring, Heinrich Himmler maar ook Speer behoren tot de grootste oorlogsmisdadigers. In de documentaire zitten volop beelden verwerkt van de moordpartijen in de concentratiekampen. Iedereen zal ze dan ook verafschuwen, toch?

Het is dinsdagmiddag, ik loop op het busstation in Leeuwarden. Mensen die er vaak komen, weten dat er altijd wel wat te beleven valt en dat je soms ogen tekort komt. Ik sta bij een groepje van drie jongens en een meisje. Al snel begin ik me al te ergeren aan het gesprek. De een heeft geen zin meer in school en hangt daarom al een tijdje rond in Leeuwarden. De ander is wel naar school geweest, maar had 'geen zin' meer. Het gesprek gaat verder, plotseling haalt een van de jongens een voorwerp uit zijn groene legerjasje. Ik kan mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en kijk even zijn kant op.

Mijn verbazing is groot, als hij vol trots een rood bandje laat zien. Hij doet het om zijn arm en dan is duidelijk het hakenkruis te zien. "Mooi he?", vraagt hij vol trots aan zijn vrienden, die knikken. "Ik heb hem zelf gemaakt" Ik zou er natuurlijk wat van kunnen zeggen, maar voor hetzelfdegeld krijg ik gelijk een klap in mijn gezicht. Als hij vervolgens ook nog een "heil hitler" uitkraamt, loop ik vol walging de andere kant op. Verschrikkelijk, dat sommige mensen geen enkele kennis hebben van de geschiedenis, of dit soort symbolen gebruiken om als meeloper in de smaak te vallen. Is het gebrek aan opvoeding? Verkeerde vrienden? Hebben ze gewoon niet meer verstand? ...gelukkig arriveert mijn bus.

Ik zit de hele reis voor me uit te staren, terugblikkend naar de gruwelijke beelden van moordende Duitse SS'ers in verschillende concentratiekampen, die mij bijgebleven zijn van eerdere documentaires, tegelijkertijd denk ik aan de jongen die met een glimlach op zijn gezicht een hakenkruis om zijn arm doet. Gelukkig is er morgen volop de ruimte alle slachtoffers ter herdenken...

3 Mei 2006
 
Dit is een persoonlijke mening en niet dé mening van WâldNet